تاکید بر حل مشکلات، مشکلات خبرنگاران را حل نمی ‎کند

اکرم رضائی نژاد

روز خبرنگار که از راه می‎رسد همه مشکلات خبرنگاران مرور می‎ شود و هر ساله مسئولان برای حل مشکلات خبرنگاران وعده می‎ دهند. گاهی نیز در این روز نشست‎ هایی تحت عنوان «بررسی چالش‌های خبرنگاران» برگزار می‎ شود اما روز بعد به فراموشی سپرده می ‎شود.

امسال نیز از این قائده مستثنی نبود. مثلا در جلسه علنی روزیک شنبه مجلس و مصادف با روز خبرنگار، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ابتدای سخنانشان روز خبرنگار را تبریک گفتند و بر لزوم حل مشکلات خبرنگاران تاکید کردند.

مجتبی یوسفی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: روز خبرنگار را به قشر زحمتکشی تبریک می‎گویم که برای رساندن مطالبات به حق مردم در شرایط سخت و کرونا تلاش می کنند به خصوص دو خبرنگاری که برای اطلاع‎رسانی درباره محیط زیست جانشان را از دست دادند.

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان نیز اظهار کرد: لازم است در مجلس یازدهم یعنی مجلسی که انقلابی است بیشتر از قبل به فکر خبرنگاران عزیز باشیم که بعضا در جایگاه‎های خطرناک حضور پیدا می‎کنند. آن‎ها از بیمه و حقوق کافی برخوردار نیستند. علاوه بر این متاسفانه برخی از خبرنگاران حقوق ثابت نداشته و به صورت خبری کار می‎ کنند و نداشتن حقوق مکفی مشکلاتی برای آن‎ها ایجاد کرده است.

سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: خبرنگاران سخت کوش رابط بین مردم و مسئولان و انعکاس ‎دهنده مشکلات هستند که قدردان زحمات آن‎ها در ایام سخت هستم. انشاءالله مشکلات آن‎ها مثل مسکن و بیمه خبرنگاران حل شود.

احمد امیر آبادی فراهانی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی نیز ابراز امیدواری کرد که مشکل خبرنگاران در دولت جدید و توسط مجلس انقلابی حل شود.

به این ترتیب امسال هم روزخبرنگار با تاکیدهای مسئولان به حل مشکلات این قشر گذشت.

خبرنگاران در حالی دردها، مشكلات و مسائل جامعه را مطرح و بیان می‎ كنند كه در حل مشكلات ابتدایی و صنفی خود درمانده ‎اند و گوش شنوایی برای حل مشكلات آنها وجود ندارد.

خبرنگاری شغلی است که اگر عاشق آن نباشی، نمی‌توانی دوام بیاوری. زمانی که یک نفر می‌پذیرد نماینده افکار عمومی باشد سختی‌ها و مخاطرات آن را هم به جان می‎خرد. خبرنگاران خود را وکیل مدافع مردم می‌دانند و برای بهبود شرایط زندگی آن‌ها و افزایش رضایتشان، بی‌منت تلاش می‌کنند و گاهی حتی جلو کم‌کاری برخی مدیران قد علم می‎ کنند.

طی مدت زمانی که ویروس کرونا تمام جهان را در بر گرفته باز هم خبرنگاران در خط مقدم پوشش جلسات و اطلاع‎ رسانی در مورد این ویروس بوده و به منظور آگاهی بخشی کامل به مردم سلامت خود و خانواده را به خطر انداخته و بسیاری به این ویروس مبتلا شده ‎اند.

هیچ‌کس به‌اجبار خبرنگار نمی‌شود، اما تلخی ماجرا اینجاست که بعضی برخلاف میل باطنی‌شان و به دلیل مشکلات این شغل را رها می‌کنند.

اگرچه تغییری اساسی به لحاظ کمی و کیفی در وجوهات مختلف عرصه خبرنگاری ایجاد شده، اما مشکلات خبرنگاران همچنان به قوت خود باقی است؛ نبود تشکل صنفی برای خبرنگاران برابر با انباشت مشکلات فراوان است، نبود تضمین و امنیت شغلی از دیگر مصائب این قشر است، بانوان خبرنگار كه بعضا به مرخصی ضروری نیاز پیدا می‎كنند بلافاصله پس از وقفه در فعالیت، كار خود را از دست می دهند.

همچنین مسائل و مشکلات مالی برجسته ‎ترین دغدغه خبرنگاران است. این مساله به عنوان جدی‎ترین آسیب در عرصه خبرنگاری تلقی می‎شود. مدیران عرصه مطبوعات نیز خود با این مشکل دست و پنجه نرم می‎کنند. مشکل مالی مدیران منجر به بی‎ثباتی مطبوعات و تحت‎الشعاع قرار گرفتن زندگی خبرنگاران می‎ شود.

این قشر همیشه به عنوان چشم و گوش و بازوان دستگاه ‎های اجرایی در حل مشكلات معرفی شده ‎اند اما مشكلات آنها هیچ گاه به درستی دیده و یا شنیده نشده است.

خبرنگاران تنها در یك روز از سال و آن هم در روز خبرنگار، دیده می‎ شوند اما در همین روز هم شنونده ‎ای برای مشكلات نیست.

برای رفع مشکلات خبرنگاران حرف زیاد زده می‌شود اما تاکنون قابل حل نبوده چرا که اراده‌ای برای حل این مشکلات از سوی مسئولان مشاهده نشده و یا جایگاه خبرنگاران برای آنان ارزشی نداشته است.

با وجود اینکه تاکنون برای یک سری مشکلات راه‌حل‌هایی پیش‌بینی و مطرح شده اما هنوز بسیاری از مشکلات خبرنگاران حل نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا