آینده نامشخص بازار ایران

پایگاه خبری افق و اقتصاد- گزارش بانک مرکزی از وضع بازارهای کشور، از جمله بازار مسکن و سهام این موضوع را نشان میدهد که قیمتها در بازار مسکن در مرداد ۱۴۰۰ با افزایش چشمگیری روبرو شده است و همچنان نشانه های بهبود در بازار سهام نیز به عینه قابل رویت است .

نگاهی به بازار مسکن در مرداد ۱۴۰۰، نشان می‌دهد قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در تهران نسبت به ماه قبل ۳/۱ درصد افزایش بهمراه داشته همچنین شاخص کل بورس در پایان مرداد ۱۴۰۰ در مقایسه با روز پایانی ماه گذشته حدوداً ۱۵/۶ درصد افزایش داشته است حال آنکه در مرداد ۱۴۰۰ سال جاری تحت تأثیر انتظارات فعالان اقتصادی در مقابل تحولات سیاست خارجی، متوسط نرخ دلار در بازار آزاد نسبت به تیر با افزایش محدودی همراه بوده و به طور متوسط به حدود ۲۵۵ هزار ریال رسیده است.

حال این افزایش در شرایطی رقم می‌خورد که از نقطه نظر عوامل بنیادی موثر در بازار ارز در سال جاری ارزش صادرات و واردات گمرکی ایران به یک توازن نسبی رسیده و در این میان صادرات نفتی نیز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است .

از سوی دیگر در بازار طلا نیز در هفته های اخیر با تکان خوردن بازار دلار و رسیدن آن به اوج قیمت خود و پایین آمدن قیمت جهانی طلا در بازارهای جهانی این امر بر فعالان اقتصادی مشتمل شد که آیا با توجه به سیاست‌های پولی و بانکی آمریکا در صندوق جهانی این روند نزولی در بازارهای طلای ایران هم تاثیر بخصوصی دارد یا خیر؟ که در این راستا سایت اتحادیه طلا تهران در جواب این پرسش، پاسخی ارائه کرده است: « قیمت جهانی طلا در معاملات روزهای گذشته نیز روند کاهشی اندکی به ثبت رسانده اما این نوسان‌های کوچک نشان دهنده وجود عدم قطعیت و آینده ای نامشخص در بازار ایران است. حال آنکه سیاستهای پولی و مالی آمریکا در این کاهش های بازار طلا نقش موثری دارد .»

این به آن معناست که اعداد و ارقام ذکر شده نظر هیچ دولت و هیچ فعال اقتصادی را به خود جلب نمیکند. چه بسا تعداد زیادی که توان دولتی نداشته اند از چرخه اقتصادی بازار حذف شده و به گروه تماشاگران پیوستند .

دولت باید در نظر داشته باشد گره مشکلات فعالان بازار را که در جنگ اقتصادی، ناخواسته کورتر شده است با دست امید باز کند.

 

گزارش: امیر رضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا