فیلم های مربوط به سال ها و ماه های قبل زندان اوین را مونتاژ کرده‎ اند/ تشکیل پرونده واکسن های تقلبی در دادسرای البرز با ۴۹ شاکی

پایگاه خبری افق و اقتصاد- سخنگوی قوه قضاییه در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه آخرین اخبار حوزه قضایی را تشریح کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

ذبیح‌الله خداییان سخنگوی جدید قوه قضاییه اظهار کرد: قبل از پاسخ به سوالات شما عزیزان چند نکته را عرض می‌کنم؛ نکته اول انتصاباتی است که اخیرا در قوه قضاییه صورت گرفته که محمدباقر الفت به عنوان رئیس منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه منصوب شدند که ایشان سابقه دادستانی مرکز استان و رییس کلی دادگستری استان خوزستان و معاونت اجتماعی قوه قضاییه را در کارنامه خود دارند.

وی افزود: همچنین محمد کاظمی‌فرد به عنوان رییس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه منصوب شدند که قبل از این معاون این مرکز بودند.

خداییان با اشاره به اولویت‌های سخنگوی قوه قضاییه گفت: در مقام سخنگویی سعی می‌کنم مُر قانون را رعایت کنم، قوه قضائیه حافظ مال، جان و آبروی مردم است و نظارت بر قانون وظیفه این قوه است و باید بیش از سایر قوا قانون را اجرا کند، لذا در بیان اخبار از چارجوب قانون خارج نمی‌شویم. گاهی ممکن است سوالاتی شود که مربوط به تحقیقات اولیه پرونده است و اطلاع‌رسانی در این هنگام ممنوع است، مطرح شود که باید موازین رعایت شود.

هزینه دادرسی را دستگاه قضا تعیین نمی‌کند در بودجه مشخص می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه سعی می‌کنم مطالبی که می‌گویم منطبق بر قانون باشد، گفت: مردم باید در جریان تمام امور باشند و بر این اساس کار می‌کنیم و با اصحاب رسانه ارتباط تنگاتنگی خواهیم داشت تا برای رفع مشکلات اقدام کنیم.

وی در خصوص هزینه دادرسی، اظهار کرد: رئیس قوه قضائیه معتقد است که باید در اخذ هزینه به حداقل‌ها اکتفا شود و شرایطی فراهم شود که برای مردم مشکلی ایجاد نشود و در مواردی که مردم توانایی پرداخت ندارند، مراجع قضایی باید با سرعت تصمیم بگیرند.

وی افزود: هزینه دادرسی را دستگاه قضا تعیین نمی‌کند بلکه در بودجه مشخص می‌شود و اگر مجلس آن را افزایش ندهد، قوه قضائیه نمی‌تواند هزینه بیشتری اخذ کند.

۸ نفر به اتهام تشکیل شبکه اختلاس و کلاهبرداری در آبفای اهواز تحت تعقیبند

در ادامه خداییان در پاسخ به سوالی درباره بازداشت ۶ مدیر آبفای اهواز به دلیل فسادهای مالی ، گفت: در ارتباط با شرکت آبفای خوزستان پرونده‌ای در دادسرای عمومی اهواز تشکیل شده است که حدود ۸ نفر به اتهام تشکیل شبکه اختلاس و ارتشا و کلاهبرداری تحت تعقیب قرار گرفتند و حسب گزارش اداره کل بازرسی استان و اداره کل اطلاعات سوءاستفاده‌هایی در ارتباط با قراردادهای شرکت آبفا با پیمانکار صورت گرفته است که از جمله پروژه خرید سخت افزاری و نرم افزاری این شرکت بوده است که در همین پروژه اخیر که حدود ۴۶ میلیون دلار در سال ۹۴ برای این تصفیه خانه‌ها اختصاص داده شده است و قرار براین بوده است که ظرف سه سال پیمانکار این تصفیه خانه را تحویل دهد اما صورت حساب‌ها واقعی نبوده و از محل‌های دیگر اعتباراتی اختصاص داده است و بعد از ۶ سال به اتمام نرسیده است و بخشی از این مبالغ مورد سوءاستفاده قرار گرفته است و پرونده در محله تحقیقات مقدماتی است.

فیلم های مربوط به سال ها و ماه های قبل زندان اوین را مونتاژ کرده‎ اند

خداییان در واکنش به انتشار فیلم‌های زندان اوین نیز بیان کرد: در خصوص صحنه‌هایی که در فیلم‌های منتشره مشاهده می‌شود، مغایر قانون بوده و به هیچ وجه قابل قبول و قابل توجیه نیست بر این اساس قوه قضائیه اصرار بر برخورد با متخلفان دارد و دادستان کل کشور مامور پیگیری این موضوع هستند. دادستان کل‌کشور تیمی را مامور کردند و حدود سه روز در زندان اوین بودند که ۶ نفر شناسایی شدند و ۴ نفر به دادسرای نظامی و دو نفر به دادسرای عمومی معرفی شدند و دستور احضار برای دو نفر دیگر صادر شده و با برخی از متخلفان نیز در زمان خود برخورد شده است.

وی اضافه کرد: ما نباید تخلف چند سرباز وظیفه را به پای همه کارکنان زحمتکش این سازمان بنویسیم. در هر حال در هر قشری افراد متخلف پیدا می‌شوند که قطعا با آنها برخورد خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: برخی از افرادی که در زندان هستند، شاید کسانی باشند که حتی یک نفر آنها را نتوان حتی در یک شهر تحمل کرد. علاوه بر آنکه افراد شرافتمند نیز در زندان حضور دارند افراد خطرناک هم حضور دارند. این فیلم‌ها پشت سر هم پخش شدند و ممکن است افراد فکر کنند هر روز شاهد این موارد هستیم اما این موضوع صحیح نیست؛ افرادی که این فیلم‌ها را پخش کرده‌اند، اقدام به مونتاژ کرده‌اند و فیلم‌های سال‌ها و ماه‌های قبل را کنار هم گذاشته‌اند و نباید تصور شود که هر روز در زندان ها شاهد اینگونه موارد هستیم.

خداییان تأکید کرد: برخی بی‌انصافی کردند و گفتند مسئولان به حقوق زندانیان توجه ندارند آقای محسنی اژه‌ای حدود ۲ ماه است که ریاست دستگاه قضا را بر عهده گرفته است. اگر مروری بر اقدامات داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که او به حقوق مردم توجه دارد؛ اولین ملاقات خود را با زندانیان و خانواده آنها انجام داد. آقای اژه‌ای در اولین سفر استانی خود در زندان ایلام حضور پیدا کرد و از نزدیک با زندانیان ملاقات کرد و با دستوراتی که صادر کرد و پیگیری‌هایی که رئیس کل دادگستری داشت حدود ۹۰ درصد آن زندان با آزادی مشروط  و تعلیق مجازات مواجه شدند.

وی اضافه کرد: فقط در استان تهران دادستان تهران ۵ مرحله به همراه ۴۰۰ قاضی به زندان‌ها رفتند و بیش از ۲۸ هزار نفر ملاقات داشتند و بر اثر همین ملاقات‌ها حدود ۲ هزار و ۹۰۰ نفر از زندانیان مشمول عفو شدند، ۵۷۷ نفر با آزادی مشروط مواجه شدند، ۴۲۷ نفر تعلیق مجازات گرفتند و حدود ۹ هزار نفر به مرخصی رفتند.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: همچنین رئیس کل دادگستری استان تهران چندین مرتبه به زندان رفت و همین موضوع زمینه آزادی بسیاری از زندانیان را فراهم کرد اما رئیس قوه قضائیه صرفاً به صدور دستور اکتفا نکرد و خود شخصاً وارد عمل شد طی دو ماه گذشته وی دو بار از زندان‌های تهران مخصوصاً بند زندانیان امنیتی بازدید داشته است. در سراسر کشور روسای دادگستری‌ها موظف به ارائه گزارش شدند و ما معتقدیم فردی که محکوم به زندان می‌شود فقط باید حبس خود را بگذراند و اگر کسی در  خصوص او تخلفی کند با مرتکب آن به شدت برخورد می‌شود.

در صورت تصویب طرح تسری حقوق قضات ترمیم می شود

وی درباره برنامه رئیس قوه قضاییه برای معیشت قضات دادگستری و کارکنان قوه قضاییه نیز گفت: رؤسای قوه قضاییه از معیشت قضات نگرانی‌هایی داشتند. کار رسیدگی به پرونده‌ها بسیار سخت و سنگین است اما وضع حقوق همکاران ما به نسبت سایر دستگاه‌ها مناسب نیست. قوه قضاییه از نظر اعتبارات مالی امکان پرداخت‌های بسیار را ندارد و تاکید به معیشت همکاران ما در دستور کار است و در دوره ریاست آقای رئیسی طرحی در مجلس تحت عنوان تسری به تصویب رسید که بر اساس آن چند دستگاه مانند سازمان زندان‌ها و پزشکی قانونی می‌توانند از آن استفاده کنند و در صورت تصویب این طرح تا حدودی حقوق و مزایای همکاران ما ترمیم می‌شود.

در روزهای آتی متهم پرونده فایل صوتی ظریف احضار خواهد شد

خداییان درباره پرونده انتشار فایل صوتی پرونده آقای ظریف و بررسی نقش آشنا در این پرونده بیان کرد: در خصوص انتشار این فایل صوتی پرونده‌ای در دادسرای انقلاب عمومی تشکیل شده است و در جمع‌آوری دلایل تعداد زیادی از افرادی که به طور مستقیم و غیر مستقیم که به این فایل دسترسی داشتند بیش از ۲۰ نفر به عنوان مطلع احضار شدند و دلایل و مدارکی جمع‌آوری شده و پرونده در مرحله احضار متهم یا متهمان است و در سوالی که از دادسرای تهران داشتم در روزهای آتی این متهمان احضار خواهد شد و باید منتظر نتیجه پرونده باشیم.

تشکیل پرونده واکسن های تقلبی در دادسرای البرز با ۴۹ شاکی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده واکسن‌های تقلبی گفت: در ارتباط با واکسن‌های تقلبی در دادسرای تهران سه پرونده تشکیل شده است. در یک پرونده دو نفر تحت تعقیب قرار گرفتند. در این پرونده اعتراف کردند با تهیه و توزیع واکسن های تقلبی به حدود ۳۰ نفر تزریق انجام دادند. در یک پرونده دیگر دو نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و در پرونده سوم یک نفر تحت تعقیب است.  در دادسرای البرز نیز پرونده ای در این زمینه تشکیل شده است که ۴۹ شاکی دارد.

خداییان ادامه داد: در دادسرای البرز که حدود ۴۹ شاکی دارد،  حدود ۴۷۰ میلیون تومان از طریق تزریق واکسن تقلبی از مردم اخذ کرده‌اند و هم اکنون پرونده‌ها در حال تحقیقات مقدماتی هستند.

طرح های مربوط به مهریه در حال رسیدگی است

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر رسیدگی به پرونده بدهکاران مهریه تصریح کرد: براساس بند ب ماده قانون ۳۱۳ برنامه ششم توسعه اگر شخصی قصد مطالبه مهریه خودش را داشته باشد باید به اجرای ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کند اگر مالی شناسایی شد به اخذ مهریه اقدام خواهد شد اما در خصوص پیشگیری از پیگیری‌های قانونی برای این مساله طرحی داده شده است که فردی به دلیل نداشتن توان مالی در پرداخت مهریه بازداشت نشود و برخی از این طرح‌ها دلالت بر این امر دارند که آن تعداد سکه‌ای که در قانون حمایت خانواده ذکر شده تعدادش کمتر شود و اگر در طول زمان قیمت‌ها افزایش پیدا کردند برای تبدیل اقساط نیازی به تشکیل پرونده نباشد و ریاست قوه قضائیه دستور تعدیل در این زمینه را داده اما هنوز این طرح‌ها در حال رسیدگی هستند.

سربازی که از عنابستانی شکایت کرده‌ بود رضایت داد

خداییان در پاسخ به سوالی درباره محکومیت علی اصغر عنابستانی نیز بیان کرد: پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تحت عنوان تمرد از دستور مامور نیروی انتظامی و ایراد ضرب به آن مأمور تشکیل شد و با کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و درباره برخی از اتهامات حکم برائت صادر شد و درباره ایراد ضرب بدون آزار حکم محکومیت در مرحله بدوی صادر شد که با اعتراض طرفین پرونده به مرجع تجدیدنظر ارسال شد و در آنجا شاکی اعلام گذشت کرد و پرونده همچنان در مرجع تجدیدنظر وجود دارد و منتظر تصمیم این مرجع هستیم.

آخرین وضع پرونده وکلای بازداشتی

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده وکلای بازداشتی، اتهامات و اینکه ارگان بازداشت کننده آنها کدام نهاد بوده است؟ گفت: با گزارش ضابطان، پرونده ای در دادسرای تهران تشکیل شده است و حدود ۹ نفر در این ارتباط به مرجع قضایی معرفی شدند  و ۴ نفر همان روز اول آزاد شدند. ۵ نفر با قرار تامین بازداشت شدند و دو نفر از آنها تاکنون با پذیرش قرار تامین آزاد شدند.  اتهامات  آنها اخلال در نظم و برخی از جرایم علیه امنیت بود و  پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و اگر تحقیقات کامل شد اطلاع رسانی صورت می گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در رابطه با دسترسی آنها به خانواده‌هایشان نیز باید بگویم که با سوالی که از بازپرس داشتم در ابتدای امر به صورت تلفنی با خانواده شان ارتباط داشتند.

طرح اصلاح قانون مبارزه با اخلالگران در نظام اقتصادی در کمیسیون قضایی مجلس

خداییان در پاسخ به سوالی درباره  آخرین وضعیت استجازه رهبری و تداوم قانونی شدن دادگاه‌های مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: قوه قضائیه با همکاری نمایندگان مجلس طرح اصلاح قانون مبارزه با اخلالگران در نظام اقتصادی را به مجلس تقدیم کرده است و  این طرح در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در حال رسیدگی است.

وی افزود: اگر ریاست کمیسیون ترتیبی اتخاذ کنند تا سریعتر به این طرح رسیدگی شود و در دستور کار مجلس قرار بگیرد؛ ممکن است ما بتوانیم در این فرصت باقی مانده با استفاده از قانون ادامه کار دادگاه‌ها را داشته باشیم وگرنه باز نیاز است از مقام معظم رهبری اذن ادامه این کار را داشته باشیم.

سن پرونده‌ها در دو سال اخیر کاهش داشته است

وی گفت: در ابتدای سال ۹۹ میانگین رسیدگی به هر پرونده ۱۱۰ روز بود که در پایان این سال به ۹۳ روز رسید و ظرف همین مدت به ۸۳ روز کاهش پیدا کرده است که نشان از کاهش اطاله دادرسی دارد.

۴۵ نفر از مسئولان آمریکایی در پرونده ترور شهید سلیمانی تحت تعقیب هستند

خداییان افزود: در ارتباط با وضعیت رسیدگی به پرونده ترور شهید حاج قاسم سلیمانی در سفری که سال گذشته ریاست وقت قوه قضائیه به عراق داشتند تفاهم نامه‌ای بین دستگاه قضائی ایران و عراق به امضا رسید که مقرر شده است که هر دو دستگاه قضائی صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارند و برای تحقیقات با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: در این پرونده حدود ۴۵ نفر از مسئولان آمریکایی تحت تعقیب هستند تعدادی از اتباع عراقی با این افراد همکاری داشتند که به اطلاع کشور عراق رسیده است برای متهمان این پرونده که آمریکایی هستند با رعایت موازین بین‌المللی از موازی دیپلماتیک به آدرس‌های آنها ارسال شده است که ظرف مدت ۶۰ روز از خودشان دفاع کنند، دلایل و مدارک زیادی جمع‌آوری شده است که قرار بر جلب دادرسی این افراد خواهد شد در این خصوص کشور عراق هم همکاری لازم را داشته است.

 

کد خبر۱۰۰۱/ اکرم رضائی نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا