خطیب‌زاده:در مذاکرات مثبت هسته ای تعلل نمی‌‎کنیم

پایگاه خبری افق و اقتصاد- سخنگوی وزارت امور خارجه، اجلاس آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نشستی عادی توصیف کرد و گفت که استفاده سیاسی از بستر آژانس پاسخ متفاوتی از سوی ایران دارد و هیچ طرفی نباید اشتباه محاسباتی کند.

سعید خطیب‌زاده صبح امروز در نشست خبری مجازی با رسانه‌ها با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۱۷ شهریور، در پاسخ به سوالی درباره سفر احتمالی مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران گفت: اجلاس آتی شورای حکام، نشست عادی است ولی هیچ طرفی نباید اشتباه محاسباتی کند. استفاده سیاسی از بستر آژانس پاسخ متفاوتی از سوی ایران دارد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران و آژانس رابطه فنی و محترمانه دارند، افزود: امیدواریم کسی درباره در این رابطه دخالت نکند. سفر گروسی به تهران را شنیده‌ایم ولی نمی‌دانیم برنامه‌ریزی شده است. بنابراین گفت‌وگوهای فنی و به سوالات پاسخ داده شده و گفت‌وگوها به صوت منظم ادامه دارد.

خطیب زاده درباره پیامدهای تاخیر در گفت‌وگوهای وین برای احیای برجام گفت: اصل گفت‌وگوها انجام می‌شود. ایران هم بارها اعلام کرده مذاکرات برای اطمینان برای اجرای بی کم و کاست تعهدات آمریکا ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ادامه خواهد داشت. گفت‌وگوها باید تامین‌کننده منافع عالیه مردم و ایران باشد که بارها با نقض مکرر آمریکا و بی‌عملی اروپا این منافع تامین نشده است.

وی با بیان اینکه گفت‌وگوها باید تضمین کننده تامین منافع مردم ایران باشد، یادآور شد: با این هدف حتی یک ساعت هم تعلل نخواهیم کرد. انتقال دموکراتیک در ایران انجام شده است و باید همه اجازه این مساله را بدهند که این انتقال انجام شود. دولت و وزرا مستقر شدند. درباره ادامه مذاکرات پیام‌هایی که از سوی رئیس‌جمهور و وزیر خارجه داده شده است، روشن است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: طرف آمریکایی باید بداند با ذهنیت دوران ترامپ نتیجه‌ای جز شکست حداکثری کسب نمی‌کند. آنها باید با دستور کار واقعی به وین بیایند و برجام را بی کم و کاست انجام دهند. این مساله ما را سریع به احیای برجام و توافق کمک می‌کند.

حملات به پنجشیر به اشد وجه محکوم است

سخنگوی وزارت امور خارجه اخباری که از پنجشیر می رسد را نگران کننده خواند و گفت: حملات دیشب به اشد به وجه محکوم بوده و شهادت رهبران افغانستان موجب تاسف و تاثر عمیق است.

 وی با بیان اینکه دخالت خارجی حتماً باید بررسی شود و ما این موضوع را در دست بررسی داریم، گفت: تاریخ افغانستان نشان داده مداخله خارجی چه مستقیم چه غیر مستقیم نتیجه ای جز شکست برای نیروهای متجاوز نداشته است. مردم افغانستان مردم بسیار استقلال طلب و غیوری هستند و قطعاً هر گونه مداخله خارجی محکوم است.

 خطیب زاده اضافه کرد: موضوع پنجشیر به عنوان سیاست اصولی جمهوری اسلامی باید از طریق گفت و گو و با وساطت و حضور تمامی بزرگان افغانستان حل شود و هیچ طرفی نباید اجازه بدهد این مسیر به برادر کشی ختم شود.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: طالبان باید به حقوق خودش ذیل حقوق بین‌الملل و به تعهدات خودش طبق هر آنچه گفته پایبند باشد. محاصره منطقه پنجشیر، گرسنگی دادن به مردم و قطع آب و برق منطقه آن‌چنان که به ما گزارش داده شده مایه نگرانی هست.

وی با تاکید بر اینکه حقوق بشردوستانه ذیل حقوق بین الملل باید رعایت شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران تمام مساعی و همت خود را به کار می‌گیرد به پایان آلام مردم افغانستان و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان کمک کند که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی این کشور باشد.

 خطیب زاده خاطرنشان کرد: این خواست و اراده مردم است که نهایتاً باید محقق شود و آینده افغانستان را معلوم کند نه دخالت خارجی و هیچ طرح و توطئه دیگری. قطعاً صلح پایدار از طریق گفت و گوهای اصیل بین افغانی بین همه گروه‌ها می‌گذرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تذکر جدی می‌دهم که تمامی خطوط قرمز و تعهدات ذیل حقوق بین الملل رعایت شود جمهوری اسلامی ایران با دقت و از نزدیک تحولات افغانستان را پیگیری می‌کند. ما در سطوح مختلف در تماس هستیم نماینده ویژه ما به طور ساعتی با طرف‌های مختلف در تماس است. دیشب آقای امیرعبداللهیان به عبدالله عبدالله صحبتی داشتند و مذاکرات و گفت ‌و گوها همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

 وی گفت: طرح ایران برای گفت و گوهای فراگیر در افغانستان یک دور برگزار شده و ما آمادگی داشتیم دور دیگر هم برگزار کنیم.

خطیب زاده دستیابی به راه حل مرضی الطرفین، محقق شدن خواست و اراده مردم افغانستان، و اجتناب از برادر کشی را سیاست اصولی ایران ذکر کرد و افزود: همه آنهایی که شاهد و ناظر آن چیزی هستند که در افغانستان اتفاق می‌افتد به نقش موثر و کلیدی ایران اذعان دارند و می‌دانند که ایران چه کرده و چه می کند.

 افغانستان جای متجاوزان نیست

وی با تاکید بر اینکه پنجشیر تنها راه‌حل سیاسی دارد، گفت: محاصره پنجشیر به هیچ وجه من الوجوه از نظر حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه قابل پذیرش نیست و گزارش‌هایی که دریافت شده گزارش های بسیار نگران‌کننده است و جمهوری اسلامی ایران همچنان به تلاش خود ادامه می دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما در کنار مردم افغانستان هستیم می‌خواهیم جلو برادرکشی گرفته شود و در همین چهارچوب کار را پیش می‌بریم هرگونه دخالت خارجی را هم نه تنها محکوم می‌کنیم بلکه از تمام توان خود استفاده می‌کنیم.

وی یادآورشد: به دوستان و یا آنهایی که احیاناً اگر گزارش‌ها درست باشد خطای راهبردی می کنند و به نیات دیگری وارد افغانستان می‌شوند، متوجه شان می کنیم که افغانستان جایی نیست که تجاوز خارجی را بپذیرد جغرافیای افغانستان جغرافیای مردمی است که همواره برای استقلال خود و بیرون راندن نیروهای متجاوز جنگیده اند.

خطیب زاده افزود: با کمک گروه‌های افغانستانی کمک خواهیم کرد که صلح پایدار در این کشور ایجاد شود. همانطور که مقام معظم رهبری گفتند که رفتار دولت آتی و گروه‌هایی که در قدرت هستند، نوع رفتار ایران و کشورهای بین‌المللی را نسبت به آنها مشخص می‌کنند. هرچقدر آنها مسوولانه رفتار کنند، پاسخ درست‌تری را از سوی نظام بین‌الملل، کشورهای منطقه و ایران دریافت خواهند کرد.

وی درباره تاثیر قدرت‌گیری طالبان بر مساله حقابه ایران از رودهای مرزی با افغانستان یادآور شد: اینکه در افغانستان چه کسی دولت را در دست بگیرد، تاثیری بر توافقات و تفاهمات ندارد. قطعا منتظر می‌نشینیم دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد. حقابه ایران همواره در دستورکار بوده و باز هم خواهد بود.

خطیب زاده درباره تعداد شهروندان افغانستانی که به‌شکل غیرقانونی یا قانونی وارد ایران شده‌اند، یادآور شد: قطعا آمار رسمی که وجود دارد و آمار آنهایی که به صورت «بی‌جا» شده یا آنهایی که به صورت غیرقانونی وارد شدند، به صورت تقریبی و تحقیقی وجود دارد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با یادآوری این موضوع که ایران بیش از ۴۰ سال است چندین میلیون از برادران و خواهران افغانستانی خود را میزبانی می‌کند، عنوان کرد: تمامی مساعی ایران این بوده که میزبان خوبی برای برادران و خواهران خود باشد اما هیچ جا وطن خود آدم نمی‌شود. در بحران اخیر درخواست‌های بسیار زیادی برای ویزای ایران بود و تا جایی سفارتخانه‌های ایران می‌توانستند تسهیل کردند و این فضا در چارچوب قانونی خود ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا