رئيس اتحاديه فروشندگان مصالح ساختماني تهران: دليل اصلي عرضه کالا در بورس شفافيت قيمت‌هاست

پایگاه خبری افق و اقتصاد- رئيس اتحاديه فروشندگان مصالح ساختماني تهران نتايج ورود سيمان به بورس را وابسته به ميزان فعاليت و عرضه کارخانجات سيمان اعلام و تصريح کرد که اگر بورس، ساز و کار درست و اصولي داشته باشد مي‌تواند گام بسيار بلندي جهت شفافيت قيمت داشته باشد. ورود کالاها به بورس شفافيت را بايد نشان دهد و به هيچ‌وجه نبايد باعث صعود و افزايش بي‌رويه قيمت‌ها گردد. دليل اصلي عرضه کالا در بورس شفافيت قيمت‌هاست.

اسماعيل کاظمي، با بيان مطلب فوق گفت: عرضه بايد بر تقاضا قالب باشد. زماني که عرضه در کشور کمتر از تقاضا باشد قيمت‌ها افزايش خواهد يافت. عرضه کالا از طريق بورس قيمت حقيقي بر اساس کشش بازار را احراز خواهد کرد.

او در همين خصوص افزود: سال ۹۹کارخانه و انجمن ذي‌ربط معتقد بودند ۶۱ميليون تن در سال مصرف سيمان داشته‌ايم در حالي که سال۹۹توليد ۷۰ميليون تن بوده است که ۹ميليون تن آن صادر شده است، با توجه به اينکه در پايان نيمه اول سال ۱۴۰۰قرار داريم زمان زيادي، کارخانه‌ها به دليل قطع برق نتوانستند توليد کنند. اگر چه برآورد کمبود ميزان توليد برق در ۱۴۰۰از سوی متخصصان کاملا روشن بود، چه بسا کارخانجات گرفتار قطع برق شوند؛ اما اين نکته نيز از منظر متخصصان نبايد پوشيده مي‌بود که چهار ماه اول سال يعني خرداد، تير، مرداد و شهريور نياز بازار سيمان براي مصرف‌کنندگان بيش از تمامي مقاطع سال است، بنابراين در اين پروسه که کاملاً براي مصرف‌کنندگان و و توليدکنندگان محرز است به هيچ وجه نبايد توليد سيمان به تعويق مي‌افتاد؛ لذا از آنجايي که هيچ ذخيره‌اي در انبارها نداشتيم شاهد گران‌شدن سيمان در اوج مصرف اين کالاي حياتي براي ساخت و ساز شديم.

او در ادامه تاکيد کرد: با يک جمع‌بندي و بررسي ميداني مي‌توانيم به اين نکته مهم پي ببريم که توليدکنندگان سيمان مي‌توانند از آنچه اعلام کردند يعني ۷۰ميليون تن توليدي در سال ۹ميليون تن آن را ذخيره کنند. سيمان قبل از مصرف نهايي، به صورت کلينکر توليد مي‌شود که به شکل فندق و داراي ناخالصي‌هايي است که توان مقاومت در برابر باد، بوران، آفتاب و بارش را بالا مي‌برد و کلينکر را مي‌توانند در فضاهاي باز که در اختيار دارند بدون هيچ‌گونه صدمه‌اي از انواع مختلف، بارش‌هاي زمستاني و يا آفتاب تابستاني نگهداري کنند، پس به جاي آنکه مازاد توليد را صادر کنيم مي‌توانيم اين ميزان را براي ابتداي سال بعد نگهداري و در صورت لزوم به مصرف برسانيم تا هيچگونه دغدغه‌اي در ابتداي سال که نهايت مصرف سيمان را داريم بابت کمبود سيمان داشته باشيم.

او ادامه داد: اگر سيمان ذخيره شده کاملاً مصرف نشود مي‌توانيم در پايان سال صادر کنيم، اما اگر همان‌گونه که سال گذشته عمل کرديم امسال نيز اجرا کنيم باز با گراني سيمان در بحبوحه مصرف اين ماده حياتي براي ساخت و ساز روبه رو خواهيم شد.

کاظمي در ادامه گفت: آنچه از مسئولان انتظار مي‌رود مديريت بحران است. زماني‌که در ماه‌هاي ذکرشده توليد سيمان بالا مي‌رود ميزان استفاده از برق و گاز به حد بيشتري مورد نياز است؛ بنابراين لازمه کنترل قيمت عرضه بيشتر است تا نوسان قيمت را شاهد نباشيم.

او تصريح کرد: اولين مسئوليت ما کنترل بازار با مديريت بالاست، ضمن اينکه با صادرات هرگز مخالفتي نداريم؛ اما تاکيد دارم ابتدا بر تامين بازار داخلي کشور بايد تمرکز کرد، کلينکر مي‌تواند تا دو سال در هر شرايطي در مکان‌هاي سرباز نگهداري شود و در صورت مازاد آن ميزان که نياز بازار داخلي نيست صادر شود اين‌گونه است که مي‌توانيم مديريت بازار را در دست بگيريم.

او اضافه کرد: کارخانجات اعلام کردند ظرفيت توليد را مي‌توانند در سال به ۸۸ميليون تن افزايش دهند؛ اما متاسفانه از زماني که سيمان از سبد حمايتي خارج شده(۱۳۸۷/۴/۱۱) تاکنون اين امر تحقق پيدا نکرده است. ما انتظار داريم کارخانجات ادعاي خود را محقق کنند تا با چنين کمبودهايي که بحران ايجاد مي‌کند روبه رو نشويم.

به گزارش اتاق اصناف تهران، کاظمي قهي در رابطه با حضور شرکت‌هاي تعاوني صنفي در بورس بيان کرد: مقرر بود زماني که سيمان در بورس عرضه مي‌شود شرکت‌هاي تعاوني صنفي پس از تاييد وزارت تعاون در تعداد واحدهاي صنفي تحت نظارت، بتوانند در بازار بورس به تهيه سيمان مبادرت ورزند؛ اما متاسفانه در عمل مشاهده کرديم شرکت تعاوني با آن قدمت طولاني که طيف وسيعي از واحدهاي صنفي توزيعي تهران در آن عضويت دارند را به مثابه تنها يک واحد صنفي تلقي کرده که مي‌تواند يک انتخاب داشته باشد و در بورس شرکت کند.

او با بيان اينکه اين بزرگترين خلع در نظام توزيع بورس است گفت: واحدهاي صنفي مويرگي تهران مجبور هستند سيمان مورد نياز خود را از افرادي تهيه کنند که خود در بورس خريدار بودند. در چنين وضعی قيمت به قطع و يقين افزايش چشمگيري خواهد داشت؛ چرا که واحد صنفي به جاي خريد از بورس مجبور است از افرادي خريد کند که قيمت‌هاي خود را ارائه مي‌دهند.

کاظمي تصريح کرد: مگر نه اين است که واحدهاي صنفي ويترين اقتصادي هر شهري هستند بخصوص در شهر تهران که نمونه اقتصاد بزرگ در کشور است. ما باید از طريق بورس کاملا نيازمان را تامين کنيم تا بتوانيم با در اختيار داشتن سيمان کافي آن را به متقاضيان ساخت و ساز به نحو احسن ارائه دهيم.

او در ادامه بيان کرد: با وجود ويروس کرونا در دو سال اخير؛ همچنين رکود ساخت و ساز، نقدينگي کاملاً کاهش يافته است؛ لذا تنها راه مناسب با توجه به اصل قانون نظام صنفي سرمايه‌هاي اندک اعضاي يک تشکل صنفي در قالب شرکت‌هاي تعاوني درآمده پس باید مورد حمايت همه جانبه مسئولان نظام بخصوص وزارت صمت قرار گيرد تا به اين شکل با قطع دست واسطه‌هاي غير ضرور و عرضه‌کنندگان کالا و سيمان در سطح شهر که همان واحدهاي صنفي تحت پوشش شرکت‌هاي تعاوني هستند از طريق بورس تقاضاي خود را ارائه و کالا را تهيه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا