وزیر بهداشت:‌ نظام سلامت ایران قوت و قدرت فوق‌العاده‌ای دارد

پایگاه خبری افق و اقتصاد- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نظام سلامت در جمهوری اسلامی ایران از قوت و قدرت فوق العاده‌ای برخوردار است، گفت: در سابقه همکاری های حوزه سلامت بین ایران و کشورهای دوست تفاهمات زیادی وجود دارد.

بهرام عین اللهی روز یکشنبه در نشست سفرای کشورهای اهدا کننده واکسن کووید-۱۹ و تعدادی از مدیران کل وزارت امور خارجه که در محل این وزارتخانه برگزار شد، با بیان اینکه همه مردم دنیا متاثر از بیماری کرونا هستند، اظهار کرد: متاسفانه امروزه شاهد رفتار غیرانسانی قدرت های استکباری علیه ایران هستیم. به دلیل تحریم های ناجوانمردانه، ما در ماه های زیادی واکسن نداشتیم؛ در دو ماه اخیر است که واکسیناسیون را با سرعت زیادی انجام می دهیم زیرا تا حدودی متاثر از تحریم ها بوده است.

با سلاح تحریم مردم ایران را از نیازهای دارویی و تجهیزاتی محروم کردند

وی تصریح کرد: به دلیل کوتاهی در واکسن دادن به ایران، شاهد مرگ ومیر بسیاری از مردم کشور بودیم که این موضوع برخلاف همه موازین بین المللی بود؛ با بهره گیری از سلاح تحریم مردم ما را از دسترسی به نیازهای دارویی و تجهیزاتی محروم کردند و در طول این سال‌ها هم از هیچ سیاست خصمانه ای برای تشدید تحریم ها فروگذار نکردند؛ در ظاهر از عدم تحریم دارو و تجهیزات پزشکی سخن می گویند اما می دانید که به خاطر مسائل پولی و بانکی ما عملا از دسترسی به بسیاری از دارو ها و تجهیزات پزشکی محروم هستیم که واکسن هم از این قاعده مستثنی نبوده است.

در سابقه همکاری های حوزه سلامت بین ایران و کشورهای دوست تفاهمات زیادی وجود دارد

عین اللهی با بیان اینکه در سابقه همکاری های حوزه سلامت بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دوست تفاهمات زیادی وجود دارد، عنوان کرد: ما می توانیم ظرفیت های زیادی را ایجاد کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به آماری از تعداد دانشجویان، دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی در کشور، توضیح داد: حدود ۲۰ هزار هیات علمی در دانشگاه ها، ۲۲۵ هزار دانشجو، ۵۳ دانشگاه علوم پزشکی و ۱۵ دانشکده علوم پزشکی در کشور داریم.

وی افزود: در ایران، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یک وزارتخانه تجمیع شده که اتفاق بسیار خوبی است و امروزه سازمان های بین المللی این امر را به عنوان یک روش خوب در دنیا می دانند.

عین اللهی با اشاره به فعالیت۴۶۰ هزار پرسنل، مجموع تخت های بیمارستانی را ۱۵۵ هزار اعلام کرد و گفت: ۱۶ هزار و ۷۱۳ تخت ویژه در آی سی یوها داریم که در دوران شیوع کرونا بسیار به ما کمک کردند و وجود این تعداد تخت منجر شد که یک بیمار ما هم بدون تخت نماند و همه بیماران را توانستیم پذیرش کنیم؛ همه پزشکان و پرسنل سلامت هماهنگ کار کردند.

آمار واکسیناسیون به دلیل سرعت در تزریق در هر هفته تغییر می کند

وزیر بهداشت همچنین با بیان اینکه ۳۰۹ رشته درسی در رشته های علوم پزشکی داریم، از وجود ۹۵۰ مرکز تحقیقاتی در کشور خبر داد و عنوان کرد: این مراکز در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند که همکاری کشورها می تواند در این پروژه های تحقیقاتی موثر باشد؛ دکتر نیکنام در گسترش و تعمیق روابط کمک کرده و در نشست هایی جداگانه در این راستا اقدام خواهند کرد.

وی با بیان اینکه آمار واکسیناسیون به دلیل سرعت در تزریق در هر هفته تغییر می کند، عنوان کرد: اکنون حدود ۷۱ میلیون دز واکسن تزریق کرده ایم این در حالیست که در حدود ۲.۵ ماه گذشته فقط پنج میلیون واکسن تزریق شده بود؛ تحقق این امر تنها به دلیل کمک های مردم بوده است، مردم ما خود را از دولت می دانند و در واکسیناسیون شرکت کردند؛ یک حرکت مردمی ایجاد و بسیاری از مراکز ما به مرکز واکسیناسیون تبدیل شدند. در دو هفته گذشته، در طول یک هفته ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دز واکسن تزریق شد.

عین اللهی تصریح کرد: حرکت بی نظیری بود که مردم برای سلامت همنوعان خود وارد صحنه شدند و این حمایت را ایجاد کردند؛ امیدواریم با این حجم از واکسیناسیونی که شده به این بیماری مسلط شویم.

روند تولید واکسن کرونا در کشور

وزیر بهداشت ضمن تشکر از همه کشورهایی که در حوزه واکسیناسیون به ایران کمک کردند، به روند تولید واکسن کرونا در کشور اشاره و بیان کرد: در تولید واکسن هم اقداماتی را انجام داده ایم که امیدواریم با تولید انبوه بتوانیم به کشورهای درحال توسعه کمک کرده و این حرکت را ادامه دهیم.
وی با بیان اینکه نظام سلامت در جمهوری اسلامی از قوت و قدرت فوق العاده ای برخوردار است، گفت: همانطور که گفتم حوزه آموزش در وزارت بهداشت ادغام شده و این امر توانسته بسیاری از مشکلات ما را در تربیت نیروهای انسانی رفع کند.
عین اللهی با بیان اینکه اکنون در هر استان یک دانشگاه علوم پزشکی برای خدمت رسانی به مردم وجود دارد، بیان کرد: عرصه فعالیت های وزارت بهداشت بسیار وسیع است و قدرت تربیت نیروی انسانی ما بسیار بالاست. تجربیات ارزنده ای پیدا کردیم و امیدواریم بتوانیم تجربیات خود و شما را با یکدیگر تبادل کرده و استفاده کنیم.
نمی توان با دستاوردهای علمی و تجربیات بشری انحصاری برخورد کرد
وزیر بهداشت همچنین به راه اندازی شبکه های بهداشتی مراقبت های اولیه سلامت در کشور اشاره و بیان کرد: شبکه ای کاملا وسیع که مشکلات سلامت مردم رصد می شود. از شما درخواست می کنیم اگر علاقه مند بودید از این شبکه ها که تا نقاط دوردست هم دسترسی داشته و خدمات اولیه بهداشتی ارائه می دهند، بازدید کنید.
به گزارش وزارت بهداشت، وی با تاکید بر اینکه نمی توان با دستاوردهای علمی و تجربیات بشری انحصاری برخورد کرد، اظهار کرد: ما باید اطلاعات خود را با یکدیگر تبادل کرده تا بتوانیم پروژه های مشترک تحقیقاتی داشته باشیم.
عین اللهی تاکید کرد: این جلسه نقطه عطفی بین روابط کشورها بوده و لازم است نشست های مفصلی در حوزه های مختلف برگزار شود.
در پایان با اهدای هدایایی از سفرای کشورها و مدیران کل وزارت امور خارجه که در این نشست حاضر بودند، قدردانی به عمل آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا