وزیر راه و شهرسازی: باید مردم را در تامین مالی پروژه‌های بسیار سودده شریک کرد

پایگاه خبری افق و اقتصاد- وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که باید مردم را در تامین مالی پروژه‌های بسیار سودده شریک کرد و از این طریق زیرساخت‌ها‌ را گسترش داد.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در آئین تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه آهن ضمن قدردانی از خدمات سعید رسولی در ‌شرکت راه‌آهن بیان کرد: حمل و نقل در هر کشوری مهمترین مولفه توسعه است، اگر حمل و نقل مناسب نباشد، صادراتی صورت نمی‌گیرد و حمل نقل بنیاد تحرک اقتصادی کشور است.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اهمیت مسئله حمل و نقل تاکید کرد: کشور ما در یک منطقه منحصر به فرد قرار گرفته و این مسئله به اهمیت حمل و نقل می‌افزاید.

وی ادامه داد: مقدار زیرساخت ریلی که در حال حاضر داریم، آغاز راه است و در این حوزه نیازمند جهش هستیم، در همین راستا برای برخورداری از مزیت حمل و نقل کشور نیازمند تغییر نگاه هستیم.

قاسمی با بیان اینکه بنده در سخت‌ترین وضع تحریم، مسئولیت فناورانه‌ترین صنعت کشور را دارا بودم، گفت: محدودیت‌ها و سختی‌ها در حوزه حمل و نقل وجود دارد اما ما در کشور نخبگان فراوانی داریم که توانایی بن‌بست شکنی وضع موجود را دارند، با این نگاه عبور از اوضاع سخت به راحتی امکان‌پذیر است.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: اتصال کریدورها بسیار اهمیت دارد و این مسئله باید با اولویت حل شود، علاوه بر این با دیپلماسی اقتصادی باید سهم کشور در حوزه حمل و نقل را  زنده کنیم.

قاسمی با بیان اینکه آینده روشنی را برای راه‌آهن کشور متصور است، اظهار کرد: ما باید یه بخش خصوصی در این حوزه بها دهیم و توسعه را به کمک این بخش رقم بزنیم، من اعتقاد دارم بسیاری از مگاپروژه‌ها با اعتبار جاری کشور قابل انجام نیست و این مسئله باید با تکیه بر مدل‌های نوین تامین مالی انجام شود.

وی افزود: نباید در این حوزه خساست به خرج داد و باید مردم را در تامین مالی پروژه‌های بسیار سودده شریک کرد و از این طریق زیرساخت اقتصاد را گسترش داد.ما باید در حوزه حمل و نقل تحول آفرینی کنیم و از نگاه من این کار شدنی است.

وام ۴۰۰ میلیونی ساخت مسکن در راه است

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: بر اساس پیشنهاد وزارت راه، سقف تسهیلات ساخت مسکن در شهرهای بزرگ ۴۰۰ میلیون و در روستاهای کشور ۲۵۰ میلیون تومان تعیین شد.

قاسمی امروز با یادآوری قانون ساخت یک میلیون واحد مسکونی در هر سال بیان کرد: تامین زمین برای ۲ میلیون واحد مسکونی در فاز اول پروژه در دستورکار قرار گرفته و تاکنون این زمین‌ها در ۸۰۰ شهر کشور مشخص شده است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان قانون جهش تولید و تامین مسکن گفت: نظام بانکی مکلف است ۳۶۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی در هر سال را به حوزه مسکن اختصاص دهد، در همین راستا فردا سه‌شنبه جلسه‌ای در شورای پول و اعتبار برای تعیین تکلیف این تسهیلات برگزار خواهد شد.

قاسمی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر بیان پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به منظور سقف تسهیلات، اظهار کرد: بر اساس پیشنهاد ما سقف تسهیلات ساخت مسکن در شهرهای بزرگ ۴۰۰ میلیون تومان و در روستاهای کشور معادل ۲۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.

وی درباره ثبت نام متقاضیان گفت: پس از این که در جلسه فردا تسهیلات تعیین تکلیف شود،‌ سامانه ثبت نام سمن فعالیت خود را آغاز کرده و متقاضیان باید نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فرم ج متقاضیان باید سبز باشد، گفت: ایراداتی نسبت به فرم ج از سوی کارشناسان اعلام شده که این ایرادات در شورای عالی مسکن طرح خواهد شد، اما پیش از تصویب نهایی شاخص ما برای تعیین متقاضیان واجد شرایط همچنان فرم ج است.

‌نوسازی ناوگان ریلی از محل تولید داخل اولویت‌ راه‌آهن است

مدیرعامل شرکت راه‌آهن نیز در این مراسم گفت: در بحث نوسازی ناوگان ریلی، اولویت شرکت راه‌آهن، حمایت از تولید داخل است.

سید میعاد صالحی ضمن تاکید بر اهمیت حوزه ریلی کشور، بیان کرد: با توجه به وسعت کشور که فواصل بالای یک‌هزار کیلومتر دارد باید به صنعت ریلی توجه بیشتری شود.

صالحی ادامه داد: از دیدگاه من مهمترین نوع حمل و نقل، حمل و نقل ریلی است

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه جلسات متعددی تاکنون پیرامون کریدور‌ها برگزار شده است، گفت: با توجه به بحث‌های صورت گرفته لازم است در این‌باره خروجی داشته باشیم و با همکاری سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی بتوانیم مشکلات را رفع کنیم، زیرا اگر به خروجی نرسد ممکن است به سرخوردگی پروژه‌ها منجر شود.

وی با بیان اینکه اینکه امیدواریم با کمک مجلس و دولت و همکاری دستگاه‌ها کریدور‌ها را راه‌اندازی کنیم، گفت: در بحث نوسازی اولویت حمایت از تولید داخل است.

میعاد صالحی تصریح کرد: ظرفیت‌های معطلی داریم و باید آن‌ها را مورد استفاده قرار دهیم تا هر دو بحث حوزه باری و مسافری را جلو ببریم و تأمین مالی را از مسیر‌های مختلف فراهم کنیم.صاحبان تجربه و ایده در حوزه باری فضای باز را بیشتر از گذشته تجربه خواهند کرد تا بهره‌وری حوزه بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا