اشخاص بالای ۶۰ سال ۲۸ روز پس از تزریق دوز دوم واکسن کرونا دوز اضافه بزنند

پایگاه خبری افق و اقتصاد- بنابر تاکید دبیر کمیته علمی کشوری کرونا و بر اساس پروتکل علمی، افراد بالای ۶۰ سال می‌توانند بعد از ۲۸ روز از تزریق دوز دوم واکسن کرونا، دوز اضافه را تزریق کنند.

دکتر حمیدرضا جماعتی در حاشیه نشست کمیته علمی کشوری کرونا با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: امروز(سه‎شنبه) در جلسه در خدمت آقای دکتر یزدان‌پناه از فرانسه بودیم که گایدلاین درمان کووید را در فرانسه تدوین کرده بود و درباره آخرین اقدامات درمانی که در پروتکل‌های فرانسه وارد شده، صحبت کردند. همچنین مباحثی درباره واکسیناسیون مطرح شد. استراتژی‌هایی که برای تشویق مردم به انجام واکسیناسیون باید انجام دهیم، مطرح شد؛ شامل تبلیغات وسیع از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، هنرمندان و افراد صاحب نفوذ و… همچنین درباره استفاده از دوز بوستر و اضافه تاکیداتی انجام شد.

وی افزود: در افراد بالای ۶۰ سال به دلیل سیستم ایمنی ضعیفی که دارند، توصیه سازمان جهانی بهداشت این است که حتما برای آنها دوز اضافه تزریق شود. یعنی علاوه بر تزریق دو دوز واکسن، یک دز اضافه هم برایشان تزریق شود. به خصوص افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند یا بیماری‌هایی دارند که سیستم ایمنی‌شان ضعیف می‌شود یا داروهایی را مصرف می‌کنند که باعث نقص و اختلال در سیستم ایمنی‌شان می‌شود، توصیه بر این است که دوز اضافه را تزریق کنند.

جماعتی گفت: فعلا پروتکل درباره افراد بالای ۶۰ سال است که دوز اضافه را تزریق کنند. معمولا به این صورت است که حداقل زمان برای تزریق دز اضافه، ۲۸ روز بعد از تزریق دوز دوم است. یعنی بعد از ۲۸ روز از تزریق دوز دوم، می‌توانیم دوز اضافه را تزریق کنیم. البته این زمان بر اساس استراتژی‌هایی که در کشور وجود دارد، می‌تواند متغیر باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا افراد بالای ۶۰ سالی که دو دوز واکسن سینوفارم را تزریق کرده‌اند، حتما باید برای دوز اضافه هم همین واکسن را تزریق کنند یا خیر، گفت: در این باره حتما این مساله نیست. با این حال  در این زمینه پروتکلی در وزارت بهداشت وجود دارد. توصیه بر این است که هرنوع واکسنی را از هر پلتفرمی که تزریق کرده‌اند، همان واکسن را تزریق کنند. البته شعار اینکه بهترین واکسن در دسترس‌ترین واکسن است، اینجا مصداق پیدا می‌کند. بنابراین هر واکسنی که در دسترس است، از آنجایی که در شرایطی هستیم که پاندمی می‌تواند منجر به ایجاد پیک‌های بعدی شود و شرایطمان از نظر واکسیناسیون کلی جامعه هنوز عقب است، توصیه این است‌ که سریعا این واکسیناسیون را انجام دهیم تا شاهد پیک‌های بعدی در کشورمان نباشیم. در مجموع اکنون بر اساس پروتکل علمی افراد بالای ۶۰ سال می‌توانند بعد از ۲۸ روز دز اضافه را تزریق کنند.

اظهارات دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره تزریق دوز اضافه واکسن کرونا ۲۸ روز بعد از تزریق دوز دوم در سنین بالای ۶۰ سال در حالیست که پیش از این وزارت بهداشت در اطلاعیه شماره چهار خود اعلام کرده بود که« افراد بالای ۶۰ سال که دو نوبت واکسیناسیون اولیه از واکسن‎های غیرفعال شده(سینوفارم، کوواکسین بهارات و کووایران برکت) استفاده کرده‌اند، بایستی نوبت سوم واکسن ترجیحا مشابه نوبت اول(غیرفعال شده) و به فاصله ۴ ماه از نوبت دوم دریافت نمایند.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا