سخنگوی وزارت خارجه: آزادسازی تدریجی منابع بلوکه‌شده ایران/ هیچ‌وقت گفت‌وگوهایمان را براساس خوش‌بینی و بدبینی نچیدیم

پایگاه خبری افق و اقتصاد- سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر آزادسازی ۳.۵ میلیارد از پول‌های بلوکه شده ایران، گفت که منابع متعددی در خارج از کشور داشتیم و داریم که در حال آزادسازی تدریجی آن‌ها هستیم و به صورت تدریجی هم وارد چرخه اقتصاد شده است.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز خود با اصحاب رسانه، ضمن اعلام خبر حضور وزیر امور خارجه ترکیه در ایران و دیدار وی با همتای ایرانی و رئیس‌جمهوری کشورمان، در پاسخ به سوالی در خصوص فرماندهی نیروهای مستشاری ایران در سوریه گفت: این خبرسازی رسانه‌های صهیونیستی موضوع تازه‌ای نیست و سطوح ارتباط ایران و سوریه گسترده و راهبردی است و فرمانده مستشاری ایران در پایان مأموریتش مورد تشویق وزیر دفاع سوریه قرار گرفت و همه می دانند سطح ایران در سوریه کجاست.

سخنگوی وزارت خارجه  کشورمان درباره حضور وزیر امور خارجه ترکیه در ایران و گفت وگو‌های دو کشور درباره حق آبه کشورهای همسایه گفت: سفر وزیر امورخارجه ترکیه به ایران از قبل پیش‌بینی شده و در چارچوب روابط خارجی است، دستور مفصلی تهیه شده است و حوزه آبی هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: سدی که ترکیه افتتاح کرده بر روی رود دجله بسته شده است که بر روی همه کشورهای منطقه تاثیر گذار است، رویکرد ما به حق آبه جهانی و انسانی است و معتقد هستیم باید جهانی تصمیم گرفت و از نگاه منطقه‌ای صرف باید پرهیز کرد. رودهایی که در پایین این سد هستند با مشکل رو به رو شده است.

گروسی به تهران دعوت شده است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که از زمان روی کار آمدن دولت جدید در ایران ارتباط چندانی بین وی و دولت جدید ایران وجود نداشته و این موضوع را حیرت‌انگیز خوانده اظهار کرد: البته من تصور نمی‌کنم اظهاراتی که مورد اشاره قرار گرفت منتسب به آقای گروسی باشد و آقای گروسی گفته باشد. آقای گروسی مراودات نزدیکی با دوستان ما در سازمان انرژی اتمی و همچنین نمایندگی ایران در وین دارند. از ایشان برای سفر به تهران دعوت شده است. تاریخی در این زمینه مشخص شده و منتظر پاسخ ایشان نسبت به تاریخ مشخص شده هستیم. ایشان به زودی به ایران می‌آیند.

وی همچنین با بیان اینکه مراودات ایران و آژانس مثل همیشه بین دو طرف در جریان است و دو طرف با یکدیگر ارتباط دارند، تصریح کرد: اگر آقای گروسی نسبت به تاریخ مشخص شده پاسخ بدهند ایشان در سفر به تهران علاوه بر دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، با وزیر خارجه آقای امیرعبداللهیان نیز دیدار و رایزنی خواهند کرد.

آزادسازی تدریجی منابع بلوکه‌شده ایران

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره خبر آزادسازی ۳.۵ میلیارد از پول‌های بلوکه شده ایران، گفت: در شرایط تحریمی، ما اطلاعات ریز تقریباً به کسی نمی دهیم. البته اگر بانک مرکزی مصلحت بداند خودش این موارد را خواهد گفت.

وی ادامه داد: ما منابع متعددی در خارج از کشور داشتیم و داریم که بعضاً خود شما متوجه شدید که ما در حال آزادسازی تدریجی آن‌ها هستیم و به صورت تدریجی هم وارد چرخه اقتصاد شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: همین که امروز کالاهای اساسی وارد کشور می‌شود، به این معناست که همه این دارایی ها به تدریج در حال وارد شدن است و تنها از یک منبع نبوده است. اجازه دهید بنده در همین حد بسنده کنم.

ایران با همسایگان خود در مورد موضوعات منطقه‌ای صحبت می کند

خطیب زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه دولت سیزدهم یکی از برنامه‌های اولویت‌دار خود در حوزه سیاست خارجی را ارتباط نزدیک با همسایگان عنوان کرده است و با توجه به سفر رابرت مالی به منطقه با هدف گفت‌وگو در خصوص مذاکرات ۸ آذر،‌ آیا تهران نیز برنامه دارد تا با همسایگان خود در این خصوص رایزنی داشته باشد، گفت: تهران رایزنی‌های خودش را با همسایگان در خصوص منطقه انجام می‌دهد و تهران همیشه با کشورهای منطقه در خصوص مسائل منطقه‌ای رایزنی داشته است. ما به غیر از یک یا دو کشور که روابطمان با آن‌ها قطع شده، با باقی کشورهای منطقه همچون قطر، امارات و ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای خزر رفت و آمد داریم و رفت و آمدها به تهران کاملا نزدیک است.

وی ادامه داد: اگر منظور این است که ایران در خصوص مذاکرات وین با همسایگان خودش صحبت می‌کند، ایران با همسایگان خود در مورد موضوعات منطقه‌ای و با اعضای ۱+۴ در خصوص برجام صحبت می‌کند.

واکنش خطیب زاده به خبرسازی رسانه‌های صهیونیستی

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به تازگی برخی از منابع سعودی و صهیونیستی اخباری را درخصوص اخراج فرمانده نیروهای مستشاری ایران در سوریه منتشر کرده اند و موضع وزارت خارجه در این ارتباط چیست؟ گفت: البته این گونه خبرسازی‌ رسانه‌ های صهیونیستی و برخی از کشورها موضوع تازه‌ای نیست. همان طور که می‌دانیم روابط ایران و سوریه در سطوح مختلف دارای لایه‌های عمیقی است و این روابط در سطح راهبردی دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: فرمانده نیروهای مستشاری ایران در سوریه در پایان دوره مأموریت موفق خود در سوریه مورد تقدیر وزیر دفاع این کشور قرار گرفت و مدالی از سوی وزیر دفاع این کشور دریافت کرد. کسانی که به مسائل آشنا هستند می‌دانند که روابط ایران و سوریه در چه سطحی است و دارای چه لایه‌هایی است. همان طور که گفتم این‌ها خبرسازی است و ارزش جواب دادن ندارد.

جزئیات سفر «کاظمی قمی» به افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد سفر کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهوری در امور افغانستان به کابل هم گفت:‌ همان طور که هفته قبل اعلام کردم آقای کاظمی به عنوان نماینده ویژه ایران در امور افغانستان به کابل سفر می‌کنند و ایشان در این سفر گفت‌وگوهایی را با هیئت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان خواهند داشت و درمورد موضوعات مختلف که مربوط به امروز و فردای افغانستان است گفت‌وگو می‌کنند. در حال حاضر مردم افغانستان با مشکلاتی از جمله مشکلات اقتصادی و معیشتی روبرو هستند و ما تلاش داریم که مردم افغانستان کمترین تأثیر را از تحولات اخیر افغانستان و خروج فاجعه بار آمریکا از این کشور داشته باشند.

وی همچنین در مورد انفجارهای اخیر در افغانستان از جمله در برخی از مساجد گفت: ما خیلی نگران رشد افراطی گری و تروریسم در این منطقه هستیم. از بدترین شکل تروریسم حمله به نمازگزاران است که متأسفانه چندین بار طی مدت اخیر در افغانستان رخ داده است.

خطیب‌زاده افزود: هیئت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان در ارتباط با ایجاد امنیت در این مکان‌ها و حفظ امنیت مردم افغانستان مسئولیت مستقیم دارد و باید به وظایف‌اش در این زمینه عمل کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد تمایل اخیر برخی از کشورهای عربی برای عادی کردن روابط‌شان با سوریه علیرغم حمایت‌هایشان در بحران داخلی سوریه از گروه‌های مخالف دولت مرکزی این کشور و اینکه این تمایل و تلاش برای نزدیکی به سوریه جهت کمرنگ کردن روابط تهران-دمشق صورت می‌گیرد، گفت:‌ سوریه یکی از کنشگران موثر در جهان عرب بوده است و حذف سوریه از جهان عرب میسر نبوده و کسانی که در این راستا تلاش کرده‌اند جهان عرب و منطقه را تضعیف کرده‌اند. جای خوشحالی دارد کشورهایی که در ابتدا به صورت پنهان به دنبال عادی سازی روابط خود با سوریه بوده‌اند اکنون به صورت آشکارا در این زمینه عمل می‌کنند. ما از این روند استقبال می‌کنیم و حتی تلاش می‌کنیم که این روند تسریع شود و مجددا کشورهای عربی و سوریه روابط عادی خود را از سر بگیرند.

نسبت به امنیت، تمامیت ارضی و ثبات منطقه و ایران حساس هستیم

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص واکنش ایران به رزمایش دریای سرخ با مشارکت اسرائیل، آمریکا و بحرین و امارات گفت: ایران نسبت به امنیت، تمامیت ارضی و ثبات منطقه و خودش کاملا حساس است و از اطمینان کافی برخوردار هستیم که این ثبات و آرامش توسط برخی که به دنبال ناامنی و ناآرامی هستند به هم نخورد. نفس این‌که ریشه‌های ناامنی و ترور یعنی اسرائیل به منطقه ما بیاید و برخی کشورها با اشتباهات محاسباتی وارد معادلات با این رژیم شوند امر مذموم است. ایران در سطحی از اقتدار و آمادگی هست که همه می‌دانند نباید به مرحله بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه نزدیک شوند.

اینکه گفت‌وگوهای وین از کجا آغاز شود موضوع ثانویه و کم اهمیت است

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر معاون وزیر امور خارجه به اروپا و اینکه آیا در این سفر نقطه شروع مذاکرات وین مورد بحث قرار گرفته است، گفت: سفر آقای باقری به اروپا در ظرفیت معاونت سیاسی انجام شد و ایشان مذاکره کننده ارشد است و سه کشوری که در سفر ایشان بودند در گفت‌وگوهای وین نیز حاضر هستند؛ طبیعی است بخشی از گفت‌وگوها در پایتخت‌ها به مذاکرات وین اختصاص یافته است. ایشان در همه این کشورها علاوه بر مذاکره کنندگان ارشد این کشورها با مسئولان روابط دوجانبه و مسئولان منطقه‌ای در وزارت خارجه‌های آن کشورها ملاقات داشت و سفرش سه بعد داشته است. با مسئولان دوجانبه، منطقه‌ای و مذاکره کنندگان ارشد دیدار کرده است.

وی افزود:  مساله مهمی که ما در خصوص آن صحبت کرده‌ایم این است که چگونه به توافق خوب در وین دسترسی پیدا کنیم و اینکه گفت‌وگو از کجا آغاز شود موضوع ثانویه و کم اهمیت است. آمریکا باید رویکرد خود را تغییر دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با جلسه بررسی ظرفیت‌های ترانزیتی کشور در نشست کارگروه ملی دیپلماسی حمل و نقل و ترانزیت در پاسخ به این سوال که برنامه‌های وزارت خارجه برای جلوگیری از قاچاق کالا و ارز گفت: جلسات ستاد هماهنگی اقتصادی وزارت خارجه با حضور دستگاهای ذی‌ربط برگزار می‌شود و موضوع قاچاق را دستگاه‌های ذی‌ربط پیگیری می‌کند و وزارت خارجه همواره کنار این دستگاه‌ها قرار دارد.

خطیب‌زاده درباره رایزنی ایران و انگلیس در خصوص پرداخت بدهی این کشور به جمهوری اسلامی ایران گفت: عمده بحث‌های ما با انگلیس ارتباط دوجانبه و یکی از بندهای اصلی بدهی ۴دهه این کشور به ایران است . توجه داشته باشید حتی توسط قانون محلی این کشور هم باید این بدهی پرداخت شود.

هیچ‌وقت گفت‌وگوهایمان را براساس خوش‌بینی و بدبینی نچیدیم

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات اخیر جو بایدن مبنی بر اینکه با عرضه کافی نفت به بازار جهانی، امکان کاهش خرید از ایران فراهم شده است، در پاسخ به این سوال که با توجه به این سخنان آیا به مذاکرات برای احیای برجام خوشبین هستید، گفت: در روابط بین‌الملل و گفت‌وگوهایمان در موضوعات مختلف، هیچ وقت گفت‌وگوها را براساس خوش بینی و بدبینی نچیدیم. برای ما مهم واقعیت‌های روی زمین است. آن‌چه بایدن می‌گوید نشان می‌دهد چقدر دنیا متصل به هم است و هیچ کشوری قابل جدا شدن از بازار نیست. سال‌ها آمریکا تلاش کرده ملت ایران را از بازارهای جهانی خارج کند ولی هر روز کمتر نتیجه گرفته است و آن‌هم به خاطر جوانانی است که خلاق کار می‌کنند و هر چه تلاش کنند چند گام از جوانان ما عقب هستند. به شدت رفتار بایدن در تهران رصد می‌شود و براساس همین رفتارها گفت‌وگوها را در وین جلو می‌بریم.

کدخبرنگار: ۱۰۰۱/ اکرم رضائی نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا