مصرف گاز خانگی در مرز هشدار

پایگاه خبری افق و اقتصاد- وزیر نفت گفت که پنجشنبه حدود ۵۴۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی و صنایع غیرتجاری مصرف شد که این مقدار در فصل پاییز سابقه نداشته است.

جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه بازدید از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه دائمی فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: دیروز حدود ۵۴۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی و صنایع غیرتجاری مصرف شد که این مقدار در فصل پاییز سابقه نداشته است.

وی اظهار کرد: از مردم عزیز و مشترکان خواهش می‌کنم که در بحث بهینه‌سازی مصرف گاز نهایت دقت و کمک را به خادمین خود در شرکت ملی گاز کنند.

اوجی افزود: ان‌شاءالله با تدابیر خوبی که در بخش بالادست و پایین‌دست اندیشیده شده، تمام تلاش ما این است که مردم دچار چالش نشوند.

وزیر نفت گفت: مشترکانی که بهینه مصرف می‌کنند در سقف الگوی مصرف تشویق می‌شوند و آن دسته مشترکانی که بدمصرف هستند و خارج از الگوی مصرف هستند، با مصوبه‌ای که دیروز نیز در دولت مصوب شد، بی‌شک جریمه می‌شوند.

همچنین معاون وزیر نفت در امور گاز گفت که  با افزایش سرمای هوا که از دیروز کشور را فراگرفت، مصرف گاز در بخش خانگی به مرز ۵۳۰ میلیون مترمکعب در روز رسید.

مجید چگینی اعلام کرد: این در حالی است که مصرف گاز در این حوزه، روز سه‌شنبه (۲۵ آبان‌ماه) ۵۰۸ میلیون مترمکعب بود که پیش‌بینی می‌شود با ادامه روند کاهش دما، افزایش مصرف در بخش خانگی تا ۵۴۰ میلیون مترمکعب در روز نیز برسد.

وی ادامه داد: در مقایسه‌ای اجمالی با پارسال در همین بازه زمانی، افزایشی بی‌سابقه را در روند مصرف گاز شاهد بوده‌ایم؛ به این معنی که به نسبت سال ۹۹، به‌طور میانگین روزانه ۹۰ میلیون مترمکعب افزایش مصرف داشته‌ایم که بخشی از این مقدار مصرف، مربوط به سرمای زودرس است که از اوایل آبان‌ماه آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت نفت، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بیشترین مصرف گاز در بخش خانگی طی امروز را مربوط به استان تهران دانست و گفت: پس از تهران، بیشترین مصرف مربوط به خراسان رضوی و اصفهان بوده و این در حالی است که کمترین مقدار مصرف، برای استان هرمزگان بوده است.

چگنی بار دیگر با تأکید بر رعایت الگوی مصرف اظهار کرد: از هم‌وطنان عزیز درخواست داریم که با رعایت مواردی ساده مانند پوشیدن لباس گرم، کاهش دمای رفاه و تنظیم آن بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد و خاموش کردن وسایل گرمایشی زمانی که در منزل نیستند و اقدام‌های از این قبیل، در این صرفه‌جویی و بهینه مصرف کردن سهیم باشند زیرا با این اقدام‌ها، ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز حاصل می‌شود که معادل ۵۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف گاز و معادل تولید دو فاز پارس جنوبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا