وزیر ارتباطات: سرعت اینترنت باید به چند صد مگابیت برثانیه برسد

پایگاه خبری افق و اقتصاد- وزیر ارتباطات یادآور شد که برخی از انتقادات درباره کندی اینترنت درست است، ما ادعا نمی‌کنیم که سرعت اینترنت ایده‌آل است، بلکه باید به چند ده و حتی چند صد مگابیت برثانیه نیز برسد.

وزیر ارتباطات به مناسبت هفته کتاب در بازدید از اپلیکیشن طاقچه (کتابخانه دیجیتال) بازدید کرد، عیسی زارع‌پور در این بازدید به مسئله حمایت از فرهنگ و نقش رسانه‌های دیجیتال در ارتقا فرهنگ پرداخت. وی گفت: در گذشته با تخصیص کاغذ رسانه‌ها حمایت می‌شدند و اکنون باید زیرساخت‌ها برای رسانه‌های دیجیتال که در بالا بردن سرانه مطالعه نقش دارند فراهم شود.

در این بازدید بر روی تخته‌ای نوشته شده بود «اینترنت کند است». وزیرارتباطات در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، درباره این مسئله،  تلفن همراه یکی از حاضرین در جلسه را گرفت و توسط «اسپید تست» که یک سایت بین‌المللی است، تست سرعت اینترنت را انجام داد. در این تست، سرعت اینترنت بیش از ۱۶مگابیت بر ثانیه و پینگ ۲۸ میلی‌ثانیه بود.

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات در ادامه گفت: نگاه دولت سیزدهم و نگاه شخص من با سابقه ۱۵ سال فعالیتی که در حوزه فناوری داشتم، این است که فناوری اطلاعات فرصتی است که باید برای تسهیل امور مردم و فرایندها از آن استفاده کنیم. شعار ما این است که طعم شیرین زندگی فناوری پایه را در تمام حوزه‌ها به مردم بچشانیم.

زارع‌پور تصریح کرد: نمی‌گویم سرعت مناسب این است اما به دلیل مشکلات گذشته میانگین تجربه کاربری روی ۵ یا ۶ مگابیت بر ثانیه است. باید تلاش بیشتری به کار بگیریم تا سرعت‌های چند صدمگابیت بر ثانیه را در دسترس عموم مردم قرار بدهیم. بخشی از کندی رسانه‌ اینترنت را قبول داریم اما بخش دیگر گاهی ناشی از فضاسازی رسانه‌ای است.

وزیر ارتباطات درباره تاثیر فناوری بر بالابردن سرانه مطالعه در کشور گفت: امروزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده است و کمتر می‌توان جایی را پیدا کرد که اثری از فناوری اطلاعات در آن نباشد. امروزه فناوری، اجتماعی شده و اقتصاد، سیاست، فرهنگ و مواردی از این دست تحت تاثیر فناوری هستند.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: نگاه ما در دولت سیزدهم و نگاه شخص من در ۱۵ سال فعالیتی که در حوزه فناوری داشتم، این است که فناوری اطلاعات فرصتی است که باید برای تسهیل امور مردم و فرایندها از آن استفاده کنیم. شعار ما این است که طعم شیرین زندگی فناوری پایه را در تمام حوزه‌ها به مردم بچشانیم.

وی افزود: یکی از کارهایی که قصد راه‌اندازی آن را داریم، اشتغال فناوری پایه است که یک سر آن به فرهنگ و سر دیگر به فناوری برمی‌گردد. به اعتقاد من یکی از حوزه‌هایی که به شدت از فناوری متاثر شده است، فرهنگ است. سال ۸۵ تا ۹۰، مرکز توسعه فناوری اطلاعات وزارت ارشاد را از صفر راه‌اندازی کردیم به همین دلیل دغدغه‌های من بیشتر حول همین محور شکل گرفته است.

زارع‌پور افزود: بستری که ابزار دیجیتال برای تولید محتوا فراهم کرده است را تا قبل از این نداشتیم. اوایل دهه ۸۰ شمسی، مهم‌ترین منبع برای اطلاع‌رسانی به مردم، روزنامه و کتاب بود اما امروزه با پیشرفت فناوری، طرفداران روزنامه به شدت کاهش یافته است. اما امروز افراد با گذاشتن یک پست در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند آن را با سرعت در اختیار دیگران قرار دهند. این سرعت با هیچ چیزی جز فناوری اطلاعات امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: الان کسی نمی‌تواند تصور کند که زندگی‌اش بدون فناوری پیش برود. باید از این فرصت‌ها و ابزاری که وجود دارد استفاده کنیم تا سطح فرهنگ را افزایش دهیم؛ اپلیکیشن‌هایی مانند طاقچه می‌توانند سرانه مطالعه در کشور را بالا ببرند. 

وی خاطرنشان کرد: اکنون با یک اپلیکیشن، ۴.۵ دقیقه سرانه مطالعه در کشور افزایش پیدا کرده است؛ باید بستری فراهم شود تا این آمار از دقیقه به ساعت‌ تغییر کند.

زارع پور با بیان اینکه در حال حاضر تمام نیازهای افراد در قالب یک دستگاه تلفن هوشمند جمع شده، تاکید کرد: نمی‌گویم کتاب کنار می‌رود اما به هرحال این حوزه در دسترس‌تر است. نرم‌افزارها حتی ممکن است باعث زنده شدن کتاب‌ها شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا