تعطیلی نیمی از فروشگاه‌های نوشت‌افزار

پایگاه خبری افق و اقتصاد- رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار می‌گوید در برخی شهرها بیش از ۵۰درصد از لوازم‌التحریرها تغییر شغل داده‌اند.

موسی فرزانیان گفت: تولیدکنندگان قبل از کرونا با رکود مواجه بودند. کاهش گسترده فروش در دوران بحران کرونا هم آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدنه تولید وارد کرد.

او در ادامه افزود: کرونا مستقیم بر چرخه تولید و مصرف لوازم‌التحریر تأثیر گذاشته است، هنگامی‌که فروش کم می‌شود خواه‌ناخواه تولید کم می‌شود و این چرخه نهایتاً باعث تعطیلی کار یا دست‌کم کاهش نیروی کار می‌شود.

او ادامه داد: به دلیل نوسانات ارزی مدتی است که دیگر برای واردات لوازم‌التحریر ثبت سفارش انجام نمی‌شود از طرف دیگر تعرفه گمرکی در محصولات مختلف حوزه لوازم‌التحریر (مانند ماژیک، مداد و …) متفاوت است؛ این موضوع باعث می‌شود واردکننده رغبتی به واردکردن برخی کالاها نداشته باشد. خب بدیهی است که نبود رغبت به تولید از یک‌سو و ممنوعیت واردات از سوی دیگر، منجر به افزایش قاچاق خواهد شد.

او گفت: مهم‌ترین تفاوت بین کالاهای وارداتی و قاچاق در لوازم‌التحریر، کیفیت است، هنگامی‌که هویت و اطلاعات واردکننده محصول، مشخص نباشد قطعاً کیفیت آن‌هم مشخص نیست و قابل ‌ردیابی نیز نیست. همین موضوع باعث می‌شود کالاهای قاچاق با ظاهر زیبا که کیفیت مطلوب ندارند و در تعارض با ارزش‌های فرهنگی جامعه ایرانی هستند، وارد بازار ‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار گفت: در سال گذشته در تهران بیش از ۴۰ نفر پروانه کسب خودشان را باطل کردند، آماری که از شهرستان‌ها به دست من می‌رسد آمار وحشتناکی است، در برخی شهرها بیش از ۵۰ درصد از لوازم‌التحریرها تغییر شغل داده‌اند.

به گزارش پایش آثار اقتصادی کرونا (کرونومی)، او تصریح کرد: اجاره مغازه، بیمه، مالیات و حمایت نکردن مستقیم دولت از این صنف در یک سال و نیم گذشته دست‌به‌دست هم داد تا کسبه آسیب ببینند.

فرزانیان گفت: با توجه به پاندمی کرونا شکایت‌های زیادی از از سوی مردم به دست ما رسید؛ اینکه برخی از سودجویان در فضای مجازی اقدام به ارائه محصولات می‌کنند اما بعد از دریافت وجه دیگر خبری از محصول نبود و یا کیفیت بسیار پایین با قیمت بالا به آن‌ها تحویل داده می‌شد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که مردم نسبت به خرید این محصولات دقت کافی را داشته باشند و حتما از اعتبار فروشنده اطمینان حاصل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا