واردات موبايل‌هاي بي‌کيفيت با قيمت‌هاي فريبنده از سوی برخي واردکنندگان

پایگاه خبری افق و اقتصاد- نماينده وزير صمت در اصناف کشور و رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم صوتي، ‌تصويري، تلفن همراه و لوازم جانبي تهران می‌گوید برخي واردکنندگان، گوشي‌هاي موبايل بي‌کيفيت را از کشورهاي مونتاژکننده گمنام مانند نپال، بنگلادش و اندونزي وارد مي ‌کنند و با قيمت‌‌هاي فريبنده مي‌فروشند.

ابراهيم درستي علت اصلي تفاوت کيفيت و قيمت برخي گوشي‌هاي مشابه از يک برند، بنابر نام کشور مونتاژکننده بيان کرد: متأسفانه برخي واردکنندگان گوشي موبايل و تبلت را از بعضي کشورهاي گمنام مانند اندونزي، نپال، بنگلادش و نظاير آن با نام برندهاي مشهور وارد مي کنند، هرچند همه اين گوشي‌های وارداتي تابع استانداردهاي توليد در کشورهاي مبدا هستند اما با استانداردهاي توليد در کشورهاي اصلي صاحب برند فاصله دارند.

نايب‌رئيس اول اتاق اصناف تهران افزود: در واقع بايد قيمت گوشي‌هاي وارداتي از کشورهاي گمنام دست کم ۲۰درصد پايين تر از کشورهاي مطرح باشد، اما برخي شرکت‌ها براي کسب سود بالاتر چنين گوشي‌هايي را وارد مي‌کنند و با نرخي پايين‌تر اما نزديک به نرخ گوشي‌هاي توليد شده در کشورهاي صاحب آن برند، در بازار عرضه مي‌کنند.

او تصريح کرد: اين شيوه عرضه، به شيوع ذهنيت ارزا‌ن ‎فروشي گوشي در برخي واحدهاي صنفي دامن زده و به رواج عرضه چندنرخي کالا منجر شده است. اين درحالي است که وقتي مثلا چنين واردکنندگاني قيمت يک گوشي را ۲۰۰هزار تومان پايين‌تر از انواع مشابه موجود در بازار تعيين مي‌کنند، عملا مرتکب گرانفروشي حداقل يک ميليون توماني شده‌اند. متأسفانه چنين شرکت‌هايي زمينه زيان مصرف‌کنندگان با عرضه کالاهاي کم‌کيفيت را فراهم مي‌کنند. بايد با اينگونه واردکنندگان متخلف و فرصت‌طلب برخورد قانوني شود.

نماينده وزير صمت در اصناف کشور درباره واردات گفت: قبلا ۱۰واردکننده گوشي موبايل و تبلت داشتيم اما اين تعداد اکنون به ۷۰۰شرکت رسيده است. از اين ميان ۴۰۰ تا ۵۰۰ شرکت، کالا وارد و در بازار عرضه مي‌کنند.

رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم صوتي، تصويري، تلفن همراه و لوازم جانبي درباره آخرين وضع بازار موبايل گفت: بازار گوشي تلفن همراه و تبلت به دليل رشد عرضه و افت نسبي تقاضا اشباع‌شده، زيرا فراواني عرضه موجب شده تا اختلاف قيمت فروش اينگونه محصولات در فروشگاه‌هاي مختلف به حداقل رسيده و بازار گوشي در آرامش باشد.

درستي گفت: قبلا نياز ماهانه بازار ايران به گوشي موبايل ۱.۳ميليون دستگاه بود اما اکنون اين تقاضا به ۸۰۰ هزار دستگاه کاهش يافته است. کاهش دورکاري و زمزمه‌هاي بازگشايي مراکز آموزشي در افت تقاضاي خريد گوشي و تبلت مؤثر بوده است. اين موضوع که قبلا موجب افزايش تقاضاي خريد گوشي و تبلت شده بود اکنون به عاملي براي کاهش تقاضا تبديل شده است.

نماينده وزير صمت در اصناف کشور در ارتباط با تاثير افزايش اخير نرخ ارزدر گراني قيمت گوشي موبايل بيان کرد: هرچند قيمت ارز بر نرخ فروش گوشي و تبلت در بازار تأثير مستقيمي دارد، اما تغيير قيمت چندان زياد نبوده است؛ زيرا در بازار، گوشي و تبلت به اندازه کافي وجود دارد.

او در همين باره افزود: تأثيرپذيري اين بازار از نرخ ارز را نمي‌توان انکار کرد. البته اگرچه در چند هفته اخير نرخ دلار افزايش يافته اما تأثير اين افزايش نرخ بر بازار گوشي موبايل و تبلت حداقلي بوده و اختلالي در عرضه ايجاد نشده است. کشف قيمت‌ها در بازار گوشي و تبلت تابع نظام عرضه و تقاضاست. اگر دخالتي در قيمت‌گذاري اين محصولات صورت مي‌گرفت وضع اين بازار نيز متشنج مي‌شد.

نايب‌رئيس اول اتاق اصناف تهران ادامه داد: بررسي آمارهاي رسمي واردات گوشي و تبلت در سه ماه گذشته بيانگر افزايش واردات و عرضه اين اقلام است که اين امر به ثبات قيمت‌ها در بازار کمک کرده است. از سوي ديگر کاهش قدرت خريد و لغو تدريجي دورکاري‌ها، زمينه افت نسبي تقاضا براي خريد گوشي موبايل و تبلت را فراهم کرده است. در دوران اوج‌گيري شيوع کرونا به دليل دورکاري و تدريس آنلاين مدارس و ساير مراکز آموزشي تقاضاي خريد گوشي و تبلت نيز افزايش يافته بود.

رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم صوتي، تصويري، تلفن همراه و لوازم جانبي تهران در ارتباط با اينکه برخي واردکنندگان، لحاظ شدن سابقه، در تعيين سهميه واردات گوشي را موجب شکل‌گيري انحصار در اين بازار اعلام کردند، گفت: موضوع تعيين سهميه واردات گوشي و تبلت براساس سابقه واردات قبلا نيز وجود داشته است. اکنون شرکت‌هاي تازه تاسيس، مجاز به واردات سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلاري گوشي هستند اما شرکت‌هايي که براساس مصوبه دولت در سال ۹۲ و  ۹۳ تشکيل شدند و بيشترين حجم واردات گوشي را در سال‌هاي ۹۷ و ۹۸ داشته‌اند، مي‌توانند تا ۲ برابر اين رقم گوشي واردکنند. اکنون با حذف کالاهاي قاچاق از بازار گوشي، شرکت‌هاي تازه‌تاسيس نيز درصورتي که به تعهدات خود براي واردات اين کالا به خوبي عمل کنند، مي‌توانند براي واردات سهميه جديد دريافت کنند.

نماينده وزير صمت در اصناف کشور همچنين گفت: از مجموع ۷۰۰ تا ۸۰۰ شرکت واردکننده رسمي، ۲۰شرکت واردکننده، ۷۰درصد نياز بازار گوشي موبايل و تبلت را تامين مي‌کنند. بقيه شرکت‌ها سهم ناچيزي از واردات را در اختيار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا