تغییرات قیمت ۱۲ گروه کالایی در آبان

پایگاه خبری افق و اقتصاد- مرکز آمار ایران جزئیات تغییرات قیمت ۱۲ گروه اصلی کالایی و مصرفی خانوار را در فروردین ۱۴۰۰ اعلام کرد.

براساس گزارش مرکز آمار، شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در آبان سال جاری ۳۷۳ گزارش شد که در دوازده ماه منتهی به آبان ۱۴۰۰ در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، ۴۴.۴ درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۳۵.۷ درصد افزایش داشته است.

همچنین طبق گزارش تهیه‌شده شاخص قیمت کالاها در ۱۲ ردیف به تفکیک اعلام شد که بر این اساس، شاخص قیمتی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در آبان در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۴۷ درصد و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۶۰.۱درصد رشد داشته است.

دخانیات نیز در دوازده ماه منتهی به آبان ۱۴۰۰ در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۴۱.۹ درصد رشد داشت و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۲۸.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. در بخش پوشاک و کفش نیز رشد قیمت کالاها بود به گونه‌ای که در مقایسه آبان سال جاری با آبان ماه سال ۹۹، شاخص قیمت پوشاک و کفش رشد ۴۸.۸ درصدی و در دوازده ماه منتهی به آبان ۱۴۰۰ در مقایسه با دوره مشابه سال قبل نیز افزایش ۵۲.۱ درصدی داشته است.

بخش مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها نیز در دوازده ماه منتهی به آبان نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۶.۷ درصد رشد داشت و در مقایسه آبان امسال با ماه مشابه سال قبل ۲۵.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. لازم به ذکر است گروه‌های «مبلمان و لوازم خانگی»، «بهداشت و درمان»، «حمل و نقل»، «ارتباطات»، «تفریح و فرهنگ»، «آموزش»، «هتل و رستوران» و «کالاها و خدمات متفرقه» نیز در آبان در مقایسه با ماه مشابه سال قبل و ۱۲ ماهه منتهی به آبان ۹۹ رشد قیمت داشته‌اند.

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت در مقایسه با ماه قبل مربوط به گروه «ادویه و چاشنی» (رب گوجه فرنگی، زعفران و سس گوجه فرنگی)، گروه «سبزیجات» (گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و سیب زمینی) و گروه «انواع گوشت» (گوشت مرغ، کالباس و سوسیس) است.

در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (انواع خودروی سواری و لاستیک خودرو)، گروه «پوشاک و کفش» (انواع پوشاک) و گروه «هتل و رستوران» (غذاهای سرو شده در رستوران) بیشترین افزایش قیمت را در مقایسه با ماه قبل داشته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا