واردات دارو در برابر صادرات مواد غذایی به آمریکا

پایگاه خبری افق و اقتصاد- داده‌های گمرک ایران می‌گوید، در سال گذشته حدود ۸۰میلیون دلار کالا از آمریکا به ایران وارد شده که عمدتا دارو و تجهیزات پزشکی است. در این سال، از ایران نیز در حدود ۱۳۰هزار دلار کالا که عمدتا برخی مواد غذایی سوپرمارکتی است، به آمریکا ارسال شده ‌است.

آخرین آمار گمرک از تجارت کالایی میان ایران و آمریکا که مربوط به سال ۹۹ است، نشان می‌دهد که در این سال، حدود ۸۰ میلیون دلار کالا از ایالات‌متحده آمریکا به ایران صادر شده‌است در حالی که میزان صادرات ایران به این کشور، حدود ۱۳۰هزار دلار بوده‌است.

بر اساس این آمار که روی سایت اتاق بازرگانی تهران نیز بارگذاری شده‌است، در سال گذشته بیشترین کالایی که از آمریکا به ایران صادرات شده، دارو و تجهیزات پزشکی و ادوات آزمایشگاهی است. همچنین انواع مکمل‌های غذایی و محصولاتی با شناسه تعرفه خمیر چوب نیز در میان فهرست کالاهای صادر شده از آمریکا به ایران دیده می‌شود.

از آن سو، میزان صادرات ایران به ایالات‌متحده‌آمریکا رقم ناچیزی در حدود ۱۳۰هزار دلار است که بر اساس داده‌های گمرک ایران، بیشترین آن مربوط به انواع ترشی‌جات شامل خیارشور و سبزیجات خشک‌شده می‌شود.

به گفته احمدرضا فرشچیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، در سال‌های اخیر صادرات کالایی ایران به آمریکا تقریبا صفر بوده و آنچه که از ایران نیز به این کشور صادرات شده، به صورت چمدانی و برای عرضه برخی محصولات خوراکی در سوپرمارکت‌های ایرانیان ساکن در ایالات ‌متحده‌آمریکا بوده، از این حیث، نمی‌توان آن را جز صادرات تلقی کرد.

فرشچیان با اشاره به اینکه، تجار و شرکت‌های آمریکایی سال‌هاست که کالای ایرانی نمی‌خرند و وارداتی از ایران ندارند، گفت: امور تجاری از سوی شرکت‌های آمریکایی بر پایه قوانین مورد قبول این کشور و از حیث، تعاملات بین‌المللی کاملا شفاف است. از این رو شرکت‌های آمریکایی برای دور جستن از پیامد نقض تحریم‌ها تمایلی به تجارت با ایران ندارند.

او افزود: بنابراین، آنچه که در سطح بسیار محدود از صادرات کالا از ایران به آمریکا دیده می‌شود، تماما مربوط به ارسال معدود کانتینر مواد خوراکی برای عرضه در مراکز خرید و سوپرمارکت‌هایی است که صاحبان آن ایرانی هستند.

عضو هیات‌نمایندگان اتاق تهران تصریح کرد که صنایع غذایی ایران، چندان در آمریکا شناخته شده نیست و اینکه گفته می‌شود برخی محصولات برند ایرانی در قفسه فروشگاه‌ها در برخی ایالات این کشور عرضه می‌شود، بیشتر اغراق است و واقعیت ندارد.

از سوی دیگر، حسن شکوهی، رئیس اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی با اشاره به اینکه واردات برخی مکمل‌های ورزشی از ایالات متحده آمریکا کاهش چشمگیر یافته است، یادآور شد که انواع دارو که از آمریکا به مقصد ایران روانه می‌شود، به طور مستقیم از این کشور وارد نمی‌شود و از طریق دبی و برخی کشورهای اروپایی برای بازار ایران خریداری می‌شود.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق تهران، شکوهی با بیان اینکه طی امسال، مجوز واردات انواع مکمل‌های غذایی به کشور، از سوی وزارت بهداشت لغو شده و در هفت ماه سال ۱۴۰۰، حتی یک یورو از این محصولات به ایران وارد نشده‌ است، افزود: واردات داروهای آمریکایی به ایران همچنان ادامه دارد، هر چند این داروها به طور مستقیم از ایالات‌ متحده‌آمریکا وارد ایران نمی‌شود.

او در همین رابطه، به واردات برخی محصولات شرکت دارویی فایزر به ایران اشاره کرد و افزود: داروهای ساخت فایزر، عمدتا از دیگر سایت‌های این شرکت در کشورهای اروپایی از جمله ایرلند و آلمان خریداری و وارد ایران می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا