معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایران: سویه جدید کرونا واکسن است!

پایگاه خبری افق و اقتصاد- شیوع نوع جدید کرونا موسوم به «اومیکرون» نگرانی‌های جهانی در پی داشته تا جایی که سازمان بهداشت جهانی روز جمعه، پنجم آذر، برای بررسی این سویه جدید نشست اضطراری برگزار کرد این در حالیست که معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایران معتقد است جهش‌های کرونا رفته رفته ضعیف و حتی تبدیل به واکسن می‌شود.

همزمان با اقدام سازمان بهداشت جهانی برای قرار دادن سویه جدید ویروس کرونا، اومیکرون، در ردیف ویروس‌های «با قابلیت سرایت بالا» و «نگران‌کننده»، تلاش‌های جهانی برای مهار این سویه جدید تشدید شده است.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت پس از برگزاری نشستی غیرعلنی در روز جمعه برای بررسی اطلاعات دریافتی درباره سویه جدید کشف شده ویروس کرونا در آفریقای جنوبی، این ویروس جهش‎یافته را «اومیکرون» (Omicron) نام‌گذاری کردند.

طبق اعلام این سازمان، این نوع ویروس کرونا دارای تعداد زیادی جهش است که برخی از آنها نگران‌کننده هستند. شواهد اولیه، حاکی از خطر بالای عفونت است و تغییرات زیان‌باری در اپیدمیولوژی کرونا روی داده است. با این وجود کارشناسان اعلام کردند که تست‌های پی‌سی‌آر همچنان قادر هستند این سویه جدید را شناسایی کنند.

سرعت انتشار سویه آفریقایی کرونا بسیار بالاست

علیرضا میراحمدی‎زاده، رئیس کمیته علمی اپیدمیولوژی ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا استان فارس دراین باره اظهار کرد: شناسایی سویه جدید کووید۱۹ به نام B.۱.۱.۵۲۹ در آفریقای جنوبی با سرعت انتشار بسیار بالاتر از سویه های قبلی باید با حساسیت و دقت دنبال شود.

تمهیدات ایران برای جلوگیری از ورود جهش جدید کرونا به کشور

همچنین دکتر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تمهیدات ایران در این باره گفت: این سویه جدید کرونا اگر منتشر شود با نگرانی که در این رابطه وجود دارد ممکن است برخورد با آن سخت باشد. چند هفته طول می‌کشد تا شخصیت سویه جدید کرونا با جهش‌هایی که داشته مشخص شود تا بتوان با قطعیت نظر داد.

وی افزود: فعلا شواهد نشان داده است که باید عوارض شدیدتری در پی داشته باشد به همین دلیل ما هم تمهیدات ویژه به کار گرفتیم.

گویا با تاکید بر اینکه نهایت سختگیری اعمال خواهد شد، اظهار کرد: ما پرواز مستقیم از این کشورها نداریم و اعلام کردیم برای ورود فرد غیر ایرانی از این کشورهای یاد شده به ایران ممانعت ایجاد خواهیم کرد و ایرانیانی هم که می‌خواهند مسافرت داشته باشند تا دو نوبت تست PCR منفی نداشته باشند باید در مبادی مرزی در قرنطینه بمانند. حتی ممکن است فردی تا ۱۴ روز در قرنطینه مرزی بماند. این اطلاع‎رسانی‎ها به مردم و سفارتخانه‌های ما در این کشورها انجام می‌شود. تمام توصیه‌های بهداشتی برای این سویه جدید هم موثر است.

سویه جدید کرونا واکسن گریز است

مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با بیان اینکه «اومیکرون» واکسن گریز است، گفت: اقدامات پیشگیری برای مقابله با این سویه جدید کرونا باید در کشور سخت‎گیرانه شود و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ضروری و الزامی است.

وی سویه جدید کرونا در آفریقای جنوبی چند هفته‎ای است که شیوع یافته و در هشت استان این کشور به سرعت همه‎گیر شده است.

وی اظهار کرد: جهش‎های کروموزومی سویه جدید کرونا دو برابر دلتا ویروس است و سرعت انتشار آن بسیار بالاست و اکنون این سویه جدید در مکزیک و هنگ کنگ نیز شیوع یافته و همه‎گیری آن خطرناک است.

مردانی با بیان اینکه جامعه جهانی تحت تاثیر اومیکرون قرار گرفته، ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، این سویه نسبت به سویه‌های دیگر که تاکنون ظاهر شده‌اند، بسیار متفاوت است و میزان جهش در آن بسیار بالا است که به این معناست واکسن کووید، ممکن است اثرگذار نباشد.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران اکنون در وضع خوب مدیریت و کنترل کرونا است، شیوع اومیکرون می تواند همه معادلات ما را بهم زد و کادر درمان مانند گذشته تاب و توان رویارویی و مقابله با این بیماری  را ندارند، به همین دلیل از مردم می خواهیم حتما واکسن کرونا را تزریق کنند و شیوه‎نامه‎های بهداشتی را رعایت کنند.

جهش‌های کرونا رفته رفته ضعیف و حتی تبدیل به واکسن می‌شود

این ابراز نگرانی‎ها در حالیست که دکتر حسین کیوانی، معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، درباره خطر شیوع سویه‌های جدید کرونا از دیگر کشور‌ها گفت: این‌ها ویروس‌های جدیدی نیستند به طور کلی هر موجود زنده‌ای که تکثیر می‌کند بسته به سرعت تکثیرش دچار جهش می‌شود ما هم دچار جهش می‌شویم این تنوع در رنگ و شکل و نژاد، همه محصول جهش‌هایی است که به طرق مختلف اتفاق می‌افتد، اما، چون از یک ویروس ده‌ها ویروس به وجود می‌آید جهش در ویروس‌ها بیشتر است و بعضی از جهش‌ها یک خصوصیت‌های جدید دارند، به طور مثال سرعت در انتشار را به ویروس می‌دهد بعضی از جهش‌ها ممکن است باعث کاهش توانایی ویروس در انتشار شود یا اینکه اصلا خودشان یک واکسن شوند، بنابراین ما نباید خیلی از اینکه انواع جدید ویروس دارد به وجود می‌آید واهمه‌ای داشته باشیم در نهایت همه این جهش‌ها در راستای این است که ویروس تخفیف حدت پیدا کند.

«اومیکرون»، که یکی از تغییریافته‌ترین موارد جهش ویروس کرونا محسوب می‌شود، برای اولین بار در آفریقای جنوبی کشف شد و از آن زمان در بلژیک، بوتسوانا، اسرائیل و هنگ‌کنگ شناسایی شده است.

علاوه بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بریتانیا و روسیه، آمریکا و کانادا هم اعلام کرده‌اند که ورود مسافران از کشور آفریقای جنوبی و هفت کشور دیگر جنوب آفریقا را تعلیق می‌کنند.

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که ایمنی‌شناسان هشدار داده‌اند که احتمالا اقدامات برخی کشورها جهت اعمال محدودیت‌های سفر برای جلوگیری از انتشار جهانی «اومیکرون» خیلی دیر باشد.

 

گزارش: اکرم رضائی نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا