چشم انتظار وین

پایگاه خبری افق و اقتصاد- به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه هیات مذاکره کننده ایران با عزم و اراده جدی وارد وین شده است.

سعید خطیب‌زاده در نشست امروز خود ضمن گرامیداشت «روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین»، تبریک «روز مجلس» و پس از بیان گاهشمار دستگاه دیپلماسی، در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش تهران به مقاله مشترک ضد ایرانی لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس و یائیر لاپید، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در آستانه آغاز دور هفتم مذاکرات وین گفت: اینکه وزیر امور خارجه انگلیس در شب گفت‌وگو‌های وین با طرفی که پنهان نکرده و از روز اول تمام تلاشش برای امضا نشدن و نابود شدن برجام بوده و امروز هم به عنوان مخالف اصلی گفت‌وگوها در وین و احیای برجام است؛ وقتی شما این آرایش را می‌بینید متوجه می‌شوید برخی کشورهای اروپایی با اراده رفع تحریم ها به وین نمی‌آیند و به دنبال ایجاد زمینه‌های عدم اجرای موثر برجام هستند.

وی همچنین به ضرب المثلی اشاره کرد و گفت: می گویند بگو تو با کیان دوستی که بگویم که تو کیستی؟

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که در چند روز اخیر در خصوص راستی آزمایی استراتژی ۴۸ ساعته مطرح شده است، موضع ایران در این خصوص چیست، گفت: ما تاکید کرده‌ایم که به دنبال راستی‌آزمایی عملی تعهدات ایالات متحده در ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ هستیم. من در خصوص راهبرد طرف مقابل اظهار نظر نمی‌کنم اما یکی از خطوط اصلی ما ادامه مذاکرات خواهد بود.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص بازگشت پناهجویان ایرانی گرفتار شده در کانال مارش گفت: باندهای غیرقانونی قاچاق انسان فارغ از ملیت افرادی که برایشان دام پهن شده این افراد را در وضعیت خطیری قرار می‌دهند. در خصوص این اتفاق جدید سفارت‌های ما در انگلیس و فرانسه پیگیر هستند. امیدوار هستیم روزی شاهد این اتفاق در خصوص اتباع خود نباشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دستاوردهای سفر نماینده ایران در امور افغانستان به کابل گفت:‌ این سفر در راستای گفت‌وگوهای ما با همه طرف‌های افغانستانی به شمول هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان صورت گرفته است. شرایط امروز افغانستان را از حیث اینکه زمستان آغاز شده و مردم افغانستان در فشارهای اقتصادی شدید هستند، خطیر می‌دانیم. ایران نمی‌تواند نسبت به وضعیت مردم افغانستان بی‌تفاوت باشد. ما به رغم همه مشکلات تلاش کردیم گذرگاه‌ها را باز نگهداشته و مراودات صورت بگیرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: در کنار مردم افغانستان همچنان خواهیم بود. در سفر کاظمی قمی گفته شد هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان مسئولیت خطیری در حفظ امنیت مرزهای افغانستان را دارند. گروه‌‌های تروریستی در حال سر و سامان دادن اقدامات تروریستی هستند و داعش تهدید علیه امنیت افغانستان و منطقه است. به همکاری خود ادامه می‌دهیم که برای آینده افغانستان روزهای بهتری داشته باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات راب مالی در خصوص تمایل برای گفت‌وگوی مستقیم با ایران و اینکه ایران اراده‌ای برای بازگشت به برجام ندارد، گفت: اگر ایالات متحده برای رفع واقعی تحریم‌ها به وین بیاید می‌تواند بلیط بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند. آن‌هایی که می‌گویند ایران اراده جدی ندارد خودشان بخشی از تلاش برای خروج از برجام هستند. توصیه می‌کنم با اراده رفع تحریم‌ها به وین بیایند. من اجازه می‌خواهم بگویم ما الان در ابتدای مذاکرات جدیدی هستیم که دولت با اراده جدی واردش شده و طرف‌های مقابل این پنجره فرصت را مغتنم بشمارند.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که با توجه به ناتمام ماندن گفت‌وگوهای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تمایل مدیرکل این نهاد برای بازگشت به ایران، آیا امکان سفر مجدد در آینده نزدیک وجود دارد، گفت: سفر آقای گروسی، سفری در چهارچوب مراودات فنی و عادی بود. گفت‌وگوهای خوبی در سطوح مختلف انجام شد اما ناتمام ماند. هیات ایران طی روزهای آتی برای نهایی‌سازی متن با آژانس مراوداتی خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که واکنش ایران به اتهام‌زنی وزارت کشور بحرین به کشورمان در خصوص ایجاد گروهی تروریستی در این کشور گفت: ما از این دست اتهام‌زنی‌ها کم نداشتیم و حالا نیز در آستانه آغاز مذاکرات وین برخی کشورها این موارد را دامن زدند. در نشست منامه نیز شاهد این نفرت پراکنی‌ها و همچنین دعوت از ریشه تروریسم یعنی رژیم صهیونیستی بودیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در خصوص پرداخت بدهی های کره جنوبی به ایران تحول جدیدی رخ داده است، گفت: در این ارتباط تحول جدیدی رخ نداده است و گفت‌وگوها در این زمینه در جریان است.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا در حاشیه مذاکرات وین گفت‌وگویی با هیات آمریکایی صورت خواهد گرفت گفت: هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با هیات آمریکایی صورت نخواهد گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال آیا امکان دارد با توجه به کمیت هیات ایرانی، طرف‌های دیگر نیز هیات‌های خود را تغییر دهند، گفت: در خصوص سطح و کیفیت باقی هیات‌ها قضاوت نمی‌کنیم اما امیدوار هستیم آن‌ها همانند ایران با جدیت وارد مذاکرات شوند. عزم جدی، حسن نیت و اراده در هیات ایرانی جمع است.

خطیب‌زاده در خصوص دیدار رئیس‌جمهوری با همتای آذربایجانی خود و در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان این دیدار و توافق‌های فیمابین را پایانی بر تنش میان دو کشور دانست، گفت: ما وارد حوزه رفع سوتفاهم رسانه‌ای میان دو کشور شده‌ایم و ملاقات در حاشیه اجلاس اکو هم در سطح خوبی صورت گرفت. آقای امیرعبداللهیان هم امروز پست اینستاگرامی در رابطه با این موضوع خواهند داشت و به زودی هم شاهد رفت‌وآمدهای خوبی میان دوکشور در سطح رسانه‌ای خواهیم بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اظهارات وزیر جنگ اسرائیل در خصوص حملات ایران از قشم و چابهار به این رژیم، گفت: رژیم صهیونیستی جز ترور و گردنکشی و نقض سازمان‌یافته حقوق بین‌الملل کاری صورت نداده است. خصومت این رژیم با ایران مشخص است. درباره برخی روایت ‌سازی‌ها در مطبوعات بین‌المللی باید بگویم این روایت‌سازی‌ها نکته جدیدی نیست. در شرایطی هستیم که متاسفانه سیاسیون از رسانه برای مهندسی اخبار استفاده می‌کنند و کارخانه‌های ایجاد خبرهای گمراه کننده را ایجاد و به شرافت و اصالت رسانه‌ها رحم نمی‌کنند. رسانه‌های ما برای برخورد با این روایت‌سازی‌های جعلی با دقت عمل کنند.

خطیب‌زاده همچنین در خصوص برخی اظهارنظرهای طرف اوکراینی در خصوص جزئیات دادگاه هواپیمای اوکراینی گفت: ایران طی ماه‌هایی که پس از اتفاق بسیار ناگوار مسئولیت پرونده را به صورت فنی بر عهده نهادهای فنی گذاشت تلاش داشت این مساله را به صورت مسئولانه و با تمام ابعاد همکاری پیگیری کند. ماه‌های اول تلاش کردیم از بعد فنی و روابط دوجانبه با اوکراین این موضوع را با تشکیل کارگروه‌های مشترک جلو ببریم. ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار می‌گویم که برخی کشورها  به دنبال تجارت از غم و اندوه و این ناراحتی هستند که برای این خانواده‌ها وجود دارد. دولت اوکراین از کم و کیف و سطح همکاری‌ها هم برای روشن شدن ابعاد فنی و حقوقی و دیگر ابعاد مطلع است و دادگاه مسیر خود را طی می‌کند. بهتر است در این بستر فنی و حقوقی که کار دنبال شده، موضوع  را دنبال کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دستاوردهای سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه به کشورهای منطقه گفت: وزارت خارجه بخشی از اقداماتش را در حوزه همسایگی دنبال کرده است. آقای باقری همچنین سفرهایی را به عمان و قطر داشت و این سفر تکمیل کننده سفرهای قبلی بود چرا که معتقدیم آنچه در منطقه رخ می‌دهد باید در خود منطقه پیگیری شود. این سفرها انجام می‌شود و ملاقات‌های بسیار خوبی در امارات و کویت انجام داد و تصمیمات خوبی اتخاذ شده است. روابط ما با این کشورها در ابعاد مختلف پیگیری می‌شود.

خطیب‌زاده همچنین درباره بدهی ایران به ترکمنستان گفت: از قبل توافقاتی بین ایران و ترکمنستان درباره بازپرداخت بدهی‌ها  انجام شده و توافقاتی صورت گرفته اما برخی موانع بانکی ایجاد شده بود که پیگیری شده و توافقاتی برای سوآپ صورت گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا