مدیر کل امور دارویی سازمان غذا و دارو: افزایش امروز قیمت داروها مربوط به اردیبهشت سال قبل است

پایگاه خبری افق و اقتصاد- به گفته مدیر کل امور دارویی سازمان غذا و دارو، در اردیبهشت سال گذشته به دلیل محدودیت منابع ارزی، منابع ارزی کل داروهای OTC نیمایی یعنی دلار ۲۷ هزار تومانی شد که باعث افزایش قیمت داروها شد.

دکتر حیدر محمدی درباره وضع بازار دارو در کشور، گفت: در سال‌های قبل استاندارد ذخایر استراتژیک دارو شش ماه بود و بر اساس استاندارد جدید در سال‌های اخیر استاندارد ذخایر سه ماه است که ذخایر برخی از اقلام دارویی ما مناسب نیست و میزان ذخیره آنها کمتر از سه ماه برآورد می‌شود. در سه ماه آینده حدود ۱۹۰ تا ۲۰۰ قلم کمبود دارو خواهیم داشت. همچنین در حال حاضر در کشور حدود ۳۸ تا ۴۰ قلم کمبود دارو داریم که اگر تا آخر سال ارز مورد نیاز تامین نشود کمبودهای دارویی ما به ۴۰۰ تا ۵۰۰ قلم دارو خواهد رسید.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت هم دغدغه تامین دارو و هم دغدغه قیمت دارو را دارد، گفت: در این بین برای ما مهم تامین دارو است تا کمبود دارویی نداشته باشیم و اگر ارز ترجیحی به وفور در اختیار ما قرار گیرد اقلام دارویی مورد نیاز، تجهیزات و شیر خشک‌های رژیمی مورد نیاز را تامین می‌کنیم.

محمدی با بیان اینکه ارز ترجیجی مانند سم و یک تومور برای سیستم دارویی است که نیاز به جراحی دارد و اگر این غده برداشته نشود، منابع ما را نابود می‌کند و موجب قاچاق معکوس دارو می‌شود، ادامه داد: اختلاف قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز ۲۸ هزار تومانی آنقدر زیاد است که موجب جذابیت تامین دارو فارغ از نیاز شده و برخی از مراکز دارویی و داروخانه‌ها و افراد سودجو فارغ از نیاز درخواست دارو دارند و مصرف برخی از داروها به شکل غیر منطقی بالا رفته است و برخی در سفرهای سیاحتی و زیارتی برخی داروها را برای فروش از کشور خارج می‌کنند.

وی در ادامه در مورد گران شدن برخی اقلام دارو نیز گفت: در اردیبهشت سال گذشته به دلیل محدودیت منابع ارزی، منابع ارزی کل داروهای OTC نیمایی یعنی دلار ۲۷ هزار تومانی شد. در مورد داروهای MS نیز نمونه‌های داخلی تغییر قیمت نداشت و فقط قیمت نمونه‌های وارداتی ۵ برابر شد.

محمدی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، با تاکید بر اینکه وضعیت سازمان غذا و داروی کشور به گونه‌ای نیست که بتواند هم داروهای تولید داخل و هم داروهای وارداتی را با ارز دولتی تامین کند، گفت: معاون رئیس جمهوری قول مساعد در مورد تخصیص ۷۰۰ میلیون دلار ارز تا پایان سال برای ثبت سفارش‌های موجود را داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا