سخنگوی قوه قضائیه: فیش حقوقی مشمول «اسناد محرمانه» نمی‌شود/ آخرین وضع پرونده هواپیمای اوکراینی

پایگاه خبری افق و اقتصاد- سخنگوی قوه قضائیه گفت که با توجه به تعریفی که برای اسناد طبقه‌بندی شده، محرمانه کردن فیش حقوقی مشمول این تعریف نمی‌شود.

ذبیح‌الله خداییان روز سه‌شنبه در هفتمین نشست خبری دوره تحول و تعالی قوه قضاییه ضمن گرامیداشت ایام فاطمیه و شهادت ام ابیها حضرت زهرا(س) افزود: پیشاپیش میلاد مسعود حضرت عیسی مسیح(ع) را تبریک و تهنیت عرض می کنم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به انتشار نامه محرمانه دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی از لحاظ قانونی چه تبعاتی دارد؛ گفت: افشای اسناد طبقه بندی شده جرم محسوب می‌شود و چنانچه فردی اقدام به انتشار این اسناد کند قابل تعقیب است.

خداییان ادامه داد: درباره این نامه مورد اشاره، اگر ثابت شود از ناحیه ایشان منتشر شده قابل تعقیب است و باید از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و ضابطان این موضوع بررسی شود و شکی نیست که در صورت شناسایی شخصی که این نامه را منتشر کرده قابل تعقیب خواهد بود.

توضیحات سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده‌های ارزی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده‌های ارزی اظهار کرد: افرادی در گذشته که ارزهای ۴٢٠٠ تومانی دریافت کرده بودند، سوءاستفاده‌هایی کردند که با ورود دستگاه قضایی با برخی از این افراد برخورد شد.

وی با بیان اینکه این پرونده‌ها سه دسته هستند، افزود: افراد زیادی ارز ۴٢٠٠ تومانی برای واردات کالا گرفتند که این افراد یا کالایی وارد نکردند یا کالای مورد نیاز را وارد کشور نکردند که بیش از ١٢۵٠ پرونده در این خصوص فقط در تهران تشکیل شد و حدود ۵۵۵ نفر در این راستا دستگیر شدند و حدود ١٠ میلیارد دلار ارزش این پرونده‌ها بود که شرکتهای مختلف این مبالغ را اخذ کرده بودند.

خداییان تصریح کرد: این افراد با ایجاد شرکت‌های صوری و یا با استفاده از کارت بازرگانی دیگران این اقدامات را انجام دادند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده‌های ارز صادراتی گفت: برخی دیگر، کالاهایی از قبیل مواد پتروشیمی یا غیرپتروشیمی از کشور صادر کردند اما ارز را به کشور وارد نکرده بودند که در این رابطه بیش از ١٠٠ نفر دستگیر شدند و حدود ١۴ میلیارد و ۵٠٠ میلیون یورو در مرحله دادسرا ارزها تحویل بانک مرکزی و تسویه شد.

خداییان ابراز امیدواری کرد با همکاری خوب بانک مرکزی و همکاران دستگاه قضایی شاهد تسویه حساب پرونده‌های ارزی باشیم.

وی به سومین گروه از پرونده‌های ارزی به پرونده‌های مسئولان بانک مرکزی و مسئولان بانک‌ها اشاره کرد که این افراد حدود ٢٣ نفر هستند و پرونده آنها در جریان رسیدگی قرار دارد.

پذیرفته شدن درخواست بررسی مجدد پرونده هفت تپه

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده کشت و صنعت مغان (شرکت هفت تپه) گفت: در اجرای امر خصوصی‌سازی، این شرکت به بخش خصوصی واگذار شده بود اما با ورود دولت و قوه قضاییه، پرونده‌ای علیه شخصی که این شرکت به او واگذار شده بود، تشکیل شد و منتهی به حکم شد که طبق آن واگذاری ابطال و بار دیگر این شرکت به دولت مسترد شد.

خداییان ادامه داد: اخیرا از سوی شخص محکوم علیه تقاضای ماده ۴٧٧ در دادستانی کل کشور مطرح شد و تقاضای ایشان را پذیرفتند اما صرف پذیرش موجب نقض حکم نمی‌شود.

وی افزود: این درخواست از دادستانی کل کشور در معاونت قضایی قوه قضاییه مطرح و توسط کارشناسان بررسی خواهد شد و اگر تشخیص داده شود که حکم صادره خلاف شرع بین بوده و ریاست قوه قضاییه با بررسی مجدد پرونده موافقت کنند، رسیدگی مجدداً آغاز می‌شود، بنابراین هنوز در ابتدای راه هستیم و نمی‌توانیم بگوییم که این رای نقض می‌شود یا تایید.

سخنگوی قو قضاییه درباره ماده ۴٧٧ اظهارداشت: براساس ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، «در صورتی که رئیس قوه قضاییه رأی قطعی صادره از هریک از مراجع قضایی را خلاف شرع بین تشخیص دهد، با تجویز اعاده دادرسی، پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال تا در شعبی خاص که توسط رئیس قوه قضاییه برای این امر تخصیص می یابد رسیدگی و رأی قطعی صادر کند. شعب خاص مذکور مبنیاً بر خلاف شرع بین اعلام شده، رأی قطعی قبلی را نقض و رسیدگی مجدد اعم از شکلی و ماهوی به عمل می آورند و رأی مقتضی صادر می‌کند.»

انتشار فیش حقوقی افراد، مبارزه با پرداخت نجومی نیست

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره مهر محرمانه زدن بر فیش حقوقی گفت: اینکه زدن مهر محرمانه روی فیش حقوقی محرمانه است یا نه باید به قانون مراجعه کرد. محرمانه کردن فیش حقوقی افراد مشمول تعریف سند محرمانه در قانون نیست.

وی ادامه داد: برای مبارزه با پرداخت‌های نجومی سوال اینجاست که آیا راه مبارزه، انتشار فیش حقوقی افراد است که پاسخ منفی است. راه مبارزه با این تخلفات، اجرای قانون است و قانون مشخص کرده که دستگاه‌ها باید میزان پرداختی‌ها را اعلام و در سامانه مربوط به نظام اداری ثبت کنند.

خداییان اظهار کرد: اگر هر مدیری پرداختی‌ها را ثبت کند، چنانچه مشخص شود پرداختی خارج از قانون بوده با آن برخورد می‌شود.

ورود دستگاه قضایی به بورس و صدور رأی بدوی برای برخی مسئولان

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دستگاه قضایی در موضوع بورس گفت: در هر کشوری بازار سرمایه مهم‌ترین بازار تولیدی است و مدتی است این بازار در کشور ما با نوسانات همراه بوده است.

وی ادامه داد: همکاران ما در سازمان بازرسی قبلاً بازرسی‌هایی را انجام داده بودند و اقدام به هشدار و پیشنهادات به وزارت اقتصاد و سازمان بورسی کرده بودند، اما از آنجایی که به این موارد توجه نشده بود برخی مسئولان حکم بدوی گرفتند.

خداییان افزود: البته برای برخی مسئولان سابق بورس و اقتصاد و دارایی پرونده‌ای در سازمان بازرسی مطرح است و اگر توضیحات کافی نباشد پرونده به مرجع قضایی ارجاع خواهد شد و اکنون بازرسی از سازمان بورس در حال انجام است. برخی از مسئولان محکوم شدند، البته حکم در مرحله بدوی است و هنوز قطعی نشده است.

سند تحول در حال اجراست؛ راه‌های نرفته بسیاری داریم

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رئیس قوه قضاییه مبنی بر اینکه تحولی در این دستگاه رخ نداده است، گفت: سند تحول قضایی در دوره مدیریت آیت الله رئیسی تهیه‌ شد و در دوره ریاست حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفته شد همچنان این سند در دستور کار است و بر روند اجرای آن نظارت می‌شود.

خداییان با اشاره به اظهارات رئیس قوه قضاییه مبنی بر اینکه هنوز شاهد تحول نیستیم، گفت: منظور این است اقدامی که لازم است برای تحول در قوه قضاییه صورت گیرد هنوز وجود ندارد و محقق نشده است.

خداییان خاطرنشان کرد: تحول زمانی صورت می‌گیرد که اتقان آراء به گونه‌ای باشد که در مراجع بالاتر نقض نشود همچنین پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا کاهش یابد و اگر رضایت مردم از دستگاه قضایی افزایش یافت می‌گوییم شاهد تحول هستیم هرچند سند تحول درحال اجرا است، اما راه‌های نرفته بسیاری داریم.

حمایت دستگاه قضایی از سوت زنان

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره افشاگران فساد و سوت زنان و رویکرد دستگاه قضا درباره این افراد گفت: بارها اعلام کرده‌ایم از گزارشگران فساد حمایت می‌کنیم و قانون ارتقای سلامت اداری به خوبی این موضوع را اعلام کرده است. چنانچه شخصی از فساد اطلاع پیدا کرد، باید دقیق به مراجع نظارتی اعلام کند.

وی افزود: افشای فساد و سوت زنی نباید در فضای رسانه‌ای و فضای مجازی مطرح شود و در قانون گفته شده حمایت از افشاگران فساد منوط به این است که گزارش صحیح باشد و بصورت دقیق اعلام شود.

خداییان اظهار کرد: اخیرا درباره شخصی که اعلام فساد کرده و حکم محکومیت گرفته، باید بگویم وی شاکی خصوصی دارد.

آخرین وضع پرونده شهرک ژاندارمری

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی درباره آخرین وضعیت پرونده «شهرک ژاندارمری» گفت: در خصوص این موضوع یک پرونده مطرح نیست؛ بلکه یک شرکت تعاونی است که قبل از انقلاب تشکیل شده بود و در آن زمان حدود ۱۶۵ هکتار از اراضی را خریداری کرده بودند و به نام آن‌ها سند صادر شد.

وی ادامه داد: پس از انقلاب این زمین‌ها، موات اعلام شد و فرصتی جهت عمران آن اراضی داده و در این زمینه بخشی از این اراضی به افراد واگذار شد.

خداییان اضافه کرد: قسمتی نیز به دولت بازگشت و در اختیار مسکن و شهرسازی قرار گرفت و در ادامه نسبت به این بخش دادخواستی تحت عنوان اراضی موات داده شد و نسبت به ابطال حکم به کمیسیون ماده ۱۲ اقدام کرده بودند.

خداییان افزود: مجددا نسبت به آن، تجدیدنظرخواهی صورت گرفت و حکم قبلی نقض شد. این پرونده مراحل مختلفی دارد که در حال حاضر در خصوص بخشی از آن تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ شده و مطرح رسیدگی است.

سخنگوی دستگاه قضا اضافه کرد: بیش از ۶۰ پرونده توسط سازمان مسکن و شهرسازی در خصوص قطعاتی که به افراد واگذار شده، در دادسرای تهران مطرح شده و در جریان رسیدگی است.

وی اظهار کرد: پرونده‌های متعددی در این مدت از قبل از انقلاب تاکنون تشکیل شده که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ زیرا  برخی از احکام به نفع تعاونی و برخی به نفع دولت بوده‌ است.

سخنگوی قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد تا هر چه سریع‌تر در دادگستری تهران نسبت به جمع‌آوری این پرونده‌ها اقدام شود و موضوع به نتیجه برسد تا تکلیف دولت و اعضای شرکت تعاونی مشخص شود.

 وی در پاسخ به سئوالی در مورد ۶۰ میلیون دلار ارز ۴٢٠٠ تومانی برای واردات کره، گفت: در این خصوص پرونده‌ای در مرجع قضایی تشکیل نشده است. خبری اعلام شد و برخی از مسئولان گمرک مطالبی را گفتند؛ ولی پرونده‌ای برای شناسایی و انتساب جرم تشکیل نشده است.

رسیدگی به تخلفات محیط زیستی در بهبهان

خداییان در پاسخ به سوالی درباره تخلفات محیط زیستی در بهبهان و تخلیه نخاله گفت: پس از اعلام این خبر از سوی مسئولان مربوطه مکاتبه‌ای با دادستانی اهواز انجام شد. در بهبهان هم پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شده است.

وی ادامه داد: چنانچه پس از وصول گزارش مشخص شود افرادی جرمی مرتکب شده‌اند با آنها برخورد می‌شود اما تا کنون کسی در این رابطه احضار نشده است.

آخرین وضع پرونده هواپیمای اوکراینی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: جلساتی با حضور شکات برگزار شد و چون نواقصی در پرونده مطرح بود، به دادسرا عودت داده شد و پس از رفع نقص به دادگاه بازمی‌گردد.

خداییان با بیان اینکه یکی از نواقص این بود که نظر کارشناسی باید به اولیای دم منتقل شود، اضافه کرد: از سوی دولت کانادا هم دادخواستی تا کنون به دادگاه واصل نشده است.

محکومان باند جعل مدارک دانشگاهی در زندان هستند

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضع رسیدگی به پرونده باند جعل مدارک دانشگاهی که مربوط به دو سال پیش است گفت: در این پرونده یک نفر به ۹ سال حبس، ۲ نفر به هفت سال حبس و یک نفر به ۶ سال حبس محکومیت قطعی گرفتند و اکنون این افراد در زندان به سر می‌برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا