رئیس صندوق توسعه ملی: بازپرداخت تسهیلات ارزی به صورت ریالی ممکن نیست

پایگاه خبری افق و اقتصاد- رئیس صندوق توسعه ملی تاکید کرد که بازپرداخت تسهیلات ارزی به صورت ریالی و ارز ترجیحی غیرممکن است.

مهدی غضنفری امروز در نشستی خبری گفت: صندوق توسعه ملی در کشور صندوق ثروت ملی و صیانتی است. البته در ۱۰ سال گذشته صندوق سرمایه‌گذاری نکرده، بلکه پرداخت تسهیلات را بر عهده داشته و سرمایه‌گذاری مغفول مانده است.

غضنفری خطاب به دریافت‌کنندگان تسهیلات ارزی نیز گفت: بازپرداخت تسهیلات به صورت ریالی و با ارز ترجیحی غیرممکن است.

رئیس صندوق توسعه ملی ادامه‌داد: مشکلات تحریمی در تامین ارز و تجهیزات موجب شد تا وام‌گیرندگان بارها درخواست استمهال بازپرداخت تسهیلات را داشته  باشند که بررسی می‌شود. استمهال اغلبدر بخش مشارکت است که افراد اقدام به خرید تجهیزات می‌کنند.

۵۱۰ میلیون دلار به صندوق تثبیت بازار پرداخت می‌شود

رئیس صندوق توسعه ملی در ادامه، درخصوص اختصاص منابع صندوق به صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: صندوق توسعه ملی ۵۱۰ میلیون دلار (حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان) به صندوق تثبیت بازار  پرداخت خواهد کرد که تا کنون ۲.۷ هزار میلیارد تومان در سه قسط پرداخت شده است.

وی افزود: در قسط نخست، یک‌هزار میلیارد تومان و در مرحله دوم نیز یک‌هزار میلیارد تومان دیگر پرداخت شد و براساس جلسه چهارشنبه گذشته نیز مقرر شد ۶۵۰ میلیارد تومان دیگر پرداخت شود.

غضنفری بیان‌ کرد: پنج هزار میلیارد تومان از وزارت اقتصاد طلب داشتیم که این مبلغ به صندوق تثبیت بازار پرداخت می‌شود، بنابراین حدود هشت هزار میلیارد تومان پرداخت شده و بقیه نیز پرداخت می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که پرداخت منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، موجب اعتماد به بورس شود.

رئیس صندوق توسعه ملی درباره تسهیلات ریالی پرداخت شده صندوق در سال جاری گفت: از حدود ۸۸ هزار میلیارد تومان منابع صندوق ۵۶ درصد به بخش صنعت و معدن، هشت درصد به بخش گردشگری، ۱۰ درصد صنایع تبدیلی و ۲۷ درصد به آب و کشاورزی پرداخت شده است و برخی از بخش‌ها  همچون گردشگری فقط موفق به جذب ۵۰ درصد منابع شدند.

وی اظهار کرد: در بخش تسهیلات ریالی نیز ۴۰ درصد منابع در اختیار بخش خصوصی است و ۳۶۴ طرح ارزی تامین مالی شدند. به‌طور طبیعی ۵۰ درصد منابع در اختیار دولت قرار گرفته و این تصمیم براساس نیازمندی‌ها بوده است، اما در اساسنامه قرار نبوده این میزان تعلق گیرد.

وی ادامه‌داد: در بودجه آمده که ۲۰ درصد منابع نفتی سهم صندوق و بقیه سهم منابع صندوق است. این در حالی است که در عمل ۵۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی در اختیار دولت خواهد بود و در این زمینه نمی‌توان موضوع را کتمان کرد.

رئیس صندوق توسعه ملی در خصوص اهمیت تامین منابع صندوق توسعه ملی، گفت: هم اکنون منابع صندوق از درآمد ارزی نفت تامین می‌شود، در حالی که به اعتقاد بنده می‌توان حتی کالا را به عنوان بخشی از منابع برای صندوق ثبت کرد تا دیگر نیازی به تبدیل ارز به ریال نباشد.

وی گفت: دولت گذشته ۵۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی را برداشت کرده است.

غضنفری درخصوص برداشت دولت گذشته از منابع صندوق توسعه ملی گفت: در سال‌های گذشته دولت همواره به بهانه‌های مختلف همچون پرداخت خسارت هواپیمای اوکراینی، هزینه‌های کرونا، حوادث غیرمترقبه و حتی عیدانه از منابع صندوق برداشت کرده است.

وی افزود: این برداشت‌ها هزینه‌های بودجه‌ای است. هرچند تابع قوانین بوده است، اما جزو ماموریت صندوق توسعه ملی نیست.دولت گذشته در حوزه تثبیتی کمک به بودجه جاری و عمرانی منابعی را برداشت کرده است .

وی با انتقاد از بی‌توجهی دولت‌ها در تسویه بدهی خود به صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه ملی آخرین محل پرداخت طلب‌های دولت‌هاست و به این صورت که تا کنون ۲ میلیارد دلار برگشت داده شده است.

رئیس صندوق توسعه ملی گفت: در بودجه امسال دولت در تسویه بدهی به صورت فروش اوراق مشارکت جدی است.

وی  تاکید کرد: نظر صندوق این است که هر مبلغی به هر اسمی از منابع صندوق برداشت شده است باید برگشت داده شود و هر ساله باید منابع صندوق افزایش یابد و کم شدن منابع انحراف از ماموریت‌ها است.

غضنفری با یادآوری نظر هیات امنای صندوق توسعه مبنی بر دفاع از بازگشت منابع صندوق گفت: رهبر معظم انقلاب بارها تاکید داشتند دولت‌ها نباید صندوق توسعه ملی را حیات خلوت خود بدانند و دست در جیب مردم بکنند.

وی در خصوص توزیع منابع صندوق توسعه ملی گفت: حدود ۴۰ درصد از منابع صندوق در اختیار بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی قرارداشته است.در بودجه سال آینده نیز پیش‌بینی شده که ۲۰ درصد از منابع نفتی سهم صندوق در اختیار دولت قرار گیرد و تنها ۲۰ درصد به صندوق می‌رسد. این در حالی است که در عمل ۵۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی در اختیار دولت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا