مهر تایید سخنگوی دولت بر محرمانه بودن قراردادهای ایران

پایگاه خبری افق و اقتصاد- سخنگوی دولت گفت که انتشار جزییات قراردادها در اوضاع جنگ اقتصادی به صلاح نیست.

علی بهادری جهرمی امروز در نشست خبری با بیان اینکه مردم به زودی شاهد آثار و نتایج سفر رئیس‌جمهوری به روسیه خواهند بود، تصریح کرد: در این سفر موضوعات دو جانبه و چند جانبه در تمامی حوزه‌ها مطرح شد و توافقات گسترده و اشتراکات عمیقی به وجود آمد و قراردادهایی نیز در حوزه نفت و راه‌آهن بین دو کشور منعقد شد.

وی افزود: این حجم از جلسات کاری، احترامات متقابل و برنامه‌های تدارک دیده شده در این بازه زمانی کوتاه به نوعی کم نظیر بود و تقریباً در تمامی موضوعات اقتصادی و تجاری که محور اصلی مباحث سفر بود، و همچنین مسائل سیاسی، علمی و فرهنگی، نظامی و دفاعی بحث و تبادل نظر شد.

بهادری جهرمی ادامه داد: برخی توافقات هم پس از نشست رؤسای جمهوری که جلسه کاملاً کاری و نتیجه‌محور و عمل‌گرایانه بود به مقامات ذی‌ربط دو کشور ابلاغ شد و جلسات هماهنگی برای اجرای تمام توافقات در زمینه توسعه تجارت خارجی دو طرف، توسعه صادرات ایران به روسیه، تسهیل و کمک‌هایی که در حوزه تعرفه‌های وارداتی در حوزه کالاهای اساسی صورت می‌گیرد و همکاری‌های مشترک به‌ویژه در حوزه‌های ترانزیتی و تکمیل کریدورهای موجود نیز بلافاصله آغاز شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره آمار فروش نفت گفت: در اوضاع جنگ اقتصادی انتشار جزئیات قراردادها و نحوه فروش و استردادها به صلاح نیست.

وی در عین حال متذکر شد: رئیس‌جمهور بارها تأکید کرد که دولت اجازه نخواهد داد تحریم ها مانع فروش نفت و توسعه صادرات شود.

بهادری جهرمی با بیان اینکه آمار فروش نفت و بازگشت ارز حاصل از فروش نفت در وضع قابل قبولی قرار دارد، ادامه داد: دولت در مسأله تامین ارز با مشکلی مواجه نیست و برای اطلاع از اینکه فروش نفت وجود دارد یا نه، خواهش می‌کنم این موضوع از خود مسئولان مربوطه در دولت پرسیده شود.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سؤالی درباره دستاوردهای سفر به روسیه و اینکه برخی تلاش می‌کنند دستاوردهای دولت در سایه تنازعات سیاسی و جناحی مکتوم بماند، گفت: برای ارزیابی سفر شاخص‌های اصلی استقبال گرم، انجام برنامه‌های سفر و تحقق آن اهداف سفر است که هر سه شاخص در سفر روسیه روشن بوده است.

وی افزود: تکثر برنامه‌ها، شرکت در جلسه رسمی دوما، ‌ جلسه رسمی با رئیس‌جمهوری روسیه در کاخ کرملین و  شرکت در دانشگاه دولتی در کنار جلساتی با فعالان اقتصادی، دانشگاهی و مقامات دینی در زمانی کمتر از دو روز، نشان‌دهنده استقبال گرم و مناسب برای سفر در این وضع کرونایی حاد در روسیه است.

سخنگوی دولت گفت: بخشی از دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به روسیه اعلام شده که بهره‌برداری از خط اعتباری موجود و توافق برای افزایش خط اعتباری ۵ میلیاردی به ۱۰ میلیارد دلار در گام نخست از جمله آنهاست که یک دستاورد قابل توجهی به حساب می‌آید.

بهادری جهرمی ادامه داد: علاوه بر این توافقات، در تمامی حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری توافقاتی داشته‌ایم که برای نمونه در حوزه صادرات برای توسعه صادرات صیفی‌جات تا بیش از سه برابر وضع موجود توافق شده است و توافقاتی هم برای حل برخی مشکلات موجود در فرایند صادرات برخی محصولات صورت گرفته که کمیته‌ای از طرف روس‌ها به ایران اعزام خواهد شد و  سفری را هم مقامات مربوطه از وزارت جهاد کشاورزی به روسیه خواهند داشت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در حوزه راه‌آهن و کریدور هم توافقات بسیار خوب اجرایی حاصل شده و حتی قراردادهایی در این زمینه منعقد شده و برخی رایزنی‌ها هم در مرحله مقدمات برای انعقاد قرارداد در حال انجام است.

بهادری جهرمی ادامه داد: برخی که اصرار دارند در حوزه بین الملل نگاه محدودی به برخی کشورهای خاص داشته باشند و دنبال حاشیه‌ها هستند اما سیاست و شعار این دولت بر اساس وعده‌ای که به مردم داده است؛ نگاه متوازن و متعادل به کشورهای مختلف جهان برای توسعه حوزه تجارت خارجی و روابط بین الملل است.

وی در پاسخ به سوالی درباره وعده‌های دولت، گفت: اولین وعده اولویت دادن به حفظ سلامت مردم بوده است. مطابق آن اولویت‌دهی اقتصادی در دستور کار دولت قرار گرفت. به تدریج شاهد خبرهای خوب در حوزه اقتصادی خواهیم بود که زمان لازم برای مشاهده اقدامات لازم است.

موضوع توافق موقت در دستور کار ایران نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد توافق موقت برای احیای برجام در روسیه، گفت: همانطور که بارها اعلام شده موضوع توافق موقت در دستور کار جمهوری اسلامی ایران نیست و تیم مذاکره کننده متمرکز بر رفع تحریم‌های ظالمانه به شکل پایدار و مطمئن است.

بهادری جهرمی تاکید کرد: در سفر به روسیه بحثی درباره قرارداد موقت نشده و بر بازگشت همه طرفها به برجام و لغو موثر همه تحریم‌ها تاکید شده است.

هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا انجام نشده است

بهادری جهرمی درباره درخواست‌های آمریکا برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران که محور سؤال یکی از خبرنگاران بود، اظهار کرد: درخواست مذاکره از سوی آمریکا به طرق مختلف مطرح شده بود اما هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا انجام نشده است.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه هشت ماه از امضای «برنامه اجرایی اقدام مشترک ایران و روسیه برای لغو روادید سفرهای گروهی» می‌گذرد اما هنوز این برنامه به مرحله اجرا نرسیده و ویزایی بین دو کشور لغو نشده است، توضیح داد: این توافق هم مشابه توافقات دیگر به دلیل نگاه توسعه نامتوازن معطل مانده بود که امروز در دستور کار دولت است‌ اما امکان اجرای این توافق منوط به ثبات وضع کرونا و محدودیت‌های مربوط به آن است.

وی در خصوص برخی شنیدها مبنی بر احتمال ملاقات رئیس فیفا با آیت‌الله رئیسی نیز اعلام کرد: تاکنون چنین درخواستی مطرح نبوده و در برنامه‌های رئیس‌جمهور نیز چنین ملاقاتی در دستور کار نیست.

بهادری جهرمی درباره ساماندهی بازار سرمایه، گفت: مسیر حمایت دولت از بورس مستمر ادامه دارد. کارگروهی به ریاست معاون اول، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری، وزیر اقتصاد، سازمان بورس و دیگر اعضای  اقتصادی دولت تشکیل شده و نظر صاحبنظران دریافت شد و بسته پیشنهادی ۱۰ بندی برای حمایت از بازار سرمایه در حال تدوین است.

وی افزود: درباره رمزارزها هم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت جلسات متعددی را برگزار و این مساله مورد بررسی قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا