صرفه‌جویی سالانه ۱.۸ میلیارد دلاری با تولید محصولات بایوتک

پایگاه خبری افق و اقتصاد- رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی با بیان اینکه صرفه‌جویی ارزی محصولات بایوتک سالانه ۱.۸ میلیارد دلار است، از فعالیت ۴۰ شرکت بایوتک در کشور خبر داد.

دومین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی محصولات بیوتکنولوژی پزشکی و صنایع وابسته، از صبح سه‌شنبه پنجم بهمن ۱۴۰۰ به مدت سه روز در هتل المپیک تهران در حال برگزاری است. در مراسم افتتاحیه که روزگذشته برگزار شد سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به همراه بهرام دارایی معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو و همچنین جمع زیادی از مدیران صنعت بیوتکنولوژی پزشکی، حضور داشتند.

سید حسام‌الدین مدنی رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی، با اشاره به فعالیت ۴۰ شرکت بایوتک در کشور، گفت: ۵ هزار نفر به صورت مستقیم و ۸۲ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این حوزه فعالیت دارند.

وی با اشاره به صرفه‌جویی ارزی محصولات بایوتک که سالانه ۱.۸ میلیارد دلار است، افزود: تاکنون ۸ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی ناشی از تولید محصولات بایوتک در کشور داشته‌ایم.

مدنی با عنوان این مطلب که ۲۸ محصول بایوتک در حال تولید است و ۱۵ محصول در حال تحقیق و توسعه است، گفت: واکسن اسپایکوژن و آنفلوانزا، از جمله محصولات بایوتک هستند که وارد بازار دارویی کشور شده‎اند.

وی همچنین از ورود واکسن اسپوتنیک تولید داخل به بازار دارویی کشور خبر داد و افزود: این واکسن تولید داخل، به‌زودی وارد چرخه واکسن‌های ضد کرونایی خواهد شد.

مدنی گفت: تولید محصولات بیوتکنولوژی باعث شده ۵۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای بیمه‌ها ایجاد شود.

وی با اشاره به انتقال دانش ۶ مورد محصولات بیوتکنولوژی به کشورهای اطراف، افزود: ایران در زمینه تولید محصولات بایوتک، جایگاه اول آسیا را دارد و حتی کشورهای چین و هند نیز، تنوع محصولات ایران را ندارند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری: نباید ۱۰ میلیارد دلار غذا وارد کنیم

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیز در این کنگره با اشاره به جایگاه بایوتک در عرصه تولید محصولات مختلف از جمله داروهایی با فناوری بالا، گفت: از شرکت‌های دارویی بایوتک می‌خواهم وارد حوزه غذا شوند.

سورنا ستاری وی با تاکید بر اینکه بازار غذا تضمین شده است، افزود: ما نباید ۱۰ میلیارد دلار غذا وارد کنیم. زیرا، مشکل ما را بایوتک حل می‌کند.

ستاری با عنوان این مطلب که بین صنعت و کارخانه فرق است، گفت: کارخانه مثل خودروسازی است که فقط قطعات را سر هم می‌کنیم. اما، صنعت آن است که خط تولید خود را نیز دارد و این مهم، در زمینه تولید محصولات بایوتک وجود دارد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با عنوان این مطلب که فناوری ماحصل سرمایه‎گذاری در پژوهش است، افزود: از دانشگاه، واکسن و دارو بیرون نمی‌آید. زیرا، ساختار دولت به گونه‌ای نیست که بتواند این محصولات را تولید کند. بلکه، کار دولت تسهیل‎گری است. کار دولت این است که ریسک سرمایه‎گذاری را برای بخش خصوصی پایین بیاورد.

وی با عنوان این مطلب که مبارزه با تفکر نفتی نیازمند حمایت از تولید محصولات بیوتکنولوژی است، گفت: توسعه هیچ چیزی جز فرهنگ نیست. اگر فرهنگ درست شود، سخت افزار آن هم می‌آید. کنار گذاشتن فرهنگ نفتی، نیازمند حمایت از توسعه فرهنگی در زمینه تولید محصولات بیوتکنولوژی است.

ستاری افزود: هر جا که تعداد شرکت‌های دانش‎بنیان کمتر بوده است، سوبسید بیشتر داده‎ایم و بیشترین بودجه و دلار ۴۲۰۰ تومانی را بابت بی‎توجهی به شرکت‌های دانش‎بنیان داده‎ایم.

رئیس سازمان غذا و دارو: یک سنت هم بابت واکسن آسترازنکا نداده‎ایم

همچنین معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، با عنوان این مطلب که کسی فکر نمی‌کرد داروهای بایوتک به این سرعت پیشرفت کند، افزود: در حال حاضر محصولات بایوتک، سهم زیادی از تشخیص و درمان بیماری‌ها را به خود اختصاص دهند.

بهرام دارایی به بازار واکسن‌های تولید داخل اشاره کرد و گفت: از روزی که آمده‎ام، یک سنت هم بابت واکسن آسترازنکا نداده‎ایم و آنچه می‌آید، واکسن‌های اهدایی و از محل سبد کووکس است.

وی با عنوان این مطلب که در دو سال پاندمی کرونا تهدید را به فرصت تبدیل کرده‎ایم، افزود: در حال حاضر ۳۰ میلیون دوز واکسن تولید داخل داریم که به زودی ماهانه ۴۰ میلیون دوز واکسن کرونا تولید خواهد شد که می‌تواند نیاز داخلی را تأمین کند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: ۲ واکسن تولید داخل مجوز مصرف برای کودکان را گرفته‎اند و امیدواریم قبل از پیک اومیکرون، روند تزریق دوز سوم واکسن کرونا را سرعت ببخشیم و سال را به خوبی به پایان برسانیم.

وی در ادامه به رشد توسعه داروهای بابوتک در کشور اشاره کرد و گفت: رشد ۱۲.۵ درصدی تولید داروهای بایوتک، نشان از توسعه حوزه بیوتکنولوژی است.

وی با انتقاد از سنگ‎اندازی در مسیر صادرات دارو در گذشته، گفت: متأسفانه نفس صنعت داروسازی را گرفته‎ایم و باعث شدیم حجم صادرات ۱۵۰ میلیون دلاری، به ۴۰ میلیون دلار برسد. در حالی که اگر اجازه می‌دادیم، امسال باید ۲۰۰ میلیون دلار صادرات دارو داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا