آغاز نبردهای خیابانی در کی‌یف/ زلنسکی: در کی‌یف می‌مانم/ ماکرون: جهان برای جنگ طولانی‌ آماده باشد

پایگاه خبری افق و اقتصاد- دفاتر ریاست جمهوری روسیه و اوکراین از آمادگی برای انجام مذاکرات صلح خبر داده‌اند، در حالی‌که بلاروس آماده میانجیگری و انجام هر کاری برای کاهش تنش بین دو همسایه خود است، مسلماً مسکو و کی‌یف اهداف متفاوتی را از این گفتگوهای احتمالی دنبال می‌کنند.

دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که ولادیمیر زلنسکی با پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه موافقت کرده و آماده گفتگو در خصوص صلح و آتش‌بس است. طبق این اطلاعات، در حال حاضر رایزنی‌‌ها در مورد زمان و مکان مذاکرات ادامه دارد.

پیش از این دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته بود که ولادیمیر پوتین آماده است یک هیئت روسی را برای گفتگو با طرف اوکراینی به مینسک، پایتخت بلاروس بفرستد. پسکوف گفت، طرف روسی با مذاکره در مینسک موافق است و این اطلاعات به اوکراینی‌ها منتقل شده است.

روز گذشته، جمعه، رئیس ‌جمهور اوکراین به پوتین پیشنهاد داد تا دو طرف برای پایان دادن به خصومت‌ها در اوکراین بر سر میز مذاکره بنشیند. علاوه بر این، ولادیمیر زلنسکی تمایل خود برای گفتگو با مسکو درباره وضعیت بی طرف این کشور را نشان داد. وی این تصمیم را با توجه به پاسخ منفی رهبران کشورهای ناتو به مسئله عضویت اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی توضیح داد.

ضمن اینکه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه ۲۵ فوریه اعلام کرد که به محض اینکه نیروهای مسلح اوکراین سلاح‌های خود را زمین بگذارند، روسیه برای مذاکره با مقامات کی‌یف آماده خواهد شد.

مقامات روس تاکید دارند که در مذاکرات بین مسکو و کی‌یف، می‌توان در خصوص غیرنظامی‌سازی و عاری سازی اوکراین از وجود تمایلات نئونازیسم صحبت کرد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرد که بر روی سازماندهی مذاکرات بین روسیه و اوکراین در مینسک ممکن است در هر لحظه آغاز شود. وی افزود، کی‌یف باید تصمیم بگیرد که آیا واقعاً خواهان مذاکره است یا می‌خواهد به ادعاهای خود علیه روسیه ادامه دهد.

وزارت امور خارجه بلاروس نیز اعلام کرده که مینسک آماده انجام هر کاری برای عادی سازی اوضاع در اوکراین و فراهم سازی مقدمات دیدار احتمالی هیئت‌های روسیه و اوکراین است. در این راستا، در صورت دستیابی طرفین به توافق، مینسک آماده هرگونه کمک و انجام تمامی توان خود برای کاهش تنش خواهد بود.

تعلیق فعالیت قطارهای زیرزمینی در کی‌یف و تبدیل آن به پناهگاه

شهرداری کیف از تعلیق فعالیت قطارهای زیرزمینی و تبدیل امکانات آن به پناهگاه خبر داد.

همچنین وزارت کشور اوکراین اعلام کرد که کنترل پل‌ها را در اختیار داشته و به هر فردی که قصد عبور از بخش شرقی کی‌یف را داشته باشد شلیک خواهند کرد.

هلند ۲۰۰ موشک ضدهوایی به اوکراین می‌دهد

دولت هلند امروز (شنبه)  اعلام کرد که این کشور ۲۰۰ موشک ضد هوایی استینگر به اوکراین تحویل خواهد داد. دولت هلند این موضوع را روز شنبه در لاهه به پارلمان اعلام کرده و تاکید کرد که دولت در حال پاسخ به درخواست اوکراین است. بموشک‌های استینگر می‌توانند هواپیماها و هلیکوپترها را هدف قرار دهند.

هلند هفته گذشته هم با تحویل سلاح و کالاهای نظامی به اوکراین موافقت کرده بود. این تسلیحات شامل ۱۰۰ تفنگ تک تیرانداز با ۳۰۰۰۰ قطعه مهمات و همچنین رادار و مین یاب بود. بخشی از آن روز شنبه ارسال شده است.‎

اوکراین: تاکنون ۱۹۸ غیرنظامی کشته‌ شده‌اند

وزارت بهداشت اوکراین اعلام کرد تاکنون ۱۹۸ غیرنظامی از جمله ۳ کودک در نتیجه عملیات نظامی روسیه کشته شده‎اند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت اوکراین، بر اثر حملات روسیه ۱۱۱۵ نفر هم زخمی شدند که ۳۳ کودک در بین زخمی‌‌ها مشاهده شده‌اند.

از بین ۳۳ کشته مربوط به شهر کی‌یف پایتخت اوکراین هستند.

زاخارووا: روابط روسیه و غرب به نقطه بدون بازگشت نزدیک شده است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که روابط روسیه و کشورهای غربی به مرزی نزدیک شده که پس از آن نقطه بی بازگشت آغاز خواهد شد.

وی تاکید کرد که روسیه مدت‌هاست که روابط تجاری عادی با ایالات متحده، مانند قبل از تحریم‌ها را متوقف کرده است و این یک نظریه جدید نیست.

درخواست رئیس جمهور اوکراین برای عضویت کشورش در اتحادیه اروپا

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین با توجه به حمله روسیه به کشورش خواستار پذیرش اوکراین در اتحادیه اروپا شده است.

زلنسکی روز شنبه در توییتی نوشت: «این لحظه بسیار مهمی است که یک بار برای همیشه به بحث های طولانی پایان داده شود و درباره عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا تصمیم گیری شود.»

زلنسکی اعلام کرد که درباره “کمک های موثر بیشتر” و “مبارزه قهرمانانه اوکراینی ها برای آینده آزادشان” با چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا هم گفتگو کرده است.

لهستان از ورود ده‌ها هزار پناهنده اوکراینی به این کشور خبر داد

دولت لهستان از ورود ده‌ها هزار پناهنده از اوکراین به این کشور خبر داده است. “پاول شفرناکر”، معاون وزیر کشور لهستان عصر جمعه در یک رسانه تلویزیونی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۵۰۰۰ نفر از مرز لهستان و اوکراین به سمت کشورش عبور کرده‌اند.

شفرناکر از ترافیک طولانی در مرزهای اوکراین خبر داده و اعلام کرد که پردازش پناهجویان در آنجا کند شده چرا که شرایط جنگی باعث خرابی در سیستم های کامپیوتری گارد مرزی اوکراین شده است. لهستان اعلام کرده که قادر است روزانه ۵۰ هزار پناهنده از اوکراین را بپذیرد.‎

بورل: رای شورای امنیت بی‌توجهی روسیه به تعهداتش به عنوان یک عضو دائم را نشان داد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که رای شورای امنیت سازمان ملل بی توجهی روسیه به مسئولیت‌ها و تعهداتش به عنوان یک عضو دائم را نشان داد.

بورل در ادامه گفت: من از تمام جامعه بین‌الملل می‌خواهم که برای پایان دادن به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین از طریق موافقت با قطعنامه‌های مرتبط با مجمع عمومی سازمان ملل کمک کنند.

 آخرین تلاش‌ها برای کمک به ایرانیان مقیم اوکراین از زبان سفیر

منوچهر مرادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین امروز در ویدیویی از آخرین شرایط ایرانیان مقیم اوکراین، بخصوص دانشجویان حاضر در این کشور و تلاش‌های وزارت خارجه برای خروج این افراد از این کشور صحبت‌هایی را مطرح کرد.

درخواست وزیر خارجه اوکراین از جامعه بین‌المللی برای نابود کردن اقتصاد روسیه

“دیمیترو کولبا”، وزیر امور خارجه اوکراین خبر داد که یک ساختمان مسکونی در کی یف در جریان حملات روسیه مورد اصابت موشک قرار گرفت. وی عکسی را در توییتر منتشر کرده که یک ساختمان بلند را نشان می‌دهد که چندین طبقه در نیمه بالایی ساختمان تخریب شده و نمای خانه نیز پاره شده است.

کولبا از جامعه بین‌المللی درخواست کرد که روسیه را به طور کامل منزوی کرده و اقتصاد این کشور را ویران کند.‎

دیدار سران لهستان، لیتوانی و آلمان برای تشدید تحریم‌ها علیه روسیه

موراویسکی، نخست وزیر لهستان و گیتاناس ناوسدا، رئیس جمهور لیتوانی می خواهند در اواخر امروز ( شنبه) در برلین با “اولاف شولتز” صدراعظم آلمان درباره جنگ در اوکراین و تحریم ها علیه روسیه گفتگو کنند.

این  خبر را “پیوتر مولر”، سخنگوی دولت لهستان در توییتر اعلام کرد. این دیدار به ابتکار موراویسکی انجام می شود. سخنگوی دولت لهستان در توییتر خود نوشت: اتحادیه اروپا باید فوراً بسته‌ای از تحریم های سخت و بی امان را علیه روسیه تصویب کند. وی از زمان دقیق این دیدار خبر نداد.‎

اوکراین: حدود ۳۵۰۰ نیروی روسی از آغاز جنگ کشته شده‌اند

ارتش اوکراین امروز شنبه  مدعی شد که از زمان آغاز تهاجم، تلفات سنگینی به نیروهای روسیه وارد کرده‌اند.

بر اساس اعلام ارتش اوکراین، ۳۵۰۰ سرباز روسی کشته و ۲۰۰ نفر دیگر اسیر شدند. همچنین ۱۴ فروند هواپیما، ۸ فروند بالگرد و ۱۰۲ دستگاه تانک و بیش از ۵۳۰ خودروی نظامی دیگر روسی منهدم شد. اطلاعات را نمی توان به طور مستقل تأیید کرد.

در این بیانیه آمده است که درگیری های شدید در مناطق مختلف کشور جریان دارد.

روسیه عملیات پرتاب موشک‌های فضایی از گویان فرانسه را به حالت تعلیق درآورد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه در واکنش به تحریم‌های غرب، آژانس عملیات پرتاب موشک‌های فضایی از گویان فرانسه را به حالت تعلیق درآورد و کادر فنی خود را از این کشور فراخواند.

نبرد نیروهای روس و اوکراینی برای تصاحب پالایشگاه برق‌آبی کی‌یف

خبرگزاری اینترفکس روسیه روز شنبه به نقل از وزارت انرژی اوکراین گزارش داد که نیروهای روسی نیروگاه برق آبی کی‌یف در شمال پایتخت این کشور را تصرف کردند.

این درحالی است که خبرگزاری رویترز با اصلاح این خبر گزارش داد که پالایشگاه برق‌آبی کی‌یف هنوز در کنترل نیروهای اوکراینی قرار دارد.

همچنین منابع اوکراینی از عملکرد عادی این پالایشگاه خبر می‌دهند.

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی تصاویر متعددی از تخریب پلی در نزدیکی این پالایشگاه منتشر کردند.

هدف قرار گرفتن بیش از ۸۲۰ تأسیسات زیرساخت نظامی اوکراین

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز شنبه اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه ۸۲۱ مورد از تاسیسات زیرساختاری نظامی در خاک اوکراین را هدف قرار داده و خسارات جدی به آنها وارد کردند.

به گفته وی، از جمله این اهداف ۱۴ فرودگاه نظامی، ۱۹ پست فرماندهی و مرکز ارتباطی، ۲۴ سامانه موشک‌های ضدهوایی و ۴۸ ایستگاه راداری است.

کوناشینکوف افزود: هفت فروند هواپیمای جنگی، هفت فروند بالگرد و ۹ هواپیمای بدون سرنشین ارتش اوکراین سرنگون شدند. همچنین ۸۷ دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی رزمی، ۲۸ موشک انداز چندگانه، ۱۱۸ دستگاه خودروی ویژه نظامی منهدم شد.

به گفته وی، ناوگان نیروی دریایی روسیه نیز ۸ قایق نظامی نیروهای دریایی اوکراین را منهدم کردند.‎

ماکرون: جنگ روسیه و اوکراین طولانی خواهد شد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه می‎گوید جنگ روسیه و اوکراین طولانی خواهد شد و ما باید برای آن آماده شویم.

رئیس جمهور فرانسه در آخرین اظهارات خود پیرامون تنش اخیر در اوکراین گفت: جنگ به اروپا بازگشته و این شرایط به طور یکجانبه توسط ولادیمیر پوتین انتخاب شد.

گفتگوی تلفنی زلنسکی با بایدن

“ولادیمیر زلنسکی”، رئیس‌جمهور اوکراین در توئیتی اعلام کرد که با  “جو بایدن”، رئیس جمهور آمریکا تلفنی صحبت کرده و در این گفتگو “تقویت تحریم ها، حمایت دفاعی ملموس و ائتلاف ضد جنگ” مورد بحث قرار گرفته است.‎

اصابت موشک به کشتی باری ژاپن

موسسه حمل و نقل دریایی ژاپن امروز (شنبه) اعلام کرد که یک کشتی باری متعلق به یک شرکت ژاپنی روز جمعه در سواحل اوکراین در دریای سیاه مورد اصابت موشک کروز قرار گرفته که در پی این اتفاق یک خدمه کشتی مجروح شده است.

مقامات اوکراین اعلام کرده‌اند که این موشک از سمت نیروهای روسی شلیک شده است.

زلنسکی: تسلیحات متحدانمان در راه اوکراین است

رئیس جمهور اوکراین در توئیتی نوشت: روز جدیدی در خط مقدم دیپلماتیک با مذاکره با امانوئل ماکرون آغاز شد. تسلیحات و تجهیزات از جانب متحدانمان در مسیر ورود به اوکراین است. ائتلافا ضد جنگ نتیجه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا