زلنسکی مذاکره با روسیه در بلاروس را رد کرد/بایدن: جایگزین تحریم‌های روسیه، جنگ جهانی سوم است

پایگاه خبری افق و اقتصاد – وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، پس از خودداری مقامات کی‌یف از مذاکره، ولادیمیر پوتین به نیروهای مسلح روسیه دستور داد تا طبق برنامه عملیاتی حمله در تمامی جهات را از سر بگیرند.

طبق اطلاعات کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، با توجه به مذاکرات مورد انتظار با مقامات کی‌یف، دستور تعلیق پیشروی نیروهای روسی را صادر کرده بود، ولی طرف اوکراینی حاضر به مذاکره با مسکو نشد، بنابراین پیشروی نیروهای روسی مطابق با طرح عملیات ویژه بعدازظهر دیروز بار دیگر از سر گرفته شد.

پیش از این، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته بود که کی‌یف از گفتگو با مسکو خودداری و پیشنهاد کرده تا این موضوع به یک روز بعد موکول شود.

این در حالی است که دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری اوکراین گفته بود،کی‌یف با پیشنهاد رئیس جمهوری روسیه موافقت کرده و طرفین در حال رایزنی در خصوص مکان و زمان انجام مذاکرات برای صلح هستند.

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه نیز به نوبه خود عصر روز شنبه اعلام کرد، پس از اظهارات کی‌یف مبنی بر آمادگی خود برای مذاکرات در مسکو در تاریخ ۲۵ فوریه، درگیری‌های فعال در جهت‌های اصلی عملیات روسیه به حالت تعلیق درآمد، ولی پس از امتناع مقامات اوکراینی از گفت‌وگو، به واحدهای نیروهای مسلح روسیه دستور داده شد تا طبق برنامه عملیاتی در تمامی جهات حمله کنند.

به گفته وی، نیروهای مردمی دونتسک و لوهانسک با پشتیبانی آتش نیروهای مسلح روسیه، در حال توسعه موفقیت آمیز حملات خود علیه مواضع ارتش اوکراین هستند، مناطق مسکونی بیشتری را آزاد کرده و از ابتدای عملیات تا عمق ۴۶ کیلومتری پیشروی کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه از مردم اوکراین خواست تا از مقامات کشورشان بخواهند سلاح‌های سنگین را از مناطق مسکونی خارج کنند تا جان ساکنین به خطر نیفتد.

یونان تجهیزات نظامی به اوکراین می‌دهد

دولت یونان می خواهد دو هواپیمای C-130 با تجهیزات دفاعی دیگر را  به لهستان بفرستد. مقامات دفاعی یونان اعلام کردند که پرتابگرها، تفنگ‌های تهاجمی و مواد منفجره قرار است اواخر امروز تحویل لهستان داده شود و سپس به اوکراین منتقل شود. یونان همچنین ارائه کمک‌های بشر دوستانه به اوکراین را در دستور کار دارد.

بلژیک و سوئد حریم هوایی خود را به روی روسیه می‌بندند

خبرگزاری فرانسه گزارش داد دولت‌های سوئد و بلژیک نیز آسمان خود را بر روی هواپیماهای روسیه می‌بندند. ساعتی پیش نیز دولت دانمارک دست به اقدام مشابه زد.

مقام دوما: مسئولیت خودداری از مذاکره تنها بر عهده طرف اوکراینی است

لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه و یکی از اعضای هیئت مذاکره کننده این کشور که در بلاروس بسر می‌برد، اعلام کرد که در صورت امتناع از مذاکره یا ادامه بهانه گیری، مسئولیت رویدادهای بعدی تنها بر عهده مقامات کی‌یف خواهد بود.

اسلوتسکی با اشاره به اینکه خود طرف اوکراینی پیشنهاد مذاکرات در شهر گومل را داده بود، گفت: «ما انتظار داریم که اظهارات ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین درباره تمایلش به صلح، سخنانی توخالی نباشد. در صورت خودداری مجدد از مذاکره و بهانه‌های جدید، تمام مسئولیت گسترش آتی روند اوضاع بر عهده دولت فعلی اوکراین خواهد بود.»‎

اتحادیه اروپا بستن یکنواخت حریم هوای خود بر روی روسیه را بررسی می‌کند

پس از آنکه بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا هواپیماهای روسی را از حریم هوایی خود ممنوع کرده‌اند یا در حال آماده سازی ممنوعیت هستند، اتحادیه اروپا اکنون می خواهد درباره ممنوعیت یکنواخت حریم هوایی بحث کند.

این خبر را خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی اتحادیه اروپا گزارش داده است. بر اساس اعلام شورای اتحادیه اروپا، یک ویدئو کنفرانس وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای اتخاذ تدابیر بیشتر در پاسخ به روسیه در ساعت ۶ بعد از ظهر امروز برنامه ریزی شده است.

در حال حاضر هواپیماهای روسی اجازه پرواز بر فراز بلغارستان، رومانی، لهستان، جمهوری چک، کشورهای حوزه بالتیک و اسلوونی را ندارند. آلمان، فنلاند و دانمارک هم در حال تدارک چنین ممنوعیتی هستند. برعکس، روسیه نیز حریم هوایی خود را برای بسیاری از هواپیماهای اروپا، به عنوان مثال از کشورهای بالتیک، اسلوونی، بلغارستان، لهستان، جمهوری چک و بریتانیا مسدود کرده است. ‎

سازمان ملل: حداقل ۶۴ غیرنظامی در جنگ اوکراین کشته شده‌اند

سازمان ملل اعلام کرد که حداقل ۶۴ غیرنظامی از آغاز حمله روسیه به اوکراین کشته‌ شده‌اند.

سخنان صدراعظم آلمان در نشست ویژه پارلمان

“اولاف شولتز”، صدر اعظم آلمان در بیانیه دولتی خود در نشست ویژه پارلمان آلمان گفت: حمله روسیه به اوکراین نقطه عطفی در تاریخ قاره ما است.

وی افزود: اقدامات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه غیر انسانی و ناقض قوانین بین‌المللی بوده و با هیچ چیز قابل توجیه نیست.

شولتز همچنین از تصمیم دولت آلمان برای ارسال تسلیحات به اوکراین حمایت کرده و در این بیانیه گفت: روی این تجاوز پوتین هیچ پاسخ دیگری غیر از این وجود نداشت.

وی همچنین تصریح کرد که باید بیشتر برای امنیت آلمان سرمایه گذاری شود و بر لزوم تقویت ارتش آلمان برای این منظور تاکید کرد.‎

اوکراین شروع به آزاد کردن زندانیان برای شرکت در جنگ با روسیه کرد

در دفتر دادستان کل اوکراین اعلام شد که مقامات این کشور تصمیم گرفته‌اند که برخی از زندانیان – نیروهای نظامی سابق را به منظور شرکت در درگیری‌های مسلحانه با نظامیان روسیه آزاد کنند.

فراکسیون‌های احزاب دولتی و اتحادیه احزاب متحد مسیحی در آلمان می خواهند علاوه بر تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و تجهیزات بهتر برای ارتش با توجه به جنگ اوکراین،  جنایات جنگی احتمالی روسیه در اوکراین را بررسی کنند.

این فراکسیون ها در قطعنامه مشترک برای نشست ویژه امروز پارلمان آلمان که اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان هم در آن شرکت خواهد کرد اعلام کردند که گزارش های جنایات جنگی توسط روسیه در ارتباط با تهاجم به اوکراین باید مورد بررسی قرار گیرد و برای مجازات بین المللی علیه آن تلاش شود.

در این پیش نویس ضمن اینکه از هرگونه اشاره به تعهد داوطلبانه کشورهای ناتو برای صرف دو درصد از تولید اقتصادی خود برای ائتلاف نظامی ناتو اجتناب شده به جای آن آمده است:. «باید با هدف داشتن نیروهای مسلح کاملاً مجهز و عملیاتی، نوسازی ارتش را بیشتر پیش برد، شکاف‌های توانایی موجود را فوراً برطرف کرد و منابع مالی لازم را برای این امر به‌موقع و درازمدت فراهم کرد.

فراکسیون های احزاب پارلمانی آلمان همچنین روسیه را متهم می‌کنند که «نظم صلح اروپا را با این حمله بی‌اساس و غیرقابل توجیه ویران کرده است. این یک نقطه عطف  تاریخی است. جامعه بین‌المللی قاطعانه در کنار هم خواهند ایستاد. در این پیش نویس آمده است که رهبری روسیه باید بهای گزافی را برای این موضوع بپردازد.‎

اوکراین: محموله بزرگ موشک‌های هوا به هوا از شرکای غربی دریافت کرده‌ایم

نیروی هوایی ارتش اوکراین اعلام کرد که این کشور از شرکای غربی ‌اش محموله‌ بزرگی از موشک‌های هوا به هوا دریافت کرده است.

نیروهای مسلح روسیه: با سلاح‌های بسیار دقیق به زیرساختارهای نظامی اوکراین حمله می‌کنیم

ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه با استفاده از سلاح‌های هدایت شونده بسیار دقیق، از جمله موشک‌های کروز شلیک شده از هوا و دریا، زیرساختارهای نظامی اوکراین را مورد هدف قرار داده‌اند.

وزارت دفاع فدراسیون روسیه بار دیگر اطمینان داد که نظامیان روسیه به شهرها و مناطق مسکونی اوکراین حمله نمی‌کنند.

به گفته کوناشینکوف، نیروهای مسلح روسیه تاکنون ۹۷۵ مورد از زیرساختارهای نظامی اوکراین را منهدم کردند، ۸ فروند هواپیمای جنگی و ۷ بالگرد و ۱۱ هواپیمای بدون سرنشین  نیز سرنگون شده است.

علاوه بر این، ۲۲۳ دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی، ۲۸ هواپیما (مستقر در روی زمین)، ۳۹ سامانه مختلف موشکی، ۸۶ قبضه توپ و خمپاره انداز و ۱۴۳ دستگاه خودروی ویژه نظامی منهدم شدند.

غرب بانک مرکزی روسیه را در حمایت از روبل محدود می‌کند

کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آمریکا و انگلیس می خواهند امکانات بانک مرکزی روسیه برای حمایت از واحد روبل با تراکنش های مالی بین‌المللی را محدود کنند.

بانک مرکزی روسیه پیش از این با مداخله در بازار ارز در چند روز گذشته از سقوط روبل به دلیل بار اقتصادی ناشی از جنگ و تحریم ها جلوگیری کرده بود.

توصیه رئیس دوما به زلنسکی: فرصت مذاکره را از دست ندهید

ویچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی، گفت: ولادیمیر زلنسکی در شرایط کنونی باید به دنبال هر فرصتی برای مذاکره باشد، ولی فقط بهانه می‌آورد و این جنایتی علیه مردم اوکراین و کل جامعه جهانی است.

والودین در کانال تلگرامی خود نوشت: «در شرایط کنونی و به منظور تامین منافع شهروندان اوکراینی، زلنسکی باید به دنبال هر فرصتی برای مذاکره با روسیه باشد، ولی به جای شرکت در آن، متأسفانه فقط به دنبال بهانه است. چنین برخوردی جنایت علیه مردم اوکراین و جامعه جهانی است.»

رئیس‌ جمهوری اوکراین پیش این، گفت‌وگو با روسیه در خاک بلاروس را غیرممکن دانست، زیرا به گفته وی، اقدامات تهاجمی از خاک این کشور انجام می‌شود.

رئیس هیئت نمایندگی روسیه که به بلاروس عزیمت کرده، گفت: تا ساعت ۱۵ (به وقت محلی) منتظر موافقت مقامات کی‌یف برای شرکت در نشست گومل می‌ماند.‎

دانمارک و فنلاند هم آسمان خود را به روی روسیه بستند

وزارت خارجه دانمارک به شبکه الجزیره قطر گفت که در راستای حمایت از اوکراین آسمان دانمارک را به روی هواپیماهای روسیه بسته است.

فنلاند هم اعلام کرده است که آسمان کشورش را به روی روسیه بسته است.

رتش اوکراین: ۳ هزار نیروی روس کشته شده‌اند

رئیس ستاد کل ارتش اوکراین گفت که طی چهار روز درگیری، نیروهای مسلح این کشور بیش از سه هزار نفر از نیروهای روسیه را کشته و بیش از ۲۰۰ نفر را به اسارت گرفته و ۱۶ هواپیما و ۱۰۲ تانک را منهدم کرده است.

درخواست “زلنسکی” از مردم بلاروس

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در پیامی ویدئویی خطاب به مردم بلاروس گفت: از قلمرو شما، نیروهای فدراسیون روسیه به سمت اوکراین موشک شلیک می کنند. از قلمرو شماست که فرزندان ما کشته می شوند و خانه های ما ویران می شود.»

زلنسکی در این سخنرانی خود با توجه به همه پرسی قانون اساسی که قرار است امروز در اوکراین برگزار شود از مردم این کشور خواست موضع روشنی اتخاذ کنند. وی همچنین گفت: ما همسایه شما هستیم ما اوکراینی هستیم بلاروس باشید – و نه روسیه!

زلنسکی همچنین از جامعه جهانی خواست تا حق وتوی روسیه در شورای امنیت سازمان ملل را به دلیل حمله به کشورش لغو کند. وی همچنین تاکید کرد: رویکرد روسیه جنایتکارانه است و محدود به نسل کشی است. این رویکرد ترور است. آنها (روس ها) شهرهای اوکراین ما را حتی بیشتر بمباران خواهند کرد، کودکان ما را حتی زیرکانه تر خواهند کشت. این شیطانی است که به کشور ما آمده است و باید نابود شود.

لوکاشنکو: آمریکا تنها ذینفع از وضعیت کنونی اوکراین است

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس معتقد است، تنها کشوری که از وخامت اوضاع کنونی در سراسر اوکراین منفعت می برد، ایالات متحده آمریکا است، برای اینکه آنها در تلاش هستند تا رقبای قدرتمند خود، یعنی فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین را حذف کنند.

لوکاشنکو یادآور شد، اوکراین نباید مشکلات خود را به گردن مینسک بیندازد، نقش بلاروس در عملیات فدراسیون روسیه تنها جلوگیری از ضربه زدن به نیروهای نظامی روسی از پشت است.‎

انگلیس: جنگ اوکراین و روسیه ممکن است بسیار خونین شود

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا گفته که جنگ روسیه-اوکراین می‌تواند به معنای “آغازی بر پایان پوتین” باشد.

وی درعین حال هشدار داده که ممکن است روسیه از ناخوشایندترین ابزار ممکن برای دستیابی به پیروزی در اوکراین استفاده کند.

تراس ابراز نگرانی کرده که این مناقشه ممکن است در نهایت بسیار خونین شود.

رملین: اوکراین شهر گومل را برای مذاکره با روسیه انتخاب کرد

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری فدراسیون روسیه امروز یکشنبه به خبرنگاران گفت که خود طرف اوکراینی شهر گومل را به عنوان مکانی برای مذاکره با روسیه پیشنهاد کرده بود.

به گفته وی، همانطور که قبلاً اعلام شده، هیئت روسی به ریاست ولادیمیر مدینسکی، مشاور رئیس جمهور در محل آماده این مذاکرات است.

پسکوف گفت: «به نوبه خود، ما به طرف اوکراینی هشدار دادیم که این بار دیگر فعالیت‌های پیش‌بینی‌شده در روند عملیات نظامی متوقف نخواهد شد – همانطور که دیروز انجام شد.»

ساعتی پیش ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، گفت‌وگو با روسیه در خاک بلاروس را غیرممکن دانست، زیرا به گفته وی، اقدامات تهاجمی از خاک این کشور انجام می‌شود.‎

نگرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امنیت تاسیسات هسته‌ای در اوکراین

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از همه طرف‌های درگیر در اوکراین خواست تا از هرگونه اقدامی که می‌تواند ایمنی مواد هسته‌ای و عملکرد تمامی تاسیسات هسته‌ای این کشور را به خطر بیندازد، خودداری کنند.

گروسی در بیانیه‌ای که توسط دفتر مطبوعاتی آژانس منتشر شد، گفت: ایمنی و امنیت تاسیسات و مواد هسته‌ای موجود در اوکراین تحت هیچ شرایطی نباید تهدید شود.

وی افزود، در حال حاضر، تأسیسات هسته‌ای در اوکراین “به طور معمول در حال فعالیت هستند و مواد هسته‌ای آنها تحت کنترل قرار دارد.‎

ارتش اوکراین یک پل را در خارج از کی‌یف منفجر کرد

ارتش اوکراین به منظور کاهش سرعت نیروهای روسی یک پل را در خارج از کی‌یف منفجر کردند.

این پل بین شهرهای بوچا و ایرپین قرار داشت. نیروهای روسی در بوچا متوقف شده‌اند.

لوکاشنکو: اوکراین بلاروس را به سمت انجام عملیات ویژه سوق می‌دهد

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس امروز اعلام کرد که شهروندان این کشور در اوکراین گرفتار شده‌اند، آنها مورد خشم و ضرب و شتم قرار می‌گیرند، این برخورد انزجارآمیز است و مقامات کی‌یف با این اقدام، مینسک را به سمت انجام یک عملیات ویژه برای آزادی شهروندانش سوق می‌دهد.

لوکاشنکو گفت: هیچ سرباز بلاروسی، هیچ سلاح و هیچ مهماتی از طرف این کشور در خاک اوکراین وجود ندارد، برای اینکه روسیه به چنین کمکی نیاز ندارد.

وی همچنین به زلنسکی، همتای اوکراینی خود گوشزد کرد که از توصیه کردن به مردم بلاروس برای عدم شرکت در همه پرسی اصلاح قانون اساسی دست بردارد.

زلنسکی: در ورشو، بوداپست یا استانبول و باکو حاضر به مذاکره با روس‌ها هستم

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین علی‌رغم سخنان سخنگوی کرملین در خصوص ورود هیئت روسیه به شهر گومل بلاروس، اظهار داشت که حاضر است در ورشو، بوداپست یا استانبول و باکو به مذاکره با طرف روسی بپردازد، ولی مینسک نمی‌تواند به عرصه مذاکرات تبدیل شود.‎

رئیس جمهور اوکراین همچنین گفت: اشغال گران در کارکوف، اوختیرکا، کیف، اودسا و شهرهای دیگر چه کار می‌کنند؟ ما تمام جنایات آنها را ثبت می‌کنیم.

تسلیم شدن بیش از ۴۷۰ نظامی اوکراین در حومه شهر خارکوف

طبق اطلاعات امروز، یکشنبه وزارت دفاع روسیه، بیش از ۴۷۰ سرباز هنگ موشکی و پدافند هوایی نیروهای مسلح اوکراینی در منطقه خارکوف، بطور داوطلبانه سلاح‌های خود را زمین گذاشته و تسلیم نظامیان روسی شدند.

این وزارتخانه یادآور شد که نظامیان اوکراینی به شدت از ادامه درگیری‌ها خودداری کرده و مایل به مقابله با نیروهای مسلح روسیه نیستند.‎

اوکراین پیشنهاد روسیه برای انجام مذاکرات در بلاروس را رد کرده است

دولت اوکراین پیشنهاد مسکو برای انجام مذاکرات در بلاروس را رد کرده است.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در این باره گفت: بلاروس خود در تهاجم روسیه شرکت داشته و روسیه از آنجا به اوکراین حمله کرده است.

کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز یکشنبه اعلام کرد هیئتی از این کشور برای انجام گفت‌وگوها با اوکراینی‌ها وارد بلاروس شده است.‎

لیتوانی تسلیحات بیشتری را در اختیار اوکراین قرار می دهد

وزیر دفاع لیتوانی در توئیتر اعلام کرد که این کشور اسلحه، مهمات، کلاه ایمنی و جلیقه زرهی بیشتری به اوکراین ارائه کرده است. پیش از این هم  لیتوانی موشک های ضدهوایی استینگر ساخت آمریکا را به اوکراین ارسال کرده بود. وزیر دفاع لیتوانی همچنین گفت که  سیزده کشور ناتو تاکنون کمک های نظامی به اوکراین را در قالب تسلیحات، مهمات و موشک های ضد هوایی و ضد تانک ارسال کرده اند.‎

آمادگی مجدد بلاروس برای میزبانی از گفت‌وگوهای روسی-اوکراینی

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس بار دیگر اعلام کرد که کشورش آماده میزبانی از مذاکرات روسیه و اوکراین برای پایان دادن به جنگ است. پیشتر رئیس جمهور اوکراین گفته بود به جای مینسک، گفت‌وگوها در ورشو انجام شود.

کرملین: هیأتی از روسیه برای گفت‌وگو وارد بلاروس شد

کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز یکشنبه اعلام کرد هیئتی از این کشور برای انجام گفت‌وگوها با اوکراینی‌ها وارد بلاروس شده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه به خبرنگاران گفت که هیئت مذاکره کننده روسی برای گفتگو با طرف اوکراینی وارد بلاروس شده است.

به گفته وی، در این هیئت نمایندگانی از وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و سایر ادارات از جمله دفتر ریاست جمهوری حضور دارند.

سخنگو گفت: ما آماده خواهیم بود این مذاکرات را در شهر گومل (دومین شهر بزرگ بلاروس)  آغاز کنیم.

وزارت دفاع روسیه از محاصره ۲ شهر دیگر اوکراین خبر داد

ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که طی شبانه روز گذشته، نیروهای مسلح روسیه شهرهای خرسون و بردیانسکا را محاصره کردند.

علاوه بر این، شهر بندری “گنی‌چسک” و فرودگاه “چروبایوکا” تحت کنترل نظامیان روسیه قرار گرفتند.

سخنگوی وزارت دفاع تاکید کرد: در عین حال، نیروهای مسلح روسیه به شهرها حمله نمی‌کنند و همه اقدامات را برای نجات جان غیرنظامیان انجام می دهند.

این مقام نظامی یادآور شد، این در حالی است که ملی‌گرایان اوکراینی از گردان آزوف، با استفاده از سیستم‌های موشکی “گراد” به خانه‌های روستایی در حومه ماریوپول و ساختمان یک مدرسه در این شهر شلیک کردند. وی افزود، وزارت دفاع از قبل هشدار داده بود که ملی گرایان تندوری اوکراینی در حال تدارک چنین اقدامات تحریک آمیزی هستند.

هلی‌برن نیروهای روسیه در  نزدیکی پایتخت اوکراین

خبرنگار اعزامی الجزیره  گزارش داد که نیروهای روسیه بامداد امروز یکشنبه عملیات هلی‌برنی در منطقه‌ای بین پایتخت اوکراین و شهر دنیبرو انجام داده‌آند.

انهدام موشک کروز روسیه برفراز کی‌یف

فرمانده ارتش اوکراین گفت که پدافند این کشور موفق شده است یک فروند موشک کروز روسیه را که از سمت هواپیمای توپولوف ۲۲ در بلاروس شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کرده است.

درخواست اوکراین از آلمان برای توقف همه واردات مواد خام از روسیه

“آندری میلنک”، سفیر اوکراین در آلمان در گفتگویی با یک رسانه آلمانی تحویل تسلیحات به اوکراین که دولت آلمان اخیرا با آن موافقت کرده است را اولین گام نامیده و گفت: اوکراینی ها خیالشان آسوده شد از اینکه دولت ائتلافی جرأت کرد این تغییر تاریخی را در آخرین لحظه انجام دهد.

وی همچنین توقف فوری واردات همه مواد خام از روسیه بدون استثنا، نه فقط برای گاز، نفت، زغال سنگ یا فلزات را خواستار شده و آن را ضروری دانسته و گفت: به این ترتیب منابع مالی این کمپین جنون آمیز خشک می‌شود.‎

پوتین روز نیروهای عملیات ویژه روسیه را به آنها تبریک گفت

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه امروز یکشنبه، روز جشن حرفه‌ای “نیروهای عملیات ویژه روسیه” را تبریک گفته و از واحدهای رزمی این نیروها که اکنون وظایف نظامی خود را در منطقه دونباس انجام می‌دهند و در حال کمک به مردم دو منطقه دونتسک و لوهانسک هستند، قدردانی کرد.

به گفته وی، نیروهای عملیات ویژه روسیه بارها و بارها تواناهای حرفه‌ای خود برای اقدام در هر شرایطی با حداکثر کارایی و حل “واضح و با شایستگی” دشوارترین وظایف پیش روی را ثابت کرده است.

پوتین یادآور شد که ماهیت درگیری‌های نظامی مدرن به طور پویایی در حال تغییر است و ارتقای سطح مهارت‌های حرفه‌ای، رزمی و توانایی استفاده از جدیدترین تسلیحات و تجهیزات، و البته “برتری بر دشمن” اهمیت بسیار زیادی دارد.‎

تحریم هوایی روسیه علیه برخی کشورهای اروپایی

روسیه شب گذشته در واکنش به مسدود شدن حریم هوایی برخی کشورهای اروپایی بر روی روسیه حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا بست. طبق بیانیه اداره هوانوردی روسیه، هواپیماهای لتونی، استونی، لیتوانی و اسلوونی دیگر اجازه پرواز به روسیه را ندارند. این ممنوعیت همچنین شامل پروازهای عبوری و هوایی از طریق حریم هوایی روسیه می شود.

در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین، چندین کشور اتحادیه اروپا حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای شرکت های روسی بسته‌اند. علاوه بر کشورهای بالتیک و اسلوونی، بلغارستان، رومانی، آلمان، لهستان و جمهوری چک نیز تصمیم به انجام این اقدام گرفته‌اند. بریتانیا نیز پروازهای روسیه را مسدود کرده است.‎

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا