نخست‌وزیر انگلیس: پوتین باید در این «اقدام تجاوزکارانه» شکست بخورد

پایگاه خبری افق و اقتصاد – نخست‌وزیر انگلیس در یادداشتی در روزنامه «نیویورک تایمز» در اشاره به جنگ اوکراین نوشت پوتین باید در این «اقدام تجاوزکارانه» شکست بخورد.

درگیری‌های اوکراین امروز (یکشنبه) وارد یازدهمین روز شده و بامداد امروز بعد از شنیده شدن صدای انفجارهای متوالی در کی‌یف پایتخت اوکراین، آژیرهای هشدار بار دیگر به صدا درآمدند.

الجزیره به نقل از مقام‌های کی‌یف گزارش داد: صدای انفجارهای شنیده شده در نتیجه حملات هوایی به شهر بوده است. مقامات شهر کی‌یف از شهروندان می‌خواهند به پناهگاه‌ها بروند.

ریاست اداره امور شهری پایتخت اوکراین نیز اعلام کرد که نیروهای روسی کنترل شهر «برودینکا» واقع در شمال غربی کی‌یف را به‌دست گرفتند.

جانسون: پوتین باید شکست بخورد

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در یادداشتی برای روزنامه «نیویورک تایمز» نوشت پوتین باید شکست بخورد و باید دید که در این «اقدام تجاوزکارانه» با شکست مواجه می‌شود.

وی افزود: ابراز حمایت از نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین کافی نیست – ما باید از آن در برابر تلاش مستمر برای بازنویسی قوانین با نیروی نظامی دفاع کنیم. جهان در حال تماشا است. نه مورخان آینده، بلکه مردم اوکراین قاضی ما خواهند بود.

جانسون همچنین گفت: این (جنگ اوکراین) یک درگیری ناتو نیست و به یک درگیری تبدیل نخواهد شد. هیچ متحدی نیروی رزمی به اوکراین اعزام نکرده است. ما هیچ خصومتی با مردم روسیه نداریم و هیچ تمایلی نداریم که یک ملت بزرگ و یک قدرت جهانی را به چالش بکشیم.

جانسون بامداد امروز در بیانیه‌ای از کشورها خواست تا به طرح شش بندی وی برای پاسخ به حمله روسیه به اوکراین بپیوندند، طرحی که از ارائه حمایت‌های بشردوستانه به اوکراین تا تحمیل بیشترین فشار اقتصادی ممکن به مسکو را شامل می‌شود.

حدود ۱.۵ میلیون پناهنده اوکراینی در یازدهمین روز درگیری‌ها

به گزارش رویترز، انتظار می‌رود که تعداد پناهجویان اوکراینی امروز (یکشنبه) به ۱.۵ میلیون نفر برسد. طبق این گزارش، افرادی که توانسته‌اند از اوکراین فرار کنند، به کشورهای همسایه از جمله لهستان، رومانی و اسلواکی رفته‌اند.

عملیات خروج از ماریوپل تحت آتش‌بس موقت با روسیه

به گفته مقامات شهر «ماریوپل» اوکراین، عملیات خارج کردن غیرنظامیان از ساعت ۱۰ صبح به وقت گرینویچ (۱۳ و ۳۰ به وقت تهران) تا ساعت ۱۹ (۲۲ و ۳۰) تحت آتش‌بس موقت با روسیه انجام خواهد شد.

سازمان جهانی بهداشت: مراکز درمانی اوکراین مورد حمله قرار گرفته‌اند

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت امروز (یکشنبه) گفت که این سازمان چند حمله به مراکز مراقبت‌های بهداشتی و درمانی در اوکراین را تایید کرده و در حال تحقیق در مورد سایر موارد است.

«تدروس آدهانوم» در پیامی توییتری خود با بیان این که حملات مذکور باعث کشته و زخمی شدن چند نفر شده، افزود: حمله به مراکز یا کارکنان درمانی، بی‌طرفی پزشکی را نقض می‌کند و نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.

کهنه‌سربازان آمریکایی داوطلب جنگ در اوکراین

سفارت اوکراین در واشنگتن اعلام کرد ۳۰۰۰ آمریکایی پیشنهاد پیوستن به یک تیپی بین‌الملل برای مقابله با روسیه در اوکراین را داده‌اند.

روسیه: بالغ بر ۲۲۰۰ زیرساخت نظامی اوکراین منهم شد

وزارت دفاع روسیه امروز (یکشنبه) اعلام کرد نیروهای مسلح این کشور از آغاز عملیات نظامی در اوکراین ۲۲۰۳ هدف از زیرساخت‌های نظامی اوکراین را منهدم کرده‌اند. این وزارتخانه افزود نیروهای روسیه شنبه شب ۶۱ تاسیسات نظامی اوکراین را هدف قرار دادند.

از طرف دیگر، ارتش اوکراین اعلام کرد بیش از ۱۱ هزار سرباز روسی کشته و ۴۴ هواپیمای جنگی و ۴۸ بالگرد سرنگون شده و همچنین ۲۸۵ خودروی زرهی و ۲۱ واحد پدافند هوایی از زمان آغاز حمله روسیه منهدم شده است.

مذاکره آمریکا با لهستان برای ارائه جنگنده به اوکراین

سخنگوی کاخ سفید گفته دولت بایدن در حال مذاکره با لهستان درباره توافق احتمالی برای کمک به ارائه هواپیماهای جنگنده دوران شوروی به اوکراین است.

انگلیس: حملات اوکراین به خطوط تدارکاتی پیشرفت روسیه را کُند می‌کند

اطلاعات نظامی انگلیس امروز (یکشنبه) ادعا کرد که نیروهای روسیه مناطق پرجمعیت اوکراین را هدف قرار می‌دهند اما قدرت مقاومت و حملات اوکراین به خطوط تدارکاتی، پیشروی روسیه را کُند می‌کند.

به گزارش رویترز، اطلاعات ارتش انگلیس در به روز رسانی خود اعلام کرد: مقیاس و قدرت مقاومت اوکراین همچنان روسیه را غافلگیر می‌کند. روسیه با هدف قرار دادن مناطق پرجمعیت در چندین مکان از جمله خارکیف، چرنیهف و ماریوپول پاسخ داده است.

در ادامه این ادعا آمده است: روسیه قبلاً تاکتیک‌های مشابهی را در چچن در سال ۱۹۹۹ و سوریه در سال ۲۰۱۶ به کار گرفته و از مهمات هوایی و زمینی استفاده کرده است.

این ادعا در حالی است که روسیه بارها هدف قرار دادن مناطق غیرنظامی را رد کرده است.

روز سخت مردم کی‌یف

طبق گزارش الجزیره، وزارت کشور اوکراین اعلام کرد امروز روز سختی برای مردم کی‌یف خواهد بود. خبرنگار این شبکه هم از بمباران یک مرکز و انفجارهایی در سمت غربی پایتخت اوکراین خبر داد.

آنتونوف: لفاظی‌های آمریکا غیرمسئولانه و برای امنیت جهانی خطرناک است

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا گفت که لفاظی‌های ضد روسی واشنگتن شروع به ایجاد خطر برای امنیت بین‌المللی کرده و او آماده است در مورد موضوع تقویت ثبات استراتژیک با هر سیاستمدار آمریکایی گفت‌وگو کند.

باز شدن کریدورهای بشردوستانه در «ماریوپل» و «ولنوواخا»

خبرگزاری «اینترفکس» روسیه به نقل از اداره پلیس دونتسک گزارش داد کریدورهای بشردوستانه صبح امروز (یکشنبه) در شهرهای «ماریوپل» و «ولنوواخا» باز می‌شود.

همچنین یکی از مذاکره‌کنندگان اوکراینی گفت کریدورهای بشردوستانه ممکن است امروز در خارکیف باز شود.

توطئه آمریکا برای ایجاد تفرقه بین روسیه و ونزوئلا

به گزارش نیویورک تایمز، دولت آمریکا با اعزام یک هیأت عالیرتبه به ونزوئلا تلاش دارد تا در بحبوحه ناآرامی‌های اوکراین، بین ونزوئلا و روسیه که متحدان مستحکمی هستند، تفرقه ایجاد کند.

واشنگتن به دنبال جایگزینی برای زلنسکی

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» به نقل از منابع دولتی غربی گزارش داد واشنگتن و متحدانش به دنبال یافتن جایگزینی برای «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین هستند. به گفته مقامات چند دولت غربی، آمریکا و متحدانش درباره چگونگی تامین امنیت خط جانشینی در اوکراین در صورت دستگیری یا کشته شدن ولودیمیر زلنسکی توسط نیروهای روسی بحث کرده‌اند.

به ادعای این روزنامه آمریکایی، نگرانی‌ها در درجه اول در خصوص اطمینان از وجود یک دولت به شکلی مستقل در اوکراین است، حتی اگر روسیه راهی برای انتصاب یک دولت دست‌نشانده در کی‌یف بیابد. مقامات غربی گفتند که به رسمیت شناختن یک رهبر مستقل، به جلوگیری از مشروعیت هر رهبر تحت حمایت روسیه کمک می‌کند. آن‌ها در ادامه مدعی شدند که حضور و سخنرانی‌های انگیزشی زلنسکی از عوامل کلیدی در حفظ روحیه ارتش و مردم اوکراین بوده و مهم است که ادامه پیدا کند.

بر اساس این گزارش، تمرکز بر جانشینی تا حدی به این دلیل است که قانون اساسی اوکراین در این مورد نامشخص است و به این دلیل که زلنسکی گفته که نمی‌خواهد کشورش را ترک کند. طبق این گزارش، او به طعنه خطاب به مقام‌های غربی گفته که «من به مهمات نیاز دارم، نه سواری».

به نوشته این روزنامه آمریکایی، علیرغم گزارش‌ها، مقامات آمریکایی پیشنهاد خارج کردن رئیس‌جمهور اوکراین یا توصیه او به خروج را رد می‌کنند و دولت‌های غربی عزم او را برای ماندن و جنگیدن تحسین کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا دولتی را که توسط روسیه تشکیل شود، به رسمیت نمی‌شناسند و معتقدند تضعیف دولت تحت کنترل مسکو در کی‌یف برای ایالات متحده و متحدانش در صورتی آسان‌تر است که یک رهبر (به ادعای مقام‌های غربی) مستقل و به رسمیت شناخته شده، وجود داشته باشد.

کانادا از شهروندانش خواست روسیه را ترک کنند

کانادا به شهروندان خود توصیه کرده که از سفر به روسیه خودداری و هر چه سریع‌تر این کشور را ترک کنند. دولت کانادا در توصیه‌نامه مسافرتی روز شنبه خود اعلام کرد: به دلیل تأثیرات درگیری‌ مسلحانه با اوکراین، از جمله گزینه‌های پرواز محدود و محدودیت‌ها در تراکنش‌های مالی، از هرگونه سفر به روسیه خودداری کنید. اگر در روسیه هستید، باید تا زمانی که وسایل حمل و نقل تجاری هنوز در دسترس هستند، آنجا را ترک کنید.

پکن:  بحران اوکراین باید از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل شود

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه چین، «وانگ یی» وزیر امور خارجه این کشور در تماس تلفنی با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفت که سیر وضعیت در اوکراین «چیزی است که چین نمی‌خواهد شاهدش باشد».

وانگ گفت بحران اوکراین باید از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل شود و از ایالات متحده، ناتو و اتحادیه اروپا خواست تا در گفت‌وگوی برابر با روسیه شرکت کنند و تصریح کرد آن‌ها باید به تاثیر منفی گسترش مستمر ناتو به سمت شرق بر امنیت روسیه توجه کنند.

به گزارش «سی‌ان‌ان»، وزیر خارجه چین در ادامه گفت: پکن از همه تلاش‌ها در جهت تنش‌زدایی و حل و فصل سیاسی اوضاع حمایت می‌کند و در عین حال با هر گونه اقدامی که خلاف پیشبرد راه‌حل دیپلماتیک باشد و هیزم به آتش بیافزاید، مخالفت است.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای مدعی شد بلینکن در این تماس تاکید کرد که مسکو «بهای گزافی» برای جنگ «از پیش برنامه‌ریزی شده، بی‌جهت و غیرقابل توجیه» در اوکراین خواهد پرداخت.

کی‌یف کشته شدن مذاکره‌کننده اوکراینی را تایید کرد

وزارت دفاع اوکراین کشته شدن «دنیس کریف» یکی از اعضای اولین هیأت اوکراینی در مذاکرات با روسیه را تایید کرد. به گزارش »اسپوتنیک»، آژانس اطلاعاتی اوکراین در توضیح مرگ وی در تلگرام ادعا کرد: در حین انجام مأموریت‌های ویژه، سه افسر اطلاعاتی جان خود را از دست دادند – افسران اداره اصلی اطلاعات دفاعی وزارت دفاع اوکراین از جمله کریف دنیس بوریسویچ».

پیش‌تر «آلکساندر دوبینسکی» قانونگذار اوکراینی مدعی شده بود این فرد که یکی از اعضای اولین هیأت کی‌یف در مذاکرات دوشنبه با روسیه بود، توسط سرویس امنیتی اوکراین به جرم «خیانت» به قتل رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا