افتتاحیه رویداد بین‌المللی پایتخت گردشگری اکو

پایگاه خبری افق و اقتصاد : مهندس ضرغامی: گردشگری زمینی بین کشورهای اکو راه‌اندازی شود/ مازندران یک الگوی کامل از ایران است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «کشورهای عضو اکو باید در مسیر تقویت و ترویج سفرهای زمینی ارزان بین کشورهای عضو گام بردارند تا فرصت گردشگری بین این کشورها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

سیدعزت‌الله ضرغامی روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی «ساری ۲۰۲۲» که با حضور مدیران اتحادیه اکو، سفرای کشورهای عضو و مسئولان ملی و استانی در هتل بادله ساری برگزار شد، اظهار کرد: «سازمان همکاری‌های اقتصادی که با فلسفه روشنی حدود ۶ دهه پیش با عضویت سه کشور شروع به کار کرد و اکنون ۱۰ عضو دارد، باید در فعالیت‌های اقتصادی امروز جهان هوشمندانه عمل کند. گردشگری امروز  یک انتخاب نیست، ضرورت است و رکن مهم اقتصادی جهان محسوب می‌شود.

مهندس ضرغامی تصریح کرد: «سهم گردشگری از تولید ناخالص جهانی ۱۰ درصد است، اما کشورهای عضو اکو که بهترین مزیت‌های گردشگری را دارند فقط ۷ درصد از این سهم را در اختیار گرفته‌اند. ما باید سهم بیشتری داشته باشیم؛ اگر این جامعه ۴۵۰ میلیون نفری درست مدیریت شود این هدف محقق می‌شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، افزود: «باید با هماهنگی بین کشورها و دفاتر خدمات مسافرتی، برنامه‌ریزی جامعی شود تا در کنار افزایش زیرساخت‌های مختلف و خطوط هوایی، گردشگری زمینی بین کشورهای عضو را به‌عنوان گردشگری ارزان راه‌اندازی کنند. برخی مسائل موجود هم قابل حل هستند، ما همسایه هستیم و راه‌های زمینی باز است.

او  ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی دبیرخانه اکو در این حوزه برنامه‌ریزی روشنی انجام شود تا در حوزه گردشگری به اهداف مدنظر برسیم.

سه اثر ثبت‌ جهانی متعلق به مازندران است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به ظرفیت‌های مازندران برای گردشگری بین‌المللی گفت: «انتخاب ساری به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو انتخاب دقیق و خوبی بود، چون مازندران یک الگوی کامل از ایران است.

مهندس ضرغامی با اشاره به اینکه ایران ۲۶ اثر ثبت شده جهانی دارد که سه اثر متعلق به استان مازندران است، تصریح کرد: «کمتر استانی چنین ویژگی برجسته‌ای دارد. جنگل‌های هیرکانی، باغ عباس‌آباد و مسیر ریلی در این استان جزو جاذبه‌های جهانی هستند. حق همه ملت‌های دنیاست که از این جاذبه‌های جهانی بهره ببرند.

او  مازندران را در جایگاه تاریخی و بناهای باستانی نمونه دانست و افزود: «در حوزه گردشگری زیارتی بسیاری از افراد و علمای دینی که در تاریخ تشیع اثرگذار بودند به این استان پناه آوردند و زندگی کردند. اکنون مقبره‌های آنان از اماکن و جاذبه‌های مذهبی محسوب می‌شود.

اکوتوریسم مازندران فوق‌العاده است

مهندس ضرغامی با تاکید بر اینکه اکوتوریسم مازندران فوق‌العاده است و انتها ندارد، تصریح کرد: «هر گوشه‌ای از مازندران بروید مناظر اعجاب‌انگیز از طبیعت می‌بینید.

او با بیان این‌که مازندرانی‌ها در بوم‌گردی قوی هستند، اظهار کرد: «معتقدیم در سیاست‌های اکو برای گردشگری باید سهمی در حمایت از مراکز اقامتی مردمی در نظر بگیریم. یکی از سیاست‌های ما تقویت بوم‌گردی‌هاست. البته بوم‌گردی فقط بحث اقامت نیست. بلکه تبادل فرهنگی در بوم‌گردی‌ها صورت می‌گیرد. از تبصره ۱۸ برای تسهیلات و وام‌های ارزان‌قیمت ویژه فعالان گردشگری رقم چند هزار میلیاردی در نظر گرفته شد که ادامه این روند گام بزرگی برای رونق گردشگری است.

صنایع‌دستی مازندران از افتخارات ایران

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: «یکی از افتخارات کشور ما صنایع‌دستی مازندران است. در برخی رشته‌های صنایع‌دستی مازندران منحصربه‌فرد است. همه این ظرفیت‌ها از مازندران یک مقصد جذاب بین‌المللی سفر ساخته است که باید در «ساری ۲۰۲۲» به کشورهای منطقه معرفی شود.

او در پایان طرنشان کرد: «امروز که دنیا در تب و تاب جنگ و خشونت می‌سوزد، حوزه گردشگری یکی از راه‌هایی است که می‌تواند صلح را به ارمغان بیاورد. وقتی گردشگری فعال شود، مردم می‌خواهند در کنار هم زندگی کنند و از زیبایی‌ها بهره بگیرند و آن زمان کسی حق ندارد این امکان را از مردم بگیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا