معرفی خدمات قوه قضاییه ابتدا با معرفی پنجره واحد قوه قضاییه کلید خورد

پایگاه خبری افق و اقتصاد _ قوه قضاییه در هفته گرامیداشت قوه قضاییه اقدام به معرفی خدمات الکترونیک وفناوریهای نوین اطلاعات و آمار را در راستای خدمت به مردم و دسترسی آسان و سریع مردم به این خدمات کرده است.

چهار شنبه یکم تیرماه نشست خبری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه مصادف با اولین روز هفته قوه قضاییه با حضور دکتر محمد کاظمی فرد ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و دکتر میلانی زاده معاونت حوزه قوه قضاییه برگزار شد.

دکتر کاظمی فرد رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در این نشست هدف از باز کردن پنجره واحد قوه قضاییه را دسترسی آسان و سریع مردم و ارباب رجوع به خدمات قضایی بیان کرد.

زمانی را که افراد برای مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای انجام کارهایشان و پیگیری پرونده هایشان صرف می‌کنند در این دوره با رجوع به پنجره واحد قوه قضاییه حداقل هفتاد درصد کم می‌شود.

دکتر کاظمی فرد گفت از این پس افراد می‌توانند برای انجام کارهای قضایی خود و پیگیری پرونده های خود و نیز عقد قرارداد های خود و حتی گرفتن وکیل و یا درخواست کد ثنا ، درخواست سو پیشینه و درخواست ملاقات مجازی با زندانی خود به پنجره واحد قوه قضاییه مراجعه کنند و تمام خدمات ذکر شده را از طریق این پنجره قضایی انجام دهند .

دکتر کاظمی فرد گفت قوه قضاییه برای سهولت هر چه بیشتر کارها و کم کردن زمان مراجعات و رسیدگی به پرونده ها اقدام به باز کردن پنجره واحد قوه قضاییه نموده است .

دکتر کاظمی فرد با بیان اینکه در این پنجره جلسات رسیدگی نیز می‌تواند به صورت مجازی برگزار شود گفت با پنجره واحد قوه قضاییه میتوان بدون حضور در دادگاه حتی در خانه یا محل کار خود در شهرهای دیگر نیز میتوان در جلسه دادگاه شرکت کرد .

در این پنجره حتی برای رسیدگی جلسه محکومان زندانی نیز به صورت مجازی اجرا می‌شود ، نشان آن طبق آمار به این نقطه رسیده که هم اکنون فقط بیست و پنج درصد زندانیان به صورت حضوری اعزام می‌شوند .

در عین حال یکی از ویژگی های این طرح کم شدن رفت و آمد ها و به طبع آن مراقبت های ماموران امنیتی و اطلاف وقت نیروهای امنیتی و کاهش هزینه های مربوط به جا به جایی زندانیان میشود .

دکتر کاظمی فرد در ادامه گفت . در این پنجره حتی زندانیان نیز میتوانند به صورت مجازی و الکترونیکی با خانواده های خود ملاقات داشته باشند .

از جمله خدمات این پنجره آن است که اگر فردی بخواهد معامله ای انجام دهد میتواند قبل از انجام معامله از سوابق مالی و قضایی طرف مقابل خود با رضایت طرف مقابل مطلع شود .

دکتر کاظمی فرد گفت صدور سوپیشینه در این پنجره طی دو روز کاری انجام می‌شود.

دکتر کاظمی فرد در ادامه گفت همه ابزارها در اختیار قضات نیز قرار گرفته است و قضات می‌توانند در جلسه رسیدگی از تمام امکانات استعلام استفاده کنند و همچنین شهود واقعی را از شهود حرفه ای تشخیص دهند .

دکتر کاظمی فرد در مورد به کار گیری شرکت های دانش بنیان گفت تا پایان سال بیش از بیست شرکت دانش بنیان در کنار قوه قضاییه مشغول به فعالیت میشوند .

دکتر کاظمی فرد در خصوص طرح تحول فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت تکالیف بلند مدت تحول فناوری اطلاعات قوه قضاییه تا کنون تا سقف سی درصد اجرایی شده و تکالیف کوتاه مدت نیز تا سقف هشتاد درصد به اجرا درآمده است.

جزئیات طرح خدمات جهادی قضایی در مناطق محروم کشور/ سازش دو پرونده در اولین روز اجرای طرح خدمات جهادی/تمامی خدمات قضایی در طرح جهادی رایگان است

ارائه خدمات ارزان و رایگان به مردم یکی از تاکیدات موکد رئیس دستگاه قضا است؛ در همین راستا حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای سال گذشته دستور ویژه‌ای را برای ارتقاء و ارزان شدن خدمات الکترونیک قضایی صادر کرد و دستور داد «تا جایی که ممکن است باید هزینه‌های مردم برای خدمات قضایی کاهش یابد و این خدمات با ارزانترین نرخ ممکن ارائه شود .

در راستای تحقق این دستور رئیس دستگاه قضا رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائيه از اجرای طرح خدمات جهادی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور خبر داد و گفت: این خدمات رایگان و به صورت متوالی ارائه می‌شود.

محمد کاظمی‌فرد اظهار کرد: یکی از اقدامات قوه قضائيه ارائه خدمات قضایی ارزان به منظور دسترسی آسان مردم به عدالت است. در این میان توجه به مناطق محروم و نیازهای قضایی آنان در اولویت قرار دارد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائيه با بیان اینکه در این طرح خدمات قضایی به صورت رایگان ارائه می‌شود، گفت: ارائه خدمات در این طرح جهادی به صورت مقطعی نخواهد بود و به صورت متوالی ادامه می‌یابد و تمام مناطق محروم کشور را در بر می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه سه دفتر خدمات الکترونیک قضایی در هر استان دارای مناطق محروم در این طرح جهادی اقدام به ارایه خدمات می‌کنند، گفت: توجه به مناطق کمتر توسعه یافته از اولویت‌های مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائيه است. با همین هدف این خدمات قضایی در مناطقی که فاقد دفاتر هستند ارائه می‌شود.

کاظمی‌فرد با تاکید بر اینکه این طرح جهادی برای اولین بار در کشور و در قالب دفاتر سیار اجرا می‌شود، گفت: با توجه به اینکه افرادی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند از سطح و درآمد متوسطی برخوردار نیستند و مشکلات زیادی دارند مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائيه تمامی تلاش خود را به کار گرفته است تا خدمات این افراد را به صورت رایگان و ساده ارائه دهد.

وی افزود: اقداماتی که در خراسان جنوبی شاهد آن بودیم در خصوص کد ثنا، پیگیری و اطلاع‌رسانی پرونده و ثبت لوایح بود اما در این طرح جهادی تمام خدماتی که در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه می‌شود در اختیار هموطنان در مناطق محروم قرار می‌گیرد؛ همچنین امروز شاهد سازش در دو پرونده جداگانه بودیم.

کاظمی‌فرد افزود: هر یک از افرادی که در روستاها و در نواحی مرزی ساکن هستند و درخواست‌های قضایی دارند با بهره‌گیری از این طرح جهادی می‌توانند درخواست‌های خود را به صورت رایگان دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا