وقوع زمین لرزه های پی در پی بالای ۶ ریشتر در هرمزگان + آمار فوتی ها و مصدومان

پایگاه خبری افق و اقتصاد _ بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری کشور، ابتدا ساعت  ۰۲:۰۲ بامداد زمین لرزه ۶.۱ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری زمین شهرستان های بندر خمیر و بندرلنگه را لرزاند و سپس ساعت ۰۳:۵۴ زمین لرزه ۶.۱ ریشتری دیگری در عمق ۲۸ کیلومتری زمین حوالی بندر کنگ را به لرزه در آورد.

ساعت ۰۳:۵۵ نیز زمین لرزه ای با قدرت۶.۳ ریشتر در عمق ۲۶ کیلومتری زمین بندر خمیر را لرزاند.

شدت این زمین لرزه ها به حدی بود که در بندرعباس و برخی دیگر از شهرستان های استان ، جزایر خلیج فارس و حتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز احساس شد.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان گفت: برق ۵۲ روستای متاثر از زلزله بندرلنگه قطع شده بود که تاکنون برق ۲۷ روستا وصل شده و برق دیگر روستا‌ها هم به مرور وصل خواهد شد.

پایان عملیات جستجو در مناطق زلزله‌زده هرمزگان

استاندار هرمزگان گفت: عملیات جستجو برای یافتن مجروحان احتمالی از زیر آوار به پایان رسید و مطابق بررسی به عمل آمده خوشبختانه هیچ کس زیر آوار نمانده است.

استاندار هرمزگان گفت: ادوات و تجهیزات لازم برای آواربرداری به منطقه اعزام شده و به سرعت کار آواربرداری از این مناطق آغاز خواهد شد.

سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد با توجه به نقش پزشکی قانونی در شناسایی و تعیین هویت قربانیان حوادث دسته جمعی، علی رغم تعداد محدود فوتی‌های این زلزله، تیم بحران پزشکی قانونی هرمزگان صبح امروز به بندرخمیر اعزام شدند تا نسبت به شناسایی و صدور جواز دفن پیکر‌های کشف شده در این حادثه اقدام کنند.

تعداد تلفات زلزله بندرخمیر تا این لحظه پنج نفر اعلام شده که مراحل معاینه و صدور جواز دفن آنان توسط تیم بحران پزشکی قانونی هرمزگان انجام و پیکر‌ها تحویل بستگان شد.

اسامی قربانیان این حادثه به شرح زیر است:

مریم دهنوکوشکی
امیر محمدی
صابر رحیمی
عبدالله صحراگرد
آسیه بشوش

آمار فوتی ها و مصدومان

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: در حال حاضر تعداد کشته شدگان ۵ نفر و  تعداد مصدومان ۴۹ نفر است که نیمی از آن‌ها مرخص شده اند.

او گفت: ۷ دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، دو بالگرد در منطقه حضور دارد، همچنین طی هماهنگی های انجام شده دانشگاه شیراز تجهیزات لازم را ارسال کرده است.

به گفته خالدی تمام امکانات برای رسیدگی به وضعیت مجروحان بسیج شده است.مصدومان به بیمارستان های بندرلنگه و بندرخمیر اعزام شدند.

سلحشور مدیرعامل هلال‌احمر هرمزگان نیز گفت: عملیات جستجو و نجات تمام شده و اسکان اضطراری مردم آغاز شده است.

 او گفت: در حال توزیع چادر و اقلام امدادی هستیم.

میرهاشم فرمانداربندر خمیر گفت: تیم های امدادی و عملیاتی از ساعت اولیه زلزله جهت کمک به مردم روستای سایه خوش اعزام شده و در محوطه بیمارستان نیاپور این شهرستان هم بیمارستان صحرایی ایجاد شده است.

به گفته ضیایی مدیرکل فرودگاه‌های استان هرمزگان هیچ گونه خسارتی به فرودگاه‌ها وارد نشده و فرودگاه‌های استان آماده همکاری با پرواز‌های امدادی است.

عباسی سخنگوی شرکت توزیع برق هرمزگان نیز گفت:  برق ۲۵ تا ۳۰ روستای مناطق زلزله زده شهرستان بندرلنگه قطع است.۵ پست از مدار خارج شده بود که تاکنون، ۴ پست به مدار برگشته و یک پست همچنان از مدار خارج است.

با تاکید استاندار هرمزگان علاوه بر استفاده از ظرفیت سالن‌های ورزشی برای اسکان اضطراری مردم زلزله زده، یک کمپ اسکان موقت نیز در ورزشگاه خلیج فارس بندرعباس برپا شد.

همچنین در شهرستان بندرلنگه نیز توسط جمعیت هلال احمر کمپ اسکان موقت مردم زلزله زده دایر شده است.

پس لرزه ۴.۵ ریشتری دیگری ساعت ۰۷:۵۹ در عمق ۱۳ کیلومتری استان هرمزگان – حوالی بندر خمیر را لرزاند

پس لرزه ۴.۲ ریشتری ساعت ۰۷:۲۱ در عمق ۱۳ کیلومتری استان هرمزگان – حوالی بندر خمیر را لرزاند.

 بهرام عین اللهی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی صبح امروز در تماس تلفنی با رییس اورژانس کشور و رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، خواستار رسیدگی فوری و آمادگی مراکز درمانی و بیمارستان‌های این استان و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان زلزله بامداد امروز هرمزگان شد.

او در تماس تلفنی با رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: ارائه سریع خدمات درمانی مطلوب به مصدومان حادثه زلزله انجام گیرد.

وزیر بهداشت همچنین به جعفر میعادفر، رییس اورژانس کشور ماموریت داد تا در محل حادثه حاضر شود.

در این تماس تلفنی همچنین دکتر حسین فرشیدی رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به حضور فعال اورژانس پیش بیمارستانی و کادر تخصصی درمان برای ارائه خدمات به مصدومان، گزارشی از اقدامات انجام شده توسط اورژانس، اقدامات تشخیصی و رسیدگی‌های درمانی به آسیب دیدگان زلزله، به وزیر بهداشت ارائه کرد و از آمادگی کامل بیمارستان‌های هرمزگان برای اقدامات درمانی آنان خبر داد.

وی گفت : تیم‌های واکنش سریع و تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی به منطقه سایه‌خوش و سایر روستاهای اطراف بندرلنگه اعزام شده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تمام بیمارستان‌های استان در آماده‌باش کامل هستند و آمبولانس‌های این دانشگاه به همراه امکانات کامل خدمات اورژانس از بندرعباس به بخش مهران اعزام شده است.

مرادزاده فرماندار بندرلنگه گفت: روستای سایه خوش در ۴۰ کیلومتری بندرخمیر بیشترین خسارت را دیده و بسیاری از خانه ها در این منطقه به طور کامل تخریب شده اند.

ستاد مدیریت بحران استانداری هرمزگان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ به دلیل وقوع زلزله‌های پی در پی در استان، تمامی ادارات دولتی و دستگاه‌های اجرایی امروز شنبه (۱۱ تیر ۱۴۰۱) تعطیل هستند.

دستگاه‌ها و نهاد‌های امدادی، عملیاتی و خدمات رسان همچنان به کار خود ادامه خواهند داد و شامل این تعطیلی نخواهند شد.

آزمون کنکور سراسری نیز مطابق برنامه ریزی قبلی برگزار خواهد شد.

علی رضا محمدی کرجی ران مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: درپی وقوع زلزله ۶.۱ ریشتری و۶.۳ ریشتری و دهها زلزله و پس لرزه بامداد امروز شنبه در این استان خوشبختانه هیچ خسارتی به زیرساخت های بنادر مرکز و غرب این استان وارد نشده است.

او گفت: عملیات تخلیه و بارگیری، پهلودهی و جداسازی شناورها با قوت و بدون وقفه درحال انجام است.

دستور وزیر کشور برای ارسال سریع امکانات برای حادثه دیدگان زلزله هرمزگان

وزیر کشور در گفت و گوی تلفنی با استاندار هرمزگان، ضمن در جریان قرار گرفتن آخرین گزارش از خسارات زلزله هرمزگان دستور داد تا امکانات لازم برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان به سرعت ارسال شود.

اعلام آمادگی ارتش برای امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده هرمزگان

به دنبال وقوع زلزله بامداد امروز در استان هرمزگان، امیر محمد محمودی معاون اجرایی و رئیس ستاد بحران ارتش ضمن اعلام آمادگی برای کمک به هموطنان در این استان گفت: یگان‌های مستقر در این مناطق با امکانات بالگردی، بیمارستانی و نیروی انسانی آمادگی کامل برای هر نوع کمک‌رسانی و خدمت به مردم عزیز را دارند.

رئیس ستاد بحران ارتش همچنین اعلام کرد که به یگان‌های مستقر در مناطق جنوبی اعم از یگان‌های دریایی، هوایی، پدافند و زمینی ابلاغ شده کمک‌رسانی به مردم عزیز و آسیب دیده را با هماهنگی ستاد بحران منطقه انجام دهند.

معاون اول رئیس جمهور نیز همچنین با تاکید بر رسیدگی فوری به زلزله زدگان، از استاندار هرمزگان خواست حداکثر توان و سرعت خود را برای آواربرداری و امدادرسانی به مردم زلزله زده بکار گیرند.

امداد رسانی نیروی دریایی سپاه به آسیب‌دیدگان زلزله‌ هرمزگان

سردار دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه به محض وقوع زلزله ضمن تماس با سردار عظمایی فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه به صورت تلفنی گفت‌وگو و دستوراتی صادر کرد.

سردار تنگسیری با بیان اینکه گروه‌های جهادی، مهندسی و امداد رسان باید به سرعت به محل وقوع حادثه اعزام شده و برای کمک رسانی به مردم تلاش کنند، اظهار داشت: لازم است این نیروها از مشکلات و آلام مردم عزیز آن منطقه کاسته و هرگونه کمک رسانی لازم به مردم را انجام بدهند و مصدومان حادثه زلزله به سرعت با امداد هوایی توسط بالگرد‌های هوادریا نیروی دریایی سپاه به بیمارستان‌های بندرعباس منتقل شوند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه همچنین در تماس با مهدی دوستی استاندار هرمزگان تصریح کرد: این نیرو با بسیج امکانات و امداد رسانی منطقه پنجم، در حال کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان زلزله است و در صورت نیاز آمادگی دارد از ظرفیت مهندسی خود استفاده کند و همچون همیشه برای رفع مشکلات مردم عزیز در کنار آنان حضور خواهد داشت.

   

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا