خاندوزی: موضوعات تخته سیاهی مناسب اوضاع اقتصادی کشورمان نیست

پایگاه خبری افق و اقتصاد- به گفته وزیر اقتصاد، موضوعات تخته سیاهی و تئوری اقتصاد مناسب اوضاع اقتصادی کشور نیست و باید دید چرا در اجرای باید و نبایدها موفق عمل نمی‌شود.

سید احسان خاندوزی در مراسم افتتاحیه مدرسه تابستانی سیاست‌گذاری اقتصادی با بیان اینکه در کشورمان درگیر شکاف بین سیاست‎گذاری و نظام پژوهش و آموزش هستیم، گفت: پس از خاتمه بحران ٢٠٠٨، سرفصل‌های آموزشی در اقتصاد بین‌الملل تغییر کرد و سرفصل‌های جدید ناشی از درس‌های بود که از بحران به دست آمده بود و برآمده از تجارب بود.

وی ادامه داد: در اقتصاد ایران هم تجارب با نظام سیاست‌گذاری شکافی وجود دارد و اجرای تجارب بسیار نحیف و از سوی دیگر نظام آموزشی مشغول موضوعاتی است که عمدتا کارلسن دقیقی با نظام سیاست‎گذاری‌ها ندارد .

وزیر اقتصاد افزود: یکی از ابزارها و قالب‌هایی که می تواند شکاف بین سیاست‎گذاری مستقل و نظام آموزشی مستقل را ترمیم کند، برگزاری دوره‌های کارآموزی است و در دنیا این الگو به اجرا درآمده است.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی و موضوعات مورد پژوهش باید باعث ارتقای کیفیت تصمیمات دولت شود و نیروی انسانی گره‌گشا باید به روند سیاست‌گذاری کمک کند. اگر تولید و خروجی نهاده‌ها به اداره کشور کمک نکند و نظام آموزشی تنها باعث افزایش تعداد دانشجویان شود در جامعه نارضایتی ایجاد خواهد شد

 وزیر اقتصاد با بیان اینکه باید به طلاق نظام پژوهشی و نظام سیاست‌گذاری خاتمه داد، گفت: دستگاه های اجرایی باید با اتکا به دانش اساتید و دانشگاه‌ها سیاست‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: در نظام سیاست‌گذاری بایدها و نبایدهای بسیاری به تصویب می‌رسد اما در نهایت اتفاقات مثبت کمتر از  آنچه که انتظار می‌رود اتفاق می‌افتاد و این خود یک موضوع بسیار مهم مورد بررسی در علوم اجتماعی است.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: موضوعات تخته سیاهی و تئوری اقتصاد معمولا مناسب شرایط اقتصادی کشورمان نیست و نمی‌توان به تئوری‌ها اتکا کرد و باید دید چرا در اجرای باید و نبایدها موفق عمل نمی‌شود.

وی گفت: در حال حاضر در کشورمان عمده اضافه برداشت بانک‌ها تنها به چند موسسه و بانک محدود برمی‌گردد و همین موضوعات است که شرایط اقتصادی را متفاوت می‌کند و نمی‌توان تنها از تئوری‌ها برای اصلاح شرایط اقتصادی استفاده کرد و باید آن ظرایف نحوه اجرا و سیاست‌ها را به درستی انجام شود و این موضوع خارج از کتب درسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا