۵۲ هزار واحد اقتصادی تعطیل یا نیمه تعطیل شناسایی شد

پایگاه خبری افق و اقتصاد- بنابر اعلام معاون توسعه روستایی و مناطق‌ محروم نهاد ریاست جمهوری، با اطلاعاتی که از دستگاه‌های مختلف احصا شد، بیش از ۵۲ هزار واحد تعطیل یا نیمه تعطیل شناسایی شدند.

سیدامیرحسین مدنی درباره تعداد کارخانه‌های تعطیل‌شده اظهار کرد: یکی از اشکالاتی که در کشور از ابتدای دولت سیزدهم مشاهده می‌شد، نبود آمار است. وقتی صحبت از تعطیلی واحدهای اقتصادی می‌شود، تلقی واحدهای صنعتی از آن صورت می‌گیرد، در حالی که واحدهای اقتصادی شامل همه حوزه‌های کشاورزی، معدنی، گردشگری، خدمات و … می‌شود. در حوزه صنعت آمار مشخصی داریم اما در بقیه حوزه‌ها خیر.

وی با اشاره به شناسایی ۵۲ هزار واحد تعطیل یا نیمه تعطیل گفت: کاری که ما در نهضت احیا واحدهای اقتصادی انجام دادیم این بود که در گام اول آمار دقیقی داشته باشیم. با کمک فرمانداران سراسر کشور و اطلاعاتی که از دستگاه‌های مختلف احصا شد، به اطلاعات خوبی دست پیدا کردیم و براساس چیزی که در سامانه ثبت شده است، بیش از ۵۲ هزار واحد تعطیل یا نیمه تعطیل شناسایی کردیم. البته پیش‌بینی ما بیشتر از این عدد است.

مدنی با اشاره به علت تعطیلی این واحدها بیان کرد: برآورد ما این است که نزدیک به ۴۹ درصد واحدها به خاطر موضوعات مربوط به تامین مالی تعطیل شده‌اند. نزدیک به ۲۴ درصد آنان به دلیل موضوعات مربوط به تکنولوژی تعطیل شدند و حدود ۱۲ درصد نیز به دلیل عدم بازاریابی تعطیل شده‌اند. البته عمده این اطلاعات از روی خوداظهاری صاحبان این کارخانه‌هاست.

وی ادامه داد: اگرچه ما معتقدیم که دلیل عمده تعطیلات این واحدها موضوع سوءمدیریت است. مثلا کسی رفته و کار تولیدی راه انداخته اما به دلیل آنکه این کار را بلد نبوده، از اداره آن عاجز مانده است. در حقیقت برآورد ما این است که بیش از ۵۰ درصد دلایل موضوعات مدیریتی است.

نماینده معاون اول رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر واگذاری‌های نادرست در دولت قبلی و ارتباط آن با تعطیلی واحدهای اقتصادی گفت: یک زمانی در بحث واگذاری‌ها رانتی ایجاد و همین موضوع باعث شده بود افراد فرصت طلب و سوءاستفاده‌گر بیایند و به بدترین شکل ممکن از این فرصت استفاده کنند. ترفند آنان این بود که تا حد توان شرکت را زیان‌ده و بدهکار به بانک نشان دهند تا با استفاده از این موضوع بتوانند قیمت آن کارخانه یا واحد تولیدی را پایین بیاورند.

وی تاکید کرد: برای دولت سیزدهم در موضوع واگذاری‌ها بسیار مهم است که در ابتدا شرکت سرمایه‌پذیر شود و سپس واگذار شود. این موضوع در نقطه مقابل فعالیت افرادی است که شرکت را زیان‌ده جلوه می‌دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا