بازیگران تجارت الکترونیک در ایران

پایگاه خبری افق و اقتصاد – طبق نظرسنجی به عمل آمده با ابزار پرسشنامه، در میان شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های مختلف، اینستاگرام با ۸۴درصد بیشترین سهم استفاده را در میان واحدهای تجارت الکترونیکی دارا بوده است. آمار فعالیت‌های بازیگران حوزه تجارت الکترونیکی در کشور پس از اینستاگرام به واتساپ و پلتفرم فیلتر شده تلگرام می‌رسد.

گزارش سال ۱۴۰۰مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در حالی منتشر شده که حاوی نکات قابل توجهی برای سیاستگذاران، برنامه‌ریزان و بازیگران حوزه اقتصاد دیجیتال است. یکی از مهم‌ترین نکات این گزارش، بستری است که شبکه‌های اجتماعی برای تجارت الکترونیکی فراهم کرده‌اند. براساس این گزارش، ۸۰درصد واحدهای تجارت الکترونیکی علاوه بر وب‌سایت خود شبکه‌های اجتماعی را به‌عنوان بستر عرضه کالا و خدمات انتخاب کرده‌اند. این در حالی است که ۲۸درصد این واحدها از پیام‌رسان‌ها و ۲۴درصد از اپلیکیشن‌های موبایلی برای عرضه کالا و خدمات استفاده می‌کنند. گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی علاوه بر کلیات، در ۴بخش زیرساخت تجارت الکترونیکی، عملکرد تجارت الکترونیکی و جمعیت‌شناسی و روش‌های تجارت الکترونیکی تنظیم شده است.

طبق نظرسنجی به عمل آمده با ابزار پرسشنامه، در میان شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های مختلف، اینستاگرام با ۸۴درصد بیشترین سهم استفاده را در میان واحدهای تجارت الکترونیکی دارا بوده است. آمار فعالیت‌های بازیگران حوزه تجارت الکترونیکی در کشور پس از اینستاگرام به واتساپ و پلتفرم فیلتر شده تلگرام می‌رسد.

نکات مهم بخش زیرساخت در گزارش سالانه مرکز تجارت الکترونیکی به این شرح است. ضریب نفوذ اینترنت به ۱۲۷/۲ درصد رسیده که نسبت به سال قبل نزدیک به ۱۳درصد رشد داشته است. همچنین ضریب نفوذ تلفن همراه به ۱۶۷درصد رسیده که نسبت به سال قبل، ۶درصد رشد داشته است. این در حالی است که بیش از یک میلیون و ۳۱۷هزار گواهی امضای الکترونیکی صادر شده که نسبت به سال قبل، ۱۲۴درصد رشد داشته است.

همچنین در بخش عملکرد، شاید افزایش تعداد کل معاملات در گزارش مرکز توسعه از اهمیت قابل توجهی برخوردار باشد که با ۳میلیارد و ۶۰میلیون فقره، رشد ۱۴درصدی را تجربه کرده است. براساس این گزارش، ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی ۱۲۳۷میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل، ۱۳درصد رشد داشته است. علاوه بر این، مبلغ هر خرید الکترونیکی به‌طور میانگین۳۴۳هزار تومان برآورد شده است. تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی هم ۳میلیارد و ۶۰میلیون فقره بوده که نسبت به سال قبل، ۱۴درصد رشد داشته است. با این حال، تعداد معاملات الکترونیکی دولتی با ۲درصد رشد نسبت سال ۱۳۹۹عدد ۳۴۵هزار فقره را تجربه کرده است.

روش‌های تجارت الکترونیکی

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این گزارش، مربوط به جمعیت‌شناسی و روش‌های تجارت الکترونیکی است. براساس گزارش ۱۴۰۰مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، ۸۰درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی دارای ای‌نماد، علاوه بر وب‌سایت از شبکه‌های اجتماعی برای عرضه کالا و خدمات استفاده کرده‌اند. همچنین حدود ۹۴درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی، از سرمایه‌گذاری شخصی برای توسعه کسب‌وکار خود بهره‌برده‌اند.

این در حالی است که ۶۰درصد از صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی دارای ای‌نماد، در گروه سنی جوانان قرار دارند. گروه سنی زیر ۲۰سال یک درصد از صاحبان واحدهای تجاری را تشکیل می‌دهند. گروه سنی ۲۰تا ۳۰سال ۱۴درصد، گروه سنی ۳۰تا ۴۰سال ۴۶درصد، گروه سنی ۴۰تا ۵۰سال ۲۵درصد و گروه سنی بالای ۵۰سال هم ۱۴درصد از صاحبان واحدهای تجاری را شکل داده‌اند. همچنین سهم زنان از جمعیت صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی ۱۴درصد و سهم مردان ۸۶درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا