عرضه خودرو در بورس، پایانی بر قیمت‌های کیلویی خودرو

پایگاه خبری افق و اقتصاد _ رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودروی مشهد با بیان اینکه طی دو هفته به طور میانگین قیمت خودروهای داخلی ۲۰ تا ۲۵ درصد و خودروهای خارجی ۱۰ درصد افزایش یافته است، گفت: علاوه بر نوسانات قیمت دلار، سایت دیوار و فضای مجازی سبب افزایش قیمت خودرو در بازار و ارائه قیمت‌های کیلویی در بازار خودرو است که با عرضه خودرو در بورس از قیمت‌گذاری کیلویی جلوگیری خواهد شد.

حسین حسینی در خصوص وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: خرید و فروش خودرو در بازار افزایش یافته و خریدار بسیار زیاد است. طی دو هفته گذشته قیمت خودرو ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته و به طور میانگین قیمت خودروهای خارجی در دو هفته گذشته ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: علاوه بر نوسانات قیمت دلار، سایت دیوار و سودجویان فضای مجازی سبب افزایش قیمت خودرو شده‌ و بازار خودرو را آشفته کرده‌ اند. چنین افزایش قیمتی در دو هفته منطقی نبوده و این موضوع باید کنترل شود. همچنین این افزایش قیمت از جانب شرکت های خودروساز نبوده و امیدوارم پیگیری‌های لازم جهت رصد و برخورد با دلالان انجام شود.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودروی مشهد در خصوص عرضه خودرو در بورس تصریح کرد: این طرح از مزایای فراوانی برخوردار است و سبب کنترل قیمت و ثبات بازار خودرو خواهد شد. مسلما زمانی که دولت بر خرید و فروش بازار خودرو نظارت لازم را داشته باشد، افزایش قیمت نخواهیم داشت و بازار خودرو کنترل شده و خودرو با قیمت واقعی به دست مصرف کننده می‌رسد.

عرضه خودرو در بورس به نفع مصرف کننده است

وی افزود: امیدوارم عرضه خودرو در بورس انجام شود و این جو متشنج در بازار خودرو پایان پیدا یابد. عرضه خودرو در بورس به نفع مصرف کننده است و دست دلالان از بازار خودرو  را کوتاه  و از قیمت‌گذاری‌های دل‌بخواهی جلوگیری خواهد کرد. همچنین سقف قیمت در بورس مشخص است. با توجه به اینکه وضعیت بازار خودرو روز به روز در حال بدتر شدن است و قیمت‌های کیلویی در بازار خودرو در حال افزایش است طرح عرضه خودرو در بورس بسیار مفید است.

حسینی افزود: البته هیچ کاری بدون عیب نیست اما معایب عرضه خودرو در بورس در گذر زمان مشخص و بعد به مراتب در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد. البته منفعت این طرح از معایب آن بیشتر است. با اجرای طرح عرضه خودرو در بورس شاهد قیمت‌های متفاوت نخواهیم بود. همچنین امیدوارم با واردات خودرو به کشور حداقل مردم از خودروهای بهتر و به روزتر برخوردار شوند.

۸۰ درصد خرید خودرو در بازار برای حفظ سرمایه است

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودروی مشهد عنوان کرد: در حال حاضر خودرو یک کالای مصرفی محسوب نشده بلکه یک کالای سرمایه‌ای است. ۸۰ درصد خرید خودرو در بازار برای حفظ سرمایه است زیرا بهترین بازار برای حفظ سرمایه که به سرعت قابل فروش بوده خودرو است. امیدوارم با انجام واردات، این بازار به ثبات برسد و قیمت‌ها هم کاهش پیدا کند. اکنون مصرف کننده واقعی در بازار خودرو ۲۰ درصد است.

وی افزود: بر طبق آمارها در نمایشگاهی که در ماه تعداد ۱۰ الی ۲۰ قولنامه انجام می‌شد، اکنون این رقم به ۵۰ رسیده، این به معنای این است که به مراتب در ماه ۳۰ نفر برای حفظ سرمایه خود به بازار خودرو مراجعه کرده‌اند.

حسینی با اشاره به تاثیر فضای مجازی بر بازار خودرو خاطرنشان کرد: سایت دیوار و فضای مجازی در بازار خودرو تاثیرگذارند و قیمت‌ها در این فضاها بدون کارشناسی است، به طور مثال قیمت یک خودرو  که در بازار ۴۰۰ میلیون تومان است در سایت دیوار با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شود که سبب افزایش قیمت خودرو و التهاب بازار خواهد شد. بر این اساس پیگیری‌های لازم در جهت حل این مسئله انجام شده تا دستگاه‌های اجرایی به این مسئله ورود کنند. نمی‌توان ادعا کرد که باید فضای مجازی را تعطیل کنیم اما می‌توان آن را به نحوی کنترل کرد.

وی در خصوص کیفی سازی خودروهای داخلی اظهار کرد: کیفیت خودروهای ایرانی با خارجی قابل مقایسه نیست. پراید و محصولات سایپا از نظر سیستم ایمنی بسیار ضعیف هستند. همچنین ساخت پراید ۱۱۱ و ۱۳۱ متوقف شده است، به طور مثال بعد از تحویل برخی از خودروها از نمایندگی‌ها در شاسی آنها ترکی وجود داشت که باعث مقاوم نبودن خودرو شده بود. اکنون تولید خودروهای بی کیفیت داخلی متوقف شده و خودروهای با کیفیتی همچون تارا، سمند LX و پژو پارس تولید می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودروی مشهد افزود: شرکت ساپیا برای خودروهای کوییک و وانت پراید درخواست ۱۰ درصد افزایش قیمت را مطرح کرده بود که این درخواست رد شد. بازار خودرو در حال حاضر حباب دارد که امیدوارم با این وضعیت هرچه سریع‌تر به ثبات برسد و اصلاح در قیمت‌ها صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا