اقدام اولویت‌دار میراث‌فرهنگی در هر استان معرفی شود

پایگاه خبری تحلیلی افق و اقتصاد _ معاون میراث‌فرهنگی کشور خطاب به مدیران‌کل و معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها گفت: هر استان باید در حوزه میراث‌فرهنگی فهرست ۲۰ کار مهم و اولویت‌دار را که تا پایان سال ۱۴۰۳ قرار است به اتمام برسد، اعلام و بودجه و اعتبارملی- استانی و زمان‌بندی اجرا آن‌ها را مشخص کند.

نشست تخصصی مدیران‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها و معاونان میراث‌فرهنگی با حضور علی دارابی و مدیران ستادی معاونت میراث‌فرهنگی عصر شنبه اول بهمن ۱۴۰۱ در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

علی دارابی قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نشست افق تحول ۶ بیان کرد: در هر استان فهرست بلندی از مسائل مرتبط با حوزه میراث‌فرهنگی وجود دارد. حریم، ثبت، تملک، کاوش، نجات بخشی، پایگاههای ملی و جهانی، موزه ها، حفاظت، مرمت، برگزاری رخدادها، … مجموعه‌ای متنوع از کارهای پیش‌روی مدیران در استان است. پرسش اصلی این است که آیا از نظر زمانی امکان رسیدگی و انجام همه آنها وجود دارد؟

معاون میراث‌فرهنگی کشور خطاب به مدیران‌کل و معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها گفت: هر استان باید در حوزه میراث‌فرهنگی فهرست ۲۰ کار مهم و اولویت‌دار را که تا پایان سال ۱۴۰۳ قرار است به اتمام برسد، اعلام و بودجه و اعتبارملی- استانی و زمان‌بندی اجرا آن‌ها را مشخص کند.
او ادامه داد: این ۲۰ کار مهم تا پایان بهمن ماه جاری به معاونت میراث‌فرهنگی اعلام شود.

دارابی با بیان اینکه همه استان‌ها باید آمادگی همه‌جانبه برای نوروز ۱۴۰۲ داشته باشند، تصریح کرد: نوروز ۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ تقارن دارد. مقصد اصلی سفر مردم عزیزمان و نیز گردشگران خارجی پایگاه‌های میراث ملی و جهانی، موزه‌ها، بناها و مجموعه‌های تاریخی است.

او ادامه داد: از هم اکنون ارکان و بخش‌های تابعه ادارات کل استانی با انسجام و برنامه‌ریزی باید میزبان شایسته‌ای برای مردم باشند. با بسیج امکانات و ظرفیت‌های هر استان و مشارکت فعالانه و همدلانه مقامات و مسئولان دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی و غیردولتی «برنامه جامع نوروز» را تدوین و آمادگی لازم را داشته باشید.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه مدیران‌کل میراث‌فرهنگی استان‌ها، شایسته سالاری در سپردن مسئولیت‌ها را جدی بگیرند، اظهار کرد: تعهد، تخصص، پاکدستی، امانتداری، فساد ستیزی، خدمتگزاری و توانایی از ملاک‌های مهم در عزل و نصب‌ها و واگذاری مسئولیت‌هاست. مدیران‌کل استان‌ها این مهم را با همه لوازم آن مد نظر قرار دهند و در حوزه میراث‌فرهنگی حساسیت‌ها را بالاتر ببرند.

معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: ظرفیت بزرگ بخش غیردولتی، بسیاری از ناممکن‌ها را ممکن می‌کند. «انجمن خیرین میراث فرهنگی» که بزودی با مجوز وزارت کشور کار خود را آغاز خواهد کرد، ظرفیت بزرگی برای تحقق این مهم است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا