افزایش ۱۲ برابری هزینه مخابرات طی ۱۰ سال گذشته

پایگاه خبری افق و اقتصاد- به گفته مدیر عامل شرکت مخابرات، درآمد این شرکت از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ کاهش یافته اما هزینه‌ها ۱۲ برابر شده است.

مجید سلطانی در نشست خبری با اشاره به موضوع افزایش تعرفه و درآمدهای شرکت مخابرات اظهار کرد: در تحلیلی که از درآمدهای تلفن ثابت در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ داشتیم درآمد مکالمات صوتی از ۱۶۰۰ میلیارد تومان سال ۹۰ به ۱۴۷۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده یعنی ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش درآمد داشتیم و این در حالی است که تعداد مشترکین طی این سال‌ها از ۲۵ میلیون مشترک به ۳۰ میلیون رسیده است. به عبارت دیگر ما به لحاظ توسعه شبکه و تعداد مشترکان رشد داشتیم اما درآمدها افزایش نیافت.

وی افزود: طبق مصوبات محلی و دولت اقداماتی جهت جبران زیان انجام شود که یکی از اقدامات نیز هم کدسازی بود که اجرایی نشد.

مدیر عامل شرکت مخابرات در ادامه با اشاره به افزایش هزینه‌ها در شرکت گفت: هزینه‌ها بر پایه تورم و همچنین افزایش حقوق و دستمزد افزایش می‌یابد، هر ساله افزایش حداقل حقوق کارگران مصوب می‌شود ضمن اینکه طی ۱۰ سال گذشته هزینه ارزی تجهیزات نیز رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس نرخ تورم بانک مرکزی طی ۱۰ سال هزینه‌های ما ۱۴.۳۵ درصد و طبق اعلام نرخ تورم مرکز آمار هزینه‌های ما ۱۴.۵ درصد افزایش یافت در کنار آن حداقل حقوق نیز ۱۲.۶۵ درصد افزایش داشته است. همچنین در بحث نرخ ارز ۳۱.۹ درصد رشد را شاهدیم، در نتیجه درآمد ما از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ کاهش یافته اما هزینه‌ها ۱۲ برابر شده است.

سلطانی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ بعد از ۳ سال قرار شد حداقل هزینه نگهداری خط را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: عددی که سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد ۱۴هزار و ۸۰۰ تومان بود اما آنچه ابلاغ شد ۹ هزار تومان بود.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر ۱۰ هزار سوئیچ مشغول کارند بنابراین باید به صورت شبانه روز نگهداری شوند، در این راستا تمام سعی ما این بوده که علیرغم افزایش هزینه‌ها نیروی انسانی را کاهش ندهیم.

مدیر عامل شرکت مخابرات در مقایسه تعرفه‌های ایران و دیگر کشورها گفت: در تمام دنیا یک هزینه و شارژ ثابت از مشترک گرفته می‌شود و بر اساس مکالمه نیست اما در ایران بر اساس مکالمه است که قطعا روی درآمدها تاثیر دارد.

وی میانگین تعداد مشترکان تلفن ثابت کشور را ۲۱ میلیون اعلام کرد و گفت: درآمدهای شرکت ۲۰۰ میلیارد تومان ماهانه افزایش یافته است اما در مقابل بر اساس مصوبه سال ۱۴۰۰ قانون حقوق و دستمزد ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش حقوق داشتیم که درواقع اثر درآمدی تعرفه صفر و منفی است.

سلطانی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۵۰۰ هزار مشترک جدید جذب کرده‌ایم، افزود: در حال حاضر علیرغم ریزش‌هایی که در گذشته در تلفن ثابت داشتیم بالانس برقرار شده است.

وی ادامه داد: اگر مشترکی هزینه مکالمات خود را پرداخت نکند تا ۱۳ ماه می‌تواند خط را نگه دارد بعد از آن باید تسویه یا اینکه واگذار کند.

سلطانی با اشاره به اجرای طرح مکالمه رایگان در کشور گفت: در ماه گذشته ۱ تا ۱.۵ میلیارد دقیقه مکالمه داشتیم و ۴۴۴ هزار دقیقه در تهران مکالمه رایگان صورت گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا