کارگاه آموزشی مقابله با قاچاق اشیای فرهنگی تاریخی برگزار شد

پایگاه خبری افق و اقتصاد _ مراسم افتتاحیه کارگاه آموزشی مقابله با قاچاق آثار و اشیای فرهنگی تاریخی با حضور امیر‌محمد پرهام‌فر معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سردار مهری فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور برگزار شد.

 در این مراسم که صبح امروز یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ در محل سالن همایش‌های موزه ملی ایران برگزار شد، شرکت‌کنندگان با حضور در ۵ کارگاه آموزشی با جدیدترین روش‌های مقابله و پیشگیری از قاچاق آثار و اشیای تاریخی آشنا شدند.

امیرمحمد پرهام‌فر، معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در این مراسم در سخنانی گفت: از برگزارکنندگان این مراسم تشکر ویژه‌ای دارم. برگزاری چنین مراسم‌ها و کارگاه‌هایی دارای اهمیت فروانی است. جا دارد از این به بعد با توجه به تحولاتی که رخ داده توجه بیشتری به این حوزه داشته باشیم.

او با ذکر یک مثال تاریخی ادامه داد: وقتی رژیم بعث در عراق سرنگون شد همه نگاه‌ها به سرنگونی صدام معطوف بود، اما بعد از چند سال به این پی بردند که این موضوع صرفا سرنگونی یک رژیم سیاسی نبود بلکه بخش عمده‌ای از اموال تاریخی و آثار باستانی عراق توسط اشغالگران به تاراج رفته بود.

او اضافه کرد: این وضعیتی است که از نظر چشم‌داشت بیگانگان به تمدن غرب آسیا داریم و برای هر کشور خطر وقوع این اتفاقات است اگرچه به لطف خدا در کشور ما چنین اتفاقاتی روی نداده و ان‌شاءالله هرگز هم اتفاق نخواهد افتاد.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور، اضافه کرد: نسبت به موضوع قاچاق آثار فرهنگی تاریخی و مقابله با این پدیده باید اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم. در سال جاری با اصلاحیه قانون وزارت میراث‌فرهنگی جزو اعضای اصلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شناخته شد که می‌تواند به جلوگیری از قاچاق آثار تاریخی کمک کند.

پرهام‌فر در ادامه افزود: بخش اعظم دغدغه ما کشف آثار قاچاق و جلوگیری از خروج غیرقانونی و قاچاق آن است این موضوع بسیار دارای اهمیت است و اهتمام خود را در این باره باید بیشتر کنیم.

سردار مهری فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور نیز در این مراسم ضن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان از برگزاری این کارگاه‌ها به‌عنوان یک اتفاق مثبت برای مقابله با قاچاق اشیای تاریخی یاد کرد و افزود: برگزاری کارگاه‌های آموزشی به تقویت توان نیروهای یگان حفاظت کمک می‌کند و باعث آشنایی هرچه بیشتر آن‌ها با راهکارهای مقابله با قاچاق اشیای تاریخی می‌شود.

خبرنگار امیر رضایی ۱۰۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا