اقدام فائو برای تحول مدیریت جنگل‌ های مناطق خشک

پایگاه خبری افق و اقتصاد – سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با همکاری نزدیک با وزارت جهاد کشاورزی، دوره آموزش الکترونیک جدیدی را برای تحول استراتژی‌ های مدیریت جنگل‌ های مناطق خشک راه اندازی کرد.

به گزارش پایگاه خبری افق و اقتصاد به نقل از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحدد ( فائو)، این دوره با حضور « عباسعلی نوبخت»، معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، طی وبیناری در روز چهارشنبه مورخ نهم فروردین به طور رسمی رونمایی شد.

این زیرساخت آموزش الکترونیک تحت عنوان «جنگل‌های خشک در حال تغییر و سامانه‌های مبتنی بر زراعت، جنگل‌داری، و دامداریِ مرتعی: رویکردی برای حفظ و توسعه تولید غذا در زمین‌های خشک در حال تغییر»، به رهبری کمیته کارگروه جنگلداری جنگل های مناطق خشک و سامانه‌های مبتنی بر زراعت، جنگل‌داری، و دامداریِ مرتعی (COFO WG)، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و ۱۵ سازمان جهانی دیگر تدوین شده است.

«فیدا حداد»، کارشناس مسئول جنگلداری فائو، گفت: روشهای معمول گذشته دیگر گزینه ای برای آینده ای امن از نظر مواد غذایی نیست، اما شکاف بزرگی بین آگاهی و ظرفیت برای اجرای مداخلات مدیریت پایدار مناطق خشک وجود دارد، این دوره آموزشی بر روی و سامانه‌های مبتنی بر زراعت، جنگل‌داری، و دامداریِ مرتعی به عنوان یک راه‌حل متمرکز است و از درختان خشک و دام در یک سیستم سودمند متقابل استفاده می‌کند.

حداد ادامه داد: «در صورت اجرای صحیح، سامانه‌های مبتنی بر زراعت، جنگل‌داری، و دامداریِ مرتعی می‌توانند همزمان با کاهش فقر و خطر مناقشات و بلایای طبیعی، پایداری تولید مواد غذایی و معیشت را نیز در این مناطق تضمین کنند».

«عباسعلی نوبخت»، معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، در سخنان ابتدایی خود، پروژه مشترک «احیای مناظر جنگلی و اراضی تخریب شده» را معرفی و گزارشی از دستاوردهای آن ارائه کرد و گفت: این پروژه از سال ۱۳۹۱در دو استان کرمان و خراسان جنوبی به اجرا درآمد و از طریق یک رویکرد ابتکاری، افزون بر تمرکز بر کنترل کانون های بحرانی فرسایش بادی در قالب حفاظت، احیا و توسعه پوشش گیاهی، بهبود وضعیت زندگی جوامع تحت تاثیر و آسیب دیده را به عنوان یکی از پیشران های تخریب سرزمین مورد هدف قرار داد.

وی تصریح کرد: طی این پروژه، بسته کاملی از آموزش های ترویجی، مهارتی، پرداخت تسهیلات، ایجاد ساختارهای مشارکتی نظیر تشکیل تعاونی و نیز ایجاد زنجیره های تولید و بازاریابی محصولات به کار بسته شد و روستاییان به عنوان کمیته های توسعه روستایی و جوامع محلی از مزایای مستقیم خدمات منابع طبیعی، نهاده های پروژه و طرح های جنگل کاری بهره مند شدند.

نوبخت با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال، گفت: وزارت جهادکشاورزی کشور این طرح را با هدف مقابله با بیابان‌زایی و توسعه جنگل‌ها از طریق رویکرد مشارکتی در قالب یک برنامه چهار ساله تدوین کرده است. این طرح که با مشارکت مردم، همه دستگاه‌های اجرایی، و سازمان‌های مردم نهاد اجرایی خواهد شد، اثرات بسیار خوبی را در محیط کشور ایران بوجود خواهد آورد.

معاون وزیر در ادامه بر اهمیت مردمی سازی فعالیت های منابع طبیعی تاکید و اظهار کرد: درحال حاضر مردمی سازی فعالیت های منابع طبیعی به عنوان یک هدف راهبردی در دستور کار این سازمان قرار گرفته و به بسیاری از طرح های اجرایی تعمیم یافته است.

وی در انتها آمادگی خود را برای انتقال تجارب موفق سازمان در زمینه مدیریت پایدار سرزمین به سایر کشورها اعلام کرد.

در این رویداد، «وحید جعفریان » و « محسن عبدالحسینی» نیز دستاوردهای پروژه احیای مناظر جنگلی و زمین های تخریب شده با توجه ویژه به خاک های شور و مناطق مستعد فرسایش بادی (RFLDL) را معرفی کردند. این پروژه به طور مشترک توسط فائو و دولت ایران با بودجه صندوق جهانی محیط زیست اجرا شده است.

دوره آموزش الکترونیکی اکنون به صورت رایگان در پلتفرم آکادمی آموزش الکترونیکی فائو در دسترس است. این برنامه مدیران برنامه و پروژه، متخصصان میدانی، سیاستگذاران و افراد علاقه مند به توسعه پایدار مناطق خشک را هدف قرار می دهد. این دوره از طریق پنج درس آنلاین، شایستگی‌های لازم را برای تغییر شیوه مدیریت جنگل‌های مناطق خشک با تمرکز بر افزایش پایداری و در عین حال حفظ مزایای سایر مداخلات ایجاد می‌کند. از طریق لینک زیر می توان به این دوره دسترسی پیدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا