عبور حجم تجارت جهانی از مرز ۳۲ هزار میلیارد دلار

پایگاه خبری افق و اقتصاد – برآوردهای صورت گرفته از سوی اتاق بازرگانی تهران نشان دهنده عبور سطح تجارت خارجی از مرز ۳۲ هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲، است.

این گزارش که با استفاده از آمارهای آنکتاد نوشته شده نشان می‌دهد که پس از افت نسبی تجارت جهانی در دوره ابتدایی شیوع کرونا، در سال ۲۰۲۲، بخش مهمی از مشکلات سال‌های قبل، جبران شده است.

بر اساس آمارهای به دست آمده، در سال ۲۰۲۲، ارزش کل تجارت کالایی با رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ همراه بوده است. در بخش خدمات هم افزایش ۱۵ درصدی به ثبت رسیده و به ترتیب در این دو حوزه آمار ۲۵ هزار میلیارد دلار و هفت هزار میلیارد دلار به ثبت رسیده است. بخش مهمی از این رشد در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ نهایی شده و در نیمه دوم رشد با سرعت پایین‌تری ثبت شده است.

با توجه به افت نسبی سرعت رشد تجارت در فصل آخر سال ۲۰۲۲، به نظر می‌رسد، تحولات جهانی یکی از اصلی‌ترین عوامل نگران کننده در تداوم روند رشد در سال جاری است. شرایط نامناسب اقتصادی، لغو سیاست‌های کووید صفر در چین و تهدید شیوع دوباره کرونا و افزایش نگرانی‌ها در مورد فشارهای تورمی بخشی از تهدیدات ثبت شده در این حوزه است.

با این وجود در تحلیل تجارت جهانی در سال جاری، عوامل مثبت قابل توجهی نیز وجود دارد. بهبود چشم انداز اقتصادی در اقتصادهای بزرگ، کاهش هزینه‌های حمل و نقل، تضعیف دلار آمریکا و افزایش تقاضای جهانی برای خدمات بخشی از عواملی است که می‌تواند به رشد تجارت جهانی در سال جاری کمک کند.

در سوی دیگر ماجرا، تنش‌هایی مانند جنگ روسیه و اوکراین، تورم قیمت کالاها، نرخ بهره و نگرانی از پایداری بدهی عواملی هستند که می‌توانند بر تجارت جهانی تاثیر منفی بگذارند.

در میان اقتصادهای بزرگ بالاترین رشد صادرات ثبت شده مربوط به برزیل با رشد ۲۲ درصد بوده است و پس از آن ایالات متحده آمریکا با ۹ و اتحادیه اروپا با سه درصد قرار داشته‌اند. بدترین عملکرد نیز مربوط به روسیه با رشد منفی ۱۷ درصد در صادرات بوده است. واردات این کشور نیز ۱۹ درصد کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا