رشد ۵۸ درصدی شهرک‌سازی در سال ۱۴۰۱/ برنامه صنایع کوچک تحقق ۸۰ درصدی داشته است

پایگاه خبری افق و اقتصاد – معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شهرک‌سازی انجام شده در کشور طی سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن (سال ۱۴۰۰) به طور متوسط ۵۸ درصد رشد داشته است.

 از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «علی رسولیان» در نشست بررسی عملکرد سال ۱۴۰۱ (عملکرد بودجه و برنامه‌ای) افزود: به ‌طور متوسط ۷۲ درصد از منابع تامین شده سازمان صرف شهرک‌سازی شده و در این حوزه رشد ۵۸ درصدی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته‌ایم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه‌کرد: به طور متوسط ۹۸ درصد از برنامه شهرک‌سازی در کشور اجرایی شده است که این برنامه در حوزه شهرک‌سازی، تملک، دیون و HSEE بوده است.

وی ادامه‌داد: ۹۹.۶ درصد از کل بودجه شرکت‌های استانی تابعه سازمان تحقق یافته است، یعنی عملکرد تامین منابع سازمان در کشور به طور متوسط ۹۹.۶ درصد از برنامه اصلاحی بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در حوزه هزینه‌های عملیاتی ۹۸ درصد از برنامه محقق شده است که ۸۴ درصد از کل منابع می باشد و در حوزه هزینه‌های غیرعملیاتی نیز ۸۱ درصد از برنامه محقق شده است که ۱۲ درصد از کل منابع می‌باشد.

رسولیان در خصوص وضعیت عملکرد منابع شرکت‌های استانی در سال گذشته (۱۴۰۱) خاطرنشان کرد: عملکرد تامین منابع در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل آن(۱۴۰۰) به طور متوسط ۵۰ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته به طور متوسط ۸۰ درصد از برنامه صنایع کوچک در کشور اجرایی شده ، همچنین پنج هزار و ۱۳۷ هکتار زمین به اراضی در اختیار شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اضافه شده است، ادامه داد: میزان فاز عملیاتی ایجاد شده در سال گذشته نیز ۲ هزار و ۹۴۹ هکتار و میزان زمین صنعتی ایجاد شده ۲۰۷۸ هکتار بوده است.

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در خصوص تامین زیرساخت‌های لازم از جمله آب و برق، ادامه داد: میزان آب تامین شده در سال گذشته(۱۴۰۱) ۷۸۸ لیتر بر ثانیه و میزان برق تامین شده نیز ۶۵۳ مگاوات بوده است.

وی در خصوص شناسایی نیازهای فناورانه بنگاههای صنعتی، تصریح کرد: در سال گذشته ۳۸۳ نیاز فناورانه بنگاه‌های صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شناسایی شده است که ۱۰۷ مورد از آن‌ها نیز توسط شرکت‌های نوآور، فناور و دانش بنیان رفع شده است.

رسولیان خاطرنشان کرد: میزان زمین‌های آزاد شده حاصل از فسخ قراردادهای راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی طی سال گذشته ۹۰۲ هکتار بوده است و پنج هزار و ۶۷۸ فقره قرارداد در سال گذشته منعقد شده که مساحت زمین‌های این قراردادها نیز ۲ هزار و ۴۲۸ هکتار بوده است. البته طرح‌هایی بهره‌برداری رسیده ۲ هزار و ۹۶۷ واحد بوده که زمینه اشتغال ۴۹ هزار و ۸۸۳ نفر را با میزان سرمایه گذاری ۴۰۴ هزار و ۹۶۹ میلیارد ریال فراهم آورده است.

وی در ادامه، ضمن تقدیر از تلاش‌های مدیران و کارکنان شرکت‌های شهرک‌های صنعتی استان‌ها تصریح کرد: توازن سرمایه گذاری و صنعتی در کشور باید به وجود بیاید، در این راستا حمایت از مناطق مرزی، کمتر برخوردار و محروم در دستور کار است. همچنین کمیته بهبود فضای کسب و کار را با محوریت بخش خصوصی برای رصد امور تشکیل خواهیم داد.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۸۵۱ شهرک و ناحیه صنعتی و ۶ منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۶ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، هفت شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، دو مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۱۰۰ هزار و ۵۶۴ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۵۰ هزار و ۳۷۳ واحد صنعتی و چهار هزار و ۲۶۰ واحد کارگاهی تکمیل شده، زمینه اشتغال مستقیم یک میلیون و ۱۲ هزار و ۴۹۳ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا