رئیس سازمان محیط زیست خبر داد: ارائه لایحه به دولت برای پررنگ شدن نقش مردم در حفظ محیط زیست

پایگاه خبری افق و اقتصاد – براساس اعلام رئیس سازمان محیط زیست، لایحه‌ای به دولت برده شده که در آن نقش مردم در حفظ منابع طبیعی پر رنگ‌تر شده و اهمیت حضور مردم‌ برای حفظ محیط زیست در نظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری افق و اقتصاد، علی سلاجقه امروز (سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ ) در سومین همایش ملی حمایت و حفاظت جنگل‌ها و مراتع ایران گفت: هر چه در نهادهای اجرایی فعایت بیشتری داشته باشید، خلاءهای بیشتری در حوزه حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی احساس می‌کنید. ما در سازمان برای کمک علمی و داده‌های تحقیقاتی به هر جا دست دراز کردیم، چیزی دریافت نکردیم.

وی ادامه داد: در جهان تغییرات با سرعت بالا در حال رخ دادن است. در این فضا علم باید میدان‌داری کند و متغیرها پیچیده‌تر شده است.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه مردم در مقابل منابع طبیعی قرار گرفته‌اند، گفت: لایحه‌ای به دولت برده شده است که در آن نقش مردم در حفظ منابع طبیعی پر رنگ‌تر شده و اهمیت حضور آنها برای حفظ محیط زیست در نظر گرفته شده است. با یک مدیریت نرم جلو می‌رویم تا محیط زیست حفظ شود.

سلاجقه افزود: در یکی دو سال گذشته در دولت سیزدهم اعتبارات خوبی به حفظ محیط زیست تخصیص داده شده است و طبق قانون در تمام صنایع باید در تمام مجموعه‌های صنعتی، کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست حضور داشته باشد.

وی با اشاره به نقش انسان در تغییرات طبیعت تصریح کرد: امروز با دگردیسی در پوشش گیاهی و همبستگی بین اجزای زیست بوم‌ها مواجه هستیم. در چنین شرایطی رویکردهای گذشته کارساز نیست. در جهان تغییرات اقلیمی با مدیریت مناسب در حال انجام است اما در ایران با وجود پیشینه علمی و دینی که داریم، عملکردها مناسب نبوده و هنوز مشکلات ادامه دارد.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به نقش مردم در حفظ محیط زیست عنوان کرد: حضور مردم در حفاظت از محیط زیست باید فراگیرتر شود زیرا گاهی احساس می شود مردم در مقابل منابع طبیعی قرار گرفته اند.

سلاجقه افزود: در جهان مسئله تقابل‌ها حل شده و بهره‌برداری از منابع روی زمینی و زیر زمینی، بدون آسیب به محیط زیست در راستای رفع نیازهای جوامع انسانی در حال انجام است.

سلاجقه با اشاره به تاثیر ریزگردها بر صنایع بیان کرد: طی تحقیقاتی، تاثیر ریزگردها بر روی صنایع مورد مطالعه قرار گرفت و اعداد و ارقام به دست آمده عجیب است. به‌طور قطع اگر با این ارقام با جامعه و مسئولان متولی امر صحبت شود، نگاه‌ها اصلاح می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: نهادهای متولی جدا از یکدیگر نبوده و باید با هم‌افزایی مشکلات را حل کنند.

سلاجقه بیان کرد: بودجه در نظر گرفته شده در بخش‌های مختلف نهادهای اجرایی در راستای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی عددی است که می‌تواند کمک کننده باشد. به‌عنوان مثال در لایحه بودجه امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان برای کیفی‌سازی و بهبود سوخت در راستای حفظ محیط زیست تعیین شده است.

وی اضافه کرد: نیاز است جامعه را به این سمت هدایت کنیم که حفظ محیط زیست و منابع طبیعی کشور تضمین کننده امنیت غذایی است، بنابراین باید نقش مردم در لایحه بودجه در اجرا برنامه‌ها احیا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا