شیب تند افزایش مصرف گاز با سردتر شدن هوا

پایگاه خبری افق و اقتصاد _ با توجه به برودت هوا، میزان مصرف گاز طبیعی در کشور به شدت افزایش پیدا کرده که لازم است مشترکان بخش خانگی با رعایت جدی الگوی مصرف بهینه گاز از بروز بحران در بخش صنعت و نیروگاه‌ها و همچنین مشکل قطعی گاز در مناطق سردسیر کشور پیشگیری کنند.

مدیرعامل شرکت گاز استان همدان: دیشب همدانی‌ها ۱۴ میلیون مترمکعب گاز سوزانند

محمدصادق محبی‌نظر  اظهار کرد: جمعه ۲ دی‌ماه همدانی‌ها بیش از ۱۴ میلیون مترمکعب گاز مصرف کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۸.۵ درصدی دارد.

وی با تأکید بر اینکه ۷۲ درصد از مشترکین استان همدان جزء مشترکین خوش مصرف هستند، تصریح کرد: مردم بازرس گاز باشند و در صورت مشاهده استفاده از گرماتاب و گرمایش فضای باز به شرکت گاز گزارش دهند چراکه استفاده از گرماتاب‌ها مصداق بارز انشعاب غیرمجاز است.

کاهش ۱۹ درصدی سرانه مصرف گاز ادارات

وی درباره میزان کاهش مصرف گاز با اجرای طرح کاهش ساعات کاری ادارات استان، افزود: آغاز ساعات ادارات از ساعت ۹ صبح منجر به کاهش ۱۷ تا ۲۱ درصدی گاز خواهد شد که سرانه مصرف ادارات استان در روز اول این طرح ۱۹ درصد کاهش داشته است.

محبی‌نظر با تأکید بر اینکه در راستای حفظ تعادل و پایداری شبکه گازرسانی رعایت الگوی مصرف ضروری است، گفت: به مشترکین پر مصرف استان پیامک‌هایی به منظور رعایت الگوی مصرف ارسال شده است.

دانشگاه‌های همدان الگوی مصرف گاز را رعایت نمی‌کنند

مدیرعامل شرکت گاز استان همدان با اشاره به پایش دانشگاه‌های استان، به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی اخطار داد و خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های همدان عموماً الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه شوفاژهای دانشگاه‌های استان مجهز به سیستم ترموستاتیک نیستند، افزود: دانشگاه‌های همدان به مشعل‌های دوگانه استفاده از سوخت دوم مجهز نیستند در حالیکه از دیدگاه پدافند غیرعامل این موضوع پذیرفتنی نیست.

نیمی از یزدیها طبق الگو گاز مصرف می‌کنند/شرایط رایگان شدن قبض گاز چیست؟

علیرضا بشیری رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان ضمن تایید این خبر، اظهار کرد: علاوه بر این، مشترکانی که در زمستان امسال نسبت به سال قبل، یک درصد گاز کمتری را مصرف کنند نیز بین سه تا ۴۵ درصد تخفیف یا جایزه خوش حسابی دریافت خواهند کرد.

وی افزود: همچنین قبض گاز مددجویان کمیته امداد شهر یزد که به ازای هر واحد ماهیانه ۳۲۰ مترمکعب گاز مصرف کنند نیز رایگان خواهد بود.

وی در مورد نحوه افزایش نرخ بهای گاز مصرفی مشترکان، گفت: مشترکان گاز براساس میزان مصرف به ۱۲ دسته یا دهک تقسیم شده‌اند که دهک‌های اول تا سوم شامل مشترکانی هستند که مصرف گاز استاندارد دارند و در حال حاضر ۴۵ درصد از مشترکان استان را شامل می‌شوند لذا در مورد آنها هیچ افزایش قیمت قبضی اعمال نخواهد شد.

بشیری با بیان این که در پله مصرفی ۴ تا ۶ که ۲۰ درصد مشترکان را شامل می‌شود، شیب افزایش تعرفه‌ها ملایم بوده و به ترتیب ۹، ۲۰ و ۲۵ درصد است ولی در دهکهای مصرفی ۷ و ۸ شیب تعرفه‌ها کمی افزایش یافته و به ۴۲ و ۷۱ درصد افزایش نسبت به گذشته می‌رسد.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان خاطرنشان کرد: در چهار پله آخر که کمتر از ۱۰ درصد از مشترکان گاز استان را شامل میشوند و تعداشان حدود ۲۷۰۰ مشترک است، میزان تعرفه‌ها بین ۲ تا ۴ برابر افزایش می‌یابد که در صورت رعایت نکردن مصرف بهینه، صورت حساب قبضشان عدد قابل توجهی می‌شود.

بشیری یادآور شد: پیش‌بینی شرکت گاز استان اینگونه است که میزان گازبهای قریب به ۶۵ درصد از مشترکان استان با توجه به تعرفه‌های ابلاغی جدید، تغییر آنچنانی و محسوسی ندارد و تنها ۳۵ درصد باقی مانده تغییر نرخ برایشان قابل توجه‌تر شود.

وی در مورد مکان‌های عمومی اعم از ادارات دولتی و فضاهای عمومی مانند مدارس و مساجد نیز رعایت دمای ۱۸ درجه‌ای محیط را توصیه و اعلام کرد: بازرسان شرکت گاز ضمن مراجعه و سرکشی از این امکان به ادارات و متولیان اماکن عمومی تذکر و در صورت تداوم این روند اقدام به قطع جریان گاز خواهند کرد.

این مسئول همچنین عنوان کرد: ادارات به جز فضاهای عمومی مانند بیمارستان‌ها، اماکن انتظامی و نظامی و موارد مشابه، بایست یک ساعت قبل از شروع کار نسبت به روشن کردن سیستم گرمایشی و یک ساعت قبل از پایان وقت اداری برای خاموش کردن آن اقدام کنند.

وی استفاده از وسایل گرمایشی در اماکن تجاری را نیز ممنوع اعلام کرد و گفت: بازرسان شرکت گاز در مواجه به این مکانها می‌توانند نسبت به قطع گاز مشترک اقدام کنند.

بشیری در پایان از شهروندان خواست تا در صورت مراجعه و مشاهده تخلف در این زمینه در مکان‌های عمومی یا ادارات، مراتب را از طریق تماس با تلفن ۳۱۹۲۲۲۲۹ گزارش دهند تا اقدامات لازم در این موارد انجام شود.

قطعی گاز واحدهای آهن اسفنجی و تاثیر آن بر تولید فولاد کشور

محمدرضا پاکسیما مدیر کارخانه احیاء مستقیم فولاد غدیر ایرانیان در گفت وگو با ایسنا ضمن بیان این که آهن اسفنجی به عنوان یک کالای استراتژیک و به عنوان مواد اولیه کوره‌های تولید فولاد محسوب می‌شود،  قطعی گاز این واحدها را موجب آسیبهای جبران ناپذیری در روند تولید فولاد کشور دانست.

وی گفت: ایجاد مشکل برای تولید آهن اسفنجی و فولاد علاوه بر این که باعث بهم خوردن تعادل بازار داخلی و افزایش قیمت‌ها می‌شود، باعث خواهد شد تا تعهدات صادراتی فولادسازان با مشکل روبرو شود.

این مدیر صنعتی خاطرنشان کرد: فعالان در حوزه فولاد معتقدند باید تمام صنایع در محدودیت گاز سهیم باشند و قطعی گاز صنایع فولادی عادلانه نیست، ما بارها در سال‌های گذشته گفته‌ایم اگر محدودیت را برای کلیه صنایع در نظر بگیرند، هر صنعتی با ۳۰ درصد کاهش می‌تواند هم به تولید خود ادامه دهد و هم کسری گاز کشور تامین می‌شود.

پاکسیما با اشاره به محدودیت‌های مصرف در دیگر حامل‌های انرژی، افزود: قطعی برق در ماه‌های اولیه سال جاری نیز چالش‌های بسیاری را برای صنایع فولادی ایجاد کرد و اینک قطع گاز صنایع از جمله صنعت فولاد، خسارتهای جبران ناپذیری را بوجود خواهد آورد.

وی تداوم قطعی برق و گاز در از دست دادن جایگاه تولید فولاد کشور در دنیا را بسیار تاثیرگذار دانست و یادآور شد: اگرچه میزان تولید فولاد در ماههای ابتدای سال جاری کاهش داشته است اما توانسته‌ایم همچنان رتبه دهم تولید فولاد جهان را حفظ کنیم اما در صورت تداوم قطعی گاز جایگاهمان را از دست خواهیم داد.

این مدیر صنعتی فعال در عرصه تولید فولاد کشور در پایان خاطرنشان کرد: شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان به عنوان تولید کننده اصلی آهن اسفنجی برای کارخانه‌های فولادسازی کشور و استان یزد مخصوصا شرکت فولاد الیاژی ایران در صورتی که نتواند تعهدات خود را انجام دهد، در نهایت ارسال مواد اولیه صنایع خودروسازی و قطعه سازی کشور با مشکل روبرو خواهد شد و موج‌ عظیمی از رکود و بیکاری را به دنبال خواهد داشت.

زنجانی‌ها در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند

نادر رابطی در رابطه با مصرف گاز استان زنجان در روزهای سرد، اظهار کرد: روز گذشته در استان زنجان ۹ میلیون و ۲۰۰ مترمکعب گاز مصرف شده که این مصرف روند افزایش داشته است.

مسئول روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان ضمن تاکید بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف گاز، گفت: اکنون نیروگاه‌های استان از مدار خارج شده و عمده مصرف گاز در استان خانگی است. ۴۸ واحد صنعتی نیز در این مدت از چرخه گاز خارج شده و از سوخت دوم استفاده می‌کنند.

وی در رابطه با نکات ایمنی گاز در روزهای سرد و برفی سال، افزود: شهروندان باید کلاهک‌ و دودکش‌ بخاری‌ها را هر چند وقت یک‌بار بررسی کرده و اکسیژن داخل منزل را تامین کنند.

این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر مشکلی در تامین گاز شهری موردنیاز منازل نداریم ولی مردم باید در روزهای سرد سال که نیاز به وسایل گرمایشی افزایش پیدا می‌کند در مصرف خود صرفه‌جویی کنند.

رابطی با تاکید بر اینکه صنایع تولیدکننده لوازم گازسوز باید در تولید محصولات با کیفیت تلاش کنند، ادامه داد: با رعایت قواعد در ساخت‌وسازها و توجه مردم در کاهش مصرف می‌توان مانع قطعی گاز شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان: بیشترین مصرف سوخت گاز آذربایجان شرقی در بخش خانگی است

نادر کمالی در ششمین نشست از سلسله نشست‌های «دانشجوی مطالبه‌گر در گام دوم انقلاب اسلامی» که توسط تشکل جامعه‌ی اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز، با موضوع «آلودگی هوای تبریز، علل و راهکارهای برون رفت از آن» برگزار شد، نیز طی سخنانی اظهار کرد: شرکت گاز استان تولید گاز را بر عهده ندارد و گاز را از خطوط لوله گرفته و توزیع می‌کند.

 وی ادامه داد: ناترازی گاز بر هیچکس پوشیده نیست. بنابراین امسال تولید گاز کشور نسبت به سال‌های قبل کاهش و مصرف افزایش یافته است و برای مدیریت این موضوع، باید برخی محدودیت‌ها اعمال شود.

کمالی افزود: ما از نظر مصرف گاز جزو چهارمین کشورهای پر مصرف دنیا و و یک کشور بد مصرف هستیم و صنایع ما نسبت به سوختی که می‌گیرند، راندمان خوبی ندارند و ایجاد صنایع و تولید به علت ارزان بودن سوخت، آسان است.

رئیس اندازه‌گیری و توزیع شرکت گاز استان اعلام کرد: شیب تند منحنی مصرف گاز در بخش خانگی آذربایجان غربی

 به نقل از روابط عمومی شرکت گاز آذربایجان غربی؛ علی محمودی با اشاره به اینکه الگوی مصرف انرژی در ایران بالاتر از استانداردهای جهانی است، اعلام کرد: تداوم شیب افزایش  مصرف گاز طبیعی با این الگوی فعلی می‌تواند شرایط را بحرانی کند.

وی با بیان اینکه مقایسه مصرف گاز در آذربایجان‌غربی طی روز دوم دی چهار سال اخیر این روند افزایشی را به خوبی‌ نمایان می‌کند،‌ خاطرنشان کرد: در دوم دی سال ۹۸، میزان مصرف گاز در استان بیش از ۱۹ میلیون و ۵۴۱ هزار متر مکعب بود حال آن که این میزان در مدت مشابه سال ۹۹ به میزان ۲۱ میلیون و ۴۳۶ هزار مترمکعب رسید.

وی‌ افزود: در دوم دی سال ۱۴۰۰ میزان مصرف گاز با تداوم روند صعودی، به بیش از ۲۴ میلیون مترمکعب و در سال ۱۴۰۱‌ هم رکورد بیش از ۲۵ میلیون و ۸۱۱ هزار مترمکعب را ثبت کرد.

رئیس اندازه‌گیری و توزیع شرکت گاز استان با اعلام اینکه چاره ای جز صرفه جویی و استفاده صحیح از گاز طبیعی وجود ندارد، اظهار کرد:  در شرایط فعلی تولید گاز طبیعی در بالاترین حد خود است و امکان تولید بیش از این نیز نیست بنابراین مردم باید الگوی صحیح مصرف را رعایت کنند.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان: در صورت عدم مصرف بهینه، با مشترکین پرمصرف گاز برخورد می شود

منوچهر فلاح سوم دی ماه در نشست هماهنگی مدیریت گاز زمستانی گفت: با توجه به برودت هوا و افزایش مصرف گاز طبیعی تاکید می شود مشترکین عمده و جزء در مصرف بهینه گاز جدیت لازم را به کار گیرند و در صورت عدم توجه با متخلفین برخورد می شود.

وی بیان کرد: اجرای پایش مصارف گاز ساختمان های اداری توسط کارکنان بسیجی شرکت گاز به طور مستمر و با حساسیت انجام و گزارش های مربوط به آن، جهت ارائه به شرکت ملی گاز ایران ارسال می شود.

فلاح افزود: برای آمادگی و استقبال از روزهای سرد سال تا کنون چندین جلسه با استاندار و معاونان استانداری و مدیرکل مدیریت بحران استان برگزار و تمهیدات لازم برای زمستان پیش‌رو انجام شده و شهروندان نیز باید با مصرف بهینه و مناسب، ما را در بهبود خدمت‌رسانی همراهی کنند.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان گفت: همشهریان با نگه‌داشتن منازل و محل کار خود در دمای مطلوب که ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد است، نقش مهمی در صرفه‌جویی و استمرار گازرسانی، حتی به سایر هموطنانمان در دیگر نقاط سردسیر کشور ایفا می کنند.

به گفته فلاح در حال حاضر در تامین گاز مشترکین خانگی و تجاری شمال و جنوب استان کرمان هیچ مشکلی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا