از نمایشگاه‌های آثار موزه‌ای تا نگاه ویژه به کودکان در مجموعه نیاوران

پایگاه خبری افق و اقتصاد _ مدیر مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران گفت: به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی بالغ بر ۲۱ عنوان برنامه مختلف و متنوع با دربرگیری تمامی گروه‌های سنی، از نمایشگاه‌های آثار موزه‌ای تا برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان تدارک دیده شده است.

 بیژن مقدم مدیر این مجموعه، بیان کرد: مناسبت‌های مختلف در طول سال با موضوع‌های مربوط به موزه، میراث‌فرهنگی و تاریخ، فرصتی را برای مجموعه‌ها فراهم می‌کنند تا با برنامه‌ریزی مناسب و شایسته، داشته‌های تاریخی و فرهنگی کشورمان را به عموم معرفی کنیم و از طریق برنامه‌های آموزشی مناسب در مسیر حفاظت و صیانت از آثار و توسعه پایدار گام برداریم.

از «دِرهَم عباسی» تا «هنر سبز» در کاخ موزه‌های نیاوران

او با بیان اینکه طی مناسبت‌های مختلف، آثار موجود در گنجینه موزه‌های نیاوران که به دلیل محدودیت فضا امکان نمایش دائمی ندارند، به فراخور موضوع از مخزن خارج شده و به نمایش عموم گذاشته می‌شوند اظهار داشت: «دِرهَم عباسی» از جمله نمایشگاه‌های یاد شده است که طی هفته میراث‌فرهنگی مجموعه‌ای از سکه‌های دوران اسلامی را در معرض دید قرار می‌دهد.

او ادامه داد: «تخت جمشید میراث ماندگار» با نمایش آثار گراور با نمایی از این بنای تاریخی در کاخ موزه اختصاصی نیاوران، «هنر در هنر» با نمایش مجموعه جعبه‌های تزئینی در موزه کوشک احمدشاهی، «اردیبهشت هنر» با نمایش گزیده آثار هنرمندان ایرانی و غیرایرانی در موزه جهان نما و «یک موزه، یک اثر» با نمایش تک اثر خوان میرو هنرمند اسپانیایی به همراه نمایش کتاب بررسی آثار این هنرمند دیگر نمایشگاه‌هایی هستند که از مخزن موزه برگزار می‌شوند.

او تصریح کرد: نمایشگاه‌های یاد شده از تاریخ ۲۸ اردیبهشت تا ۳ خرداد ۱۴۰۲ در کاخ‌ها و موزه‌های مجموعه نیاوران پذیرای علاقه‌مندان است.

مقدم اظهار داشت: مجموعه نیاوران با هدف ارتقای تعاملات بین موزه‌ای و گسترش ارتباطات فرهنگی با سایر موزه‌ها اقدام به برگزاری نمایشگاه مشترکی با عنوان «هنر سبز» با همکاری غارموزه وزیری کرده است. این نمایشگاه شامل ۱۰ اثر ساخته شده از مواد بازیافتی است که با رویکرد احترام به محیط زیست از تاریخ ۲۸ اردیبهشت تا ۳۱ خرداد در محوطه مقابل موزه خودروهای اختصاصی نیاوران به نمایش گذاشته می‌شود.

او توضیح داد: همچنین «پرتره‌های گرافیکی طراحان گرافیک ایران» با نمایش آثار دانشجویان گرافیک دانشگاه‌های هنر اصفهان و همکاری مرکز آموزش علمی‌کاربردی اصفهان سیتی سنتر از ۲۸ تا ۳۱ اردیبهشت در تالار آبی میزبان بازدیدکنندگان است.

مدیر مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران، تصریح کرد: فعالیت‌ها و اقداماتی که در راستای حفاظت و صیانت از آثار انجام می‌شوند از رسالت مهم مجموعه‌هایی است که آثار مختلفی با ارزش فرهنگی و تاریخی در آنجا نگهداری می‌شود؛ ازاین‌رو در هفته میراث‌فرهنگی نمایشگاهی از دستاوردهای فنی و حفاظتی‌مرمتی مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران شامل نمایش پروژه‌های حفاظتی و مرمتی که در این مجموعه برنامه‌ریزی شده در محوطه باز برپا می‌شود.

برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی با رویکرد میراث‌فرهنگی

مدیر مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران با اشاره به اینکه نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی مختلف با اهداف آموزشی و همچنین تبادل اندیشه‌ها و تجربیات، در طول هفته میراث‌فرهنگی پیش‌بینی شده است، گفت: سلسله نشست‌های نیاوران با محوریت موضوعات فرهنگی و تاریخی، نشست تخصصی «اصول و راهکارهای محافظت و ساماندهی اموال تاریخی و فرهنگی در موزه‌ها» و «ارائه گزارش دستاوردهای مرمتی مجموعه نیاوران» با همکاری انجمن صنفی سراسری مرمتگران آثار فرهنگی و هنری و نشست تخصصی «موزه و تکنولوژی» با همکاری استودیو نوآوری میراث آرکا از جمله این نشست‌ها است.

او افزود: نشست تخصصی «بررسی و مطالعه موردی دو تخت نقره قاجاری از گنجینه کاخ موزه صاحبقرانیه» با سخنرانی سید مسعود سید بنکدار، نشست هم‌اندیشی «موزه‌های صنعتی؛ محور توسعه» با همکاری کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) و نشست هم‌اندیشی «کودک، موزه، پایداری» با همکاری کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) دیگر نشست‌ها هستند.

او توضیح داد: کارگاه آموزشی و تمرینی «مرمت و نگهداری آثار تاریخی» و کارگاه زنده مرمت آثار تاریخی مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران برنامه‌هایی هستند که برای آشنایی علاقه‌مندان با مباحث مربوط به حفاظت و مرمت در موزه‌ها برپا می‌شوند.

مقدم اظهار کرد: در طول سال مجموعه نیاوران به‌عنوان یک مجموعه دوستدار کودک نگاه ویژه‌ای به کودکان و نوجوانان در برنامه‌ریزی‌های خود دارد؛ چرا که کودکان به‌عنوان آینده‌سازان نقش بسزایی در مباحث توسعه‌ای داشته و آموزش مباحث مربوطه از سنین پایین نقش کلیدی در مسیر توسعه دارد.

او ادامه داد: «با کودکان بخوانیم» با موضوع موزه‌گردی با کتاب با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در تاریخ ۳۰ اردیبهشت در موزه جهان‌نما، قصه‌گویی برای کودکان با محوریت آثار موزه‌ای با همکاری گروه راز گردونه در تاریخ ۳۱ اردیبهشت در موزه کوشک احمدشاهی و کارگاه آموزشی «هنر سبز» با محوریت تبدیل مواد بازیافتی به آثار هنری با همکاری غارموزه وزیری در تاریخ ۳ خرداد در موزه خودروهای اختصاصی ویژه برنامه‌های مجموعه نیاوران برای کودکان هستند.

او اظهار کرد: مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران در کنار سایر موزه‌های شهر تهران روز ۲۸ اردیبهشت در برنامه بزرگداشت روز جهانی موزه در میدان مشق شرکت خواهد کرد.

او خاطرنشان کرد: به مناسبت سالروز ثبت مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران در فهرست آثار ملی کشور در تاریخ ۶ خرداد سال ۱۳۷۷ هجری خورشیدی، این روز در تقویم فرهنگی مجموعه با عنوان «روز نیاوران» نامگذاری شده است که به همین مناسبت اسناد ثبتی مجموعه در ششم خرداد به صورت مجازی به نمایش گذاشته می‌شود.

خبرنگار امیر رضایی

کد خبرنگار ۱۰۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا