اوج‌ گیری مجدد قیمت بلیت هواپیما

زهرا افشاری

پایگاه خبری افق و اقتصاد – نرخ جدید بلیت هواپیما، یک هفته پس از اعلام افزایش ۲۹ درصدی، در سایت سازمان هواپیمایی کشوری بارگذاری و رسما لازم الاجرا شد.

به گزارش پایگاه خبری افق و اقتصاد، زمزمه‌های افزایش قیمت بلیت هواپیما از اواخر سال گذشته مطرح شد، در آن زمان با توجه به فرارسیدن نوروز و افزایش سفرها، مسئولان از این اقدام جلوگیری کردند تا مشکلی در سفرهای نوروزی ایجاد نشود.

در همان زمان قبل از عید نیز برخی از ایرلاین‌ها بدون ابلاغ مصوبه اقدام به افزایش خودسرانه قیمت بلیت کردند اما سازمان حمایت ایرلاین‌های متخلف را جریمه کرد. سازمان هواپیمایی نیز افزایش خودسرانه بلیت را غیرقانونی دانست و اعلام کرد که با متخلفان برخورد قانونی خواهد کرد. سازمان هواپیمایی، نیز اعلام کرد موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما در شورای عالی هواپیمایی بررسی خواهد شد.

درباره افزایش هزینه ایرلاین‌ها نیز، مقصود اسعدی سامانی اظهار کرد: در بهار امسال افزایش ۳۰ درصدی بلیت هواپیما در شورای‌عالی هواپیمایی و پس از آن در ستاد تنظیم بازار تصویب شد، اما اجرای آن از طریق سازمان هواپیمایی ابلاغ نشد. شرکت‌های هواپیمایی برای آنکه بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و هزینه‌های خود را تأمین کنند، مجبور به اِعمال افزایش قیمت ۳۰ درصدی به‌صورت میانگین شدند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: علاوه بر هزینه‌هایی مانند دستمزد و تعرفه‌های گمرکی، قیمت هر لاستیک هواپیما با افزایش بیش از صددرصدی از ۱,۲۰۰ دلار به بالای دو هزار و ۷۰۰ دلار رسیده است. ما بهار امسال از شورای‌عالی هواپیمایی مصوبه افزایش ۳۰ درصدی نرخ را گرفتیم و تا دو هفته پیش نجابت به خرج دادیم و منتظر ابلاغ بودیم.

وی افزود: هر ساعت صندلی پرواز ۴۰ دلار برای ایرلاین هزینه دارد؛ اما میانگین افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها، باز هم کفاف هزینه دلاری هر صندلی پرواز را نمی‌دهد.

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان، ۲۵ اردیبهشت ماه، افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیماها اعلام شد. در نهایت روز چهارشنبه هفته گذشته سازمان هواپیمایی کشوری، با گذشت یک هفته از زمانی که افزایش ۲۹ درصدی به تایید ستاد تنظیم بازار رسیده بود، نرخ‌ها را در سایت خود بارگزاری کرد.

مقصود اسعدی سامانی، در واکنش به افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما اظهار کرد: پیشتر درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما را داشتیم، اما به طور میانگین با افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما موافقت شد.

وی با یادآوری این‌که مطابق برنامه پنجم توسعه باید آزادسازی قیمت انجام می‌شد، افزود: طبق قانون، دولت نباید در قیمت‌گذاری دخالت کند، بلکه صرفاً باید نظارت داشته باشد، اما دخالت کرده و نرخ تکلیفی اعلام می‌کند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: شرکت‌های هواپیمایی به این افزایش نرخ اعتراض دارند و امکان تعطیلی شرکت‌ها نیز وجود دارد، اما ناگزیر از پذیرش هستیم و این افزایش نرخ، مشکل صنعت هواپیمایی را حل نمی‌کند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: قیمت تمام‌شده برای هر ساعت صندلی با احتساب نرخ سوخت یارانه‌ای است و اگر نرخ سوخت تغییر کند، نرخ قیمت بلیت هم به‌تبع آن تغییر خواهد کرد.

مقصود اسعدی سامانی با تاکید بر تاثیر یارانه سوخت هواپیما بر قیمت بلیت، گفت: قیمت تمام ‌شده برای هر ساعت صندلی با احتساب نرخ سوخت یارانه‌ای است که ارائه می‌شود و اگر نرخ سوخت تغییر کند، نرخ قیمت بلیت هم به‌تبع آن تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر یارانه‌ای از سوی دولت داده می‌شود، درواقع به مردم داده شده نه به شرکت‌های هواپیمایی؛ چون شرکت هواپیمایی برای اینکه سر پا باشد باید درآمدش با هزینه‌هایش تطبیق داشته باشد و ادامه فعالیت با زیان زیاد، یک بنگاه اقتصادی را دچار ورشکستگی می‌کند، کما اینکه برخی از شرکت‌های هواپیمایی دارای زیان زیادی هستند و در یک سال گذشته که قیمت‌ها تغییر نکرده بود هم همه پروازهای داخلی از سوی شرکت‌های هواپیمایی با زیان انجام شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و سوخت نیز گفت: این اطمینان وجود ندارد که دولت در ازای آزاد کردن نرخ سوخت، اجازه دهد که نرخ بلیت هم آزاد شود. اگر واقعا این موضوع تحقق پیدا کند، شرکت‌ها مخالفتی نخواهند داشت؛ اما این نگرانی وجود دارد که دولت نرخ سوخت را آزاد کند اما نرخ بلیت براساس قانون آزادسازی نشود و در آن صورت بنگاه اقتصادی دچار مشکل می‌شود.

پیش از این آخرین تغییر رسمی بلیت هواپیما آذرماه ۱۴۰۰ صورت گرفته بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا