بهبود فضای کسب و کار در برنامه هفتم بر اساس تعریف بانک جهانی

پایگاه خبری افق و اقتصاد – در سند برنامه هفتم به منظور تحلیل دقیق و منطبق بر فضای کسب و کار کشور، برای نخستین بار مدل ملی پایش محیط کسب و کار مبنای اصلی تعیین محورهای اصلی و چالش‌ها قرار گرفته است و با توجه به هدف‌گذاری‌ها، در پایان این برنامه، فضای کسب و کار کشور بر اساس تعریف بانک جهانی در رده کشورهای دارای سهولت قرار خواهد گرفت.

نهادهای بین‌المللی مانند بانک جهانی نشان می‌دهد که بهبود فضای کسب و کار در توسعه کشورها نقش به سزایی دارد که بر اساس هدف‌گذاری در پیش نویس برنامه پنج ساله هفتم توسعه اهداف کمی کلان سند از طریق تلفیق مبانی رتبه‌بندی مدل کسب و کار بانک جهانی و مدل ملی پایش فضای کسب و کار ایران تعیین شده است.

بر اساس هدف‌گذاری‌ها، در پایان سال پنجم برنامه هفتم، فضای کسب و کار کشور بر اساس تعریف بانک جهانی در رده کشورهای دارای سهولت قرار خواهد گرفت؛ به گونه‌ای که علاوه بر سهولت راه‌اندازی کسب و کار، تداوم و رشد فعالیت کسب و کارها و امکان تجدید ساختار برای آنها فراهم می‌شود.

همچنین علاوه بر تعیین اهداف کمی کلان، در سطح محورها و اقدامات اجرایی نیز اهداف کمی و سنجه‌های مربوط به ارزیابی تحقق این اهداف تعیین شده است.

در سند برنامه هفتم به منظور تحلیل دقیق و منطبق بر فضای کسب و کار کشور، برای نخستین بار مدل ملی پایش محیط کسب و کار مبنای اصلی تعیین محورهای اصلی و چالش‌ها قرار گرفته است که به منظور دستیابی به رتبه مناسب در سطح بین‌المللی، در تعیین اهداف کمی، مبانی رتبه‌بندی مدل کسب و کار بانک جهانی و مدل ملی پایش فضای کسب و کار ایران تلفیق شده است؛ بنابراین از نکات ممتاز و برجسته برنامه، بهبود کسب و کار، تاکید کامل بر اصول علمی و استفاده از نظرات خبرگان، ذی‌نفعان، دستگاه‌های اجرایی، صاحب‌نظران دانشگاهی و بخش خصوصی و تعاونی در تدوین سند بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا