تداوم افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی اروپا

پایگاه خبری افق و اقتصاد – بانک مرکزی اروپا هشدار داده است که این بانک، به افزایش نرخ‌های بهره در آینده ادامه خواهد داد.

از وبگاه آسوشیتد پرس، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، روز دوشنبه گفت که فشار قیمت‌ها زیاد هستند و به صراحت اعلام کرد که این بانک، نرخ‌های بهره را به‌ منظور مهار تورم، افزایش خواهد داد و آن‌ها را «تا زمان لازم» در همان سطح حفظ خواهد کرد.

لاگارد پیش از این نیز مطالبی بیان کرده بود که نشان می‌داد بانک مرکزی اروپا حتی پس از کاهش تورم به ۶.۱ درصد (کاهش تقریباً یک درصدی) در ماه مه (اردیبهشت، خرداد)، باز هم نرخ‌های بهره را افزایش خواهد داد. بانک مرکزی اروپا در ژوئیه (تیر، مرداد) ۲۰۲۲ میلادی که تورم به بالاترین حد خود رسیده بود، افزایش نرخ‌های بهره را آغاز کرد و با بیشترین سرعت در تاریخ خود ادامه داد.

لاگارد به کمیته امور اقتصادی و پولی پارلمان اروپا در بروکسل گفت: قیمت انرژی در حال کاهش است و قیمت‌های بالای مواد غذایی هم شروع به کاهش کرده است؛ اما، هیچ مدرک روشنی وجود ندارد که نشان دهد تورم هسته به اوج خود رسیده است.

وی اظهار کرد: تصمیمات آتی ما تضمین می‌کنند که نرخ‌های‌ بهره سیاستی به سطوحی می‌رسند که برای دستیابی‌ به موقعِ ما به هدف میان‌مدت تورم ۲ درصدی به اندازه کافی مؤثر هستند و تا زمانی که لازم باشد در آن سطوح باقی خواهند ماند.

تورم بالا، به ویژه برای مواد غذایی و انرژی، اقتصاد اروپا را کند کرده است؛ زیرا مصرف‌کنندگان مجبور هستند پول بیشتری را برای تهیه مایحتاج ضروری خود کنار بگذارند و برای سایر چیزها پول کمتری صرف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا