تحقق نظام توزیع هوشمند کالا در برنامه هفتم

پایگاه خبری افق و اقتصاد – هدفگذاری سازمان برنامه و بودجه در برنامه هفتم توسعه کشور جهت استقرار نظام توزیع هوشمند کالا با استفاده و استقرار روش‌های نوین، باعث کاهش قیمت توزیع و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده محصولات برای مصرف کننده خواهد شد.

نظام توزیع کالا و محصولات فرایندی است که از یک طرف کالا و خدماتی که در چرخه تولید به عنوان محصول نهایی در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد و از طرفی نقدینگی و مباحث اقتصادی فراهم شده در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌گیرد. در واقع نظام توزیع کالا و خدمات حلقه وصل تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است.

وجود یک نظام توزیع کارآمد و هوشمند، موتور رشد بخش‌های تولید اقتصاد کشور و کاهش تورم در کلان اقتصاد است.

حال با توجه به نگاه مسئله محور برنامه هفتم، یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های مهم این حوزه ناکارآمدی نظام توزیع، نابسامانی و پایین بودن سهم بازارهای مجازی کالا و محصولات می‌باشد.

ناکارآمدی نظام توزیع کالا و محصولات به ویژه در بخش کشاورزی باعث وقوع مسایل و مشکلاتی شده که پیامدهای نامطلوبی برای کشور به همراه دارد که برخی از مهمترین آنها به شرح زیر است:

  • افزایش هزینه زمان جابه‌جایی، نگهداری محصولات، عدم رعایت استانداردهای لازم سلامت و بهداشت در ذخیره سازی و در نهایت، عرضه محصول به بازار برای مصرف‌کنندگان
  • کاهش حجم تولید و عدم وجود ثبات و پیوستگی در چرخه تولید محصولات واحدهای تولیدی و کشاورزی در بازار به ویژه در بازه‌های خاص زمانی با توجه به نابسامانی در نظام توزیع کالا،
  • کاهش و محدود شدن تنوع عرضه محصولات و افزایش قیمت پیوسته حبابی و بدون مبنای محصولات از این رهگذر
  • گسترش شبکه محصولات دلال محور و دلال بازی ها در بازار مصرف کالا و محصولات

نگاه تحولی و مسئله محور برنامه هفتم در حوزه نظام توزیع محصولات به ویژه محصولات کشاورزی

سازمان برنامه و بودجه در این حوزه با بررسی‌های کارشناسانه برای رفع این ناکارآمدی و تحقق فرایند گام به گام نظام توزیع کالا و محصولات کشاورزی اقدامات ابتکاری را در دستور کار خود قرار داده که موارد ذیل از آن جمله ابتکارات است:

  • ایجاد نظام ردیابی از مزرعه و مبادی ورودی تا مصرف (تحقق زنجیره از تولید به مصرف) و حذف نقش دلالان
  • حمایت از شرکت‌های دانش بنیان نخبگان دانشگاهی فعال در حوزه کشاورزی جهت ایجاد زیر ساخت نرم افزار های هوشمند برخط در جهت تحقق نظام هوشمند توزیع کالا و محصولات کشاورزی
  • گسترش بازارهای مجازی عرضه کالا (پلتفرم های مجازی فروش) و ارائه تسهیلات ویژه با هدف حذف شبکه دلالان و افزایش شفافیت توزیع کالا بین مصرف کنندگان واقعی و نهایی
  • شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی و ایجاد بانک اطلاعات محصولات کشاورزی بر اساس جغرافیای مزارع و ارزش افزوده تولید محصولات

در پایان با نگاه تحولی سازمان برنامه و بودجه، برنامه هفتم توسعه کشور جهت استقرار نظام توزیع کالای هوشمند با استفاده و استقرار روش‌های نوین، باعث کاهش قیمت توزیع و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده محصولات برای مصرف کننده خواهد شد.

اگر فرآیند تولید کالا و محصولات در کنار تحقق نظام توزیع کارآمد هوشمند قرار گیرد، باعث رشد حجم واحدهای تولیدی، رونق تولید، اشتغال پایدار، ثبات قیمت‌های محصولات و در نهایت افزایش قدرت خرید مردم و افزایش سلامت مردم جامعه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا