کوچکترین لغزش در دستگاه قضایی به چشم مردم می‌آید

پایگاه خبری افق و اقتصاد _ رئیس قوه‌قضاییه با تاکید بر ضرورت مبارزه با فساد گفت: باید توجه کنیم که مردم کارهای ما را در دستگاه قضایی زیر ذره‌ بین دارند و کوچکترین لغزشی از ناحیه ما به وضوح به چشمشان می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری افق و اقتصاد به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، در ششمین روز از هفته قوه قضاییه، آیین افتتاح ۱۲ پروژه عمرانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با حضور رئیس قوه‌قضاییه برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در این مراسم، سازمان ثبت را مجموعی پرتحرک و فعال دانست و اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از جمله مجموعه‌های قضایی است که مستمراً در حال تحول و پیشرفت و ابتکار است و مجموعه‌ای پویا و عاری از ایستایی است؛ گواه این امر، تکمیل و بهره‌برداری از ۵۴ پروژه طی ۲۰ ماه اخیر در راستای خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به مردم است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با تبیین و تشریح شاخصه‌های خدمت‌رسانی مطلوب به مردم در دستگاه قضایی گفت: خدماتی که در مراکز و مراجع مختلف قضایی به مردم ارائه می‌شود باید دارای ۴ شاخصه‌ی «به موقع بودن»، «ارزان بودن»، «زمان برنبودن» و «محترمانه بودن» باشد.

محسنی اژه‌ای افزود: چنانچه هر یک از ۴ شاخصه‌ی فوق‌الذکر در خدمات‌رسانی به مردم لحاظ و رعایت نشود، رضایتمندی مردم و مراجعان به دستگاه قضایی آنطور که شایسته است حاصل نمی‌شود.

رئیس قوه‌قضاییه تاکید کرد: همه مسئولان و کارکنان دستگاه قضایی در تمامی مراکز و مراجع باید تکریم ارباب رجوع و برخورد محترمانه با مردم و مراجعان را سرلوحه کاری خود قرار دهند؛ اگر با مردم و مراجعان خوش‌رفتاری کنیم، حتی درصورت صدور آراء علیه آن‌ها و یا عدم امکان ارائه خدمت به آنها، رضایتمندی‌شان حاصل خواهد شد.

رئیس قوه‌ قضاییه در ادامه به مقوله مهم صیانت از مجموعه قضایی کشور اشاره کرد و گفت: صیانت از تمامی مجموعه‌ها و بخش‌های قضایی و فرد فرد کارکنان باید پیوسته مورد اهتمام همه ما باشد؛ نباید این صیانت را منحصر به مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه بدانیم بلکه همه باید از حیث شرعی، قانونی و جهات ناظر بر اعتبار دستگاه قضایی، خود را موظف و مکلف بدانیم تا از مجموعه‌مان صیانت کنیم؛ بر همین اساس چنانچه در مجموعه‌تان رفت‌وآمدهای نامتعارف و رفتارهای خارج از قاعده ملاحظه کردید، در راستای صیانت از مجموعه اقدامات مقتضی را ترتیب دهید.

محسنی اژه‌ای بیان داشت: چنانچه خدایی‌ناکرده در یک بخش یا قسمت از هر دستگاهی فسادی رسوخ یافت و یا لغزشی رخ داد، این امر به بخش‌های دیگر آن دستگاه نیز سرایت می‌کند؛ لذا باید در برابر کوچکترین فساد و لغزشی، با فوریت و قاطعیت تدابیر لازم را اتخاذ کرد؛ از سویی دیگر باید توجه داشت که فساد و لغزش برای همه دستگاه‌ها مذموم و ناپسند است، اما این مذموم بودن و این ناپسند بودن، برای دستگاه قضایی بیشتر است چرا که توقع مردم از قوه قضاییه به عنوان ستاننده حق مردم از متجاسران، نمایش صفحه‌ای زلال و شفاف است، بر همین اساس، کوچکترین لکه سیاه و کدری در عدلیه، خود را به برجستگی تمام نشان خواهد داد؛ باید توجه کنیم که مردم کارهای ما را در دستگاه قضایی زیر ذره‌بین دارند و کوچکترین لغزشی از ناحیه ما به وضوح به چشمشان می‌آید.

رئیس قوه قضاییه در ادامه خطاب به رئیس و مسئولان سازمان ثبت متذکر شد: لازم نیست که رونمایی و افتتاح همه دستاوردها و پروژه‌های عمرانی خود را منحصر به هفته قوه قضاییه کنید، می‌توانید در سراسر ایام سال این پروژه‌ها را مورد بهره‌برداری قرار دهید و منافع و عواید این قبیل دستاوردها را برای مردم با روش‌های هنرمندانه تبیین و تشریح کنید.

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: گاهی اقدام یا ابتکاری خوب و نافع از ناحیه یکی از کارکنان دستگاه قضایی در بخش‌های مختلف انجام می‌گیرد، در اینجا مطلوب است که این اقدام و ابتکار به نام خود آن فرد برای مردم بازگو شود. گاهی میزان رضایتمندی مردم و مراجعان به مراکز و مراجع قضایی از یک مسئول یا کارمند زیاد است؛ در اینجا مطلوب است که آن مسئول یا کارمند به عموم مردم معرفی شود؛ از سویی دیگر ممکن است در بخش یا مرکز یا مرجعی در عدلیه، از حیث اینکه تأخیر در رسیدگی‌ها وجود دارد یا اینکه رفتارِ مسئول یا کارمند مربوطه محترمانه نیست، ضعف‌ها و نقصان‌هایی وجود داشته باشد؛ این قبیل موارد نیز باید برای مردم بازگو شود و در جهت رفع آن‌ها اقدامات مقتضی صورت گیرد.

پیش از سخنان رئیس قوه‌ قضاییه، بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک در سخنانی اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک در دوره تحول و تعالی قوه قضاییه، ۵۴ پروژه عمرانی را در سراسر کشور با زیر بنای مفید بیش از ۵۲ هزار مترمربع به بهره‌برداری رسانده که کار ساخت و احداث ۹۰ درصد این پروژه‌‎ها از سال ۱۴۰۰ شروع شده بود.

وی در توضیح اینکه احداث واحدهای ثبتی در شهرهای مختلف کشور دارای چه مزیت‌ها و فوایدی برای مردم آن مناطق است، گفت: محوریت احداث پروژه‌های عمرانی سازمان ثبت اسناد و املاک، نقاط محروم و کم‌برخورداری هستند که دسترسی مردم به واحدهای ثبتی در آن مناطق با دشواری همراه است.

بابایی در ادامه، ارائه خدمات و سرویس‌دهی به مردم مناطق محروم را هدف اصلی اجرای پروژه‌های عمرانی سازمان ثبت اسناد و املاک دانست و تصریح کرد: هیچکدام از ۱۲ پروژه‌ای که امروز در حضور و با دستور رئیس قوه قضاییه به بهره‌برداری رسیدند، در مرکز استان قرار نداشتند و در شهرستان‌های محرومی بودند که بعضا مردم آن مناطق برای انجام یک کار ثبتی، بالاجبار عازم شهرستان‌های مجاور می‌شدند.

وی از افتتاح ۸ پروژه عمرانی سازمان ثبت اسناد و املاک در شهرستان‌های فاقد واحد ثبتی استان سیستان و بلوچستان در هفته آینده خبر داد و گفت: طی سالیان متمادی مردم برخی شهرهای سیستان و بلوچستان برای انجام کار ثبتی خود، ناچار بودند که بعضا ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر را طی کنند و خود را به شهرهایی برسانند که دارای واحد ثبتی هستند؛ با افتتاح این ۸ پروژه عمرانی، در روند دسترسی مردم این ۸ شهر به واحدهای ثبتی، تسهیل و تسریع صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک همچنین با اشاره به وجود ۱۰۷ واحد ثبتی استیجاری در شهرستان‌های محروم و دورافتاده از مراکز استان‌ها گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در تلاش هستیم که سازمان ثبت اسناد و املاک تا دو سال آینده هیچ واحد ثبتی استیجاری در کشور نداشته باشد.

طی این مراسم در راستای خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به مردم و تسهیل و تسریع امور مراجعان به سازمان ثبت در سراسر ایران اسلامی، ۱۲ پروژه عمرانی در «باغملک» خوزستان، «خرمدره» زنجان، «جویم»، «صدرا»، «مهر»، «سروستان» و «پاسارگاد» فارس، «کهک» قم، «سرپل ذهاب» کرمانشاه، «آق قلا» گلستان، «خمام» و «رودسر» گیلان، در حضور رئیس قوه قضاییه و با دستور وی، افتتاح شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا