کنترل ترازنامه بانک‌ها موجب رکود می‌شود؟

پایگاه خبری افق و اقتصاد – کارشناس مسائل بانکی تاکید کرد: کنترل ترازنامه بانک‌ها نه‌تنها موجب رکود نیست بلکه با کنترل مقداری ترازنامه و کاهش انجماد منابع بانکی، قدرت تسهیلات دهی بانک‌ها افزایش می‌یابد.یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم برای کاهش تورم در اقتصاد، اصلاح نظام بانکی از مسیر کنترل ترازنامه بانک‌ها است.

در نسخه اولیه حدود رشد ترازنامه بانک‌های تجاری در هر ماه نسبت به ماه قبل ۲ درصد و در برای بانک‌های تخصصی ۲.۵ درصد در نظر گرفته شد اما پس از انتقادهای مطرح شده مبنی بر اینکه تمایزی برای بانک‌های خوب و بد وجود ندارد و بانک تجاری ناسالم به اندازه بانک تجاری سالم امکان رشد ترازنامه دارد موجب شد بانک مرکزی این نقص را اصلاح کرد. در اصلاحیه بانک مرکزی مقدار رشد ترازنامه باننک‌ها بین ۱.۳۳ درصد تا ۲.۵ درصد و همچنین رشد ماهانه ترازنامه بانک‌های قرض الحسنه ۴.۵ درصد تعیین شد.

«وحید شقاقی شهری» کارشناس اقتصادی درباره کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها اظهارداشت: فرزین برنامه روشنی را در پیش گرفته است و در این برنامه به دنبال ثبات اقتصادی است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های رئیس بانک مرکزی این است که سالم سازی نظام بانکی را اجرایی کند و این برنامه را آغاز کرده است، بین بانک‌های بد و پررسیک، بانک‌های قابل اصلاح و بانک‌های خوب تفکیک قائل شد و حتی در برنامه هفتم توسعه نیز ردپایی از این برنامه وجود دارد و رییس جمهور هم به این مساله در صحن مجلس اشاره کرد.

این کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی برای مهار تورم درصدد است نظام بانکی را اصلاح کند و بانک بد و پرریسک را از گردونه خارج و بانک‌های قابل اصلاح را اصلاح کند.

شقاقی شهری افزود: بانک مرکزی در نظر دارد انجماد منابع بانکی و ناترازی بانک‌ها را کاهش دهد و شفافیت و سلامت بانکی را در شبکه بانکی ایجاد کند و به بانک‌ها کمک کند در رویه پیش‌بینی شده با سرعت رو به جلو حرکت کنند.

وی تاکید کرد: اگر سلامت بانکی را پیاده سازی کنیم می‌توانیم امیدوار باشیم نقدینگی کاهش یابد و قدرت تسهیلات‌دهی و تامین مالی بانک‌ها افزایش یابد و در نتیجه به اقتصاد کشور کمک کنیم.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که کنترل ترازنامه موجب رکود در اقتصاد می‌شود؟ گفت: کنترل ترازنامه موجب رکود نمی‌شود زیرا هر چه سلامت بانک‌ها و شفافیت ترازنامه را افزایش دهیم و رشد نقدینگی در بانک‌های بد را مهار کنیم قدرت تسهیلات دهی بانک‌ها افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: کنترل ترازنامه برای نباید برای همه بانک‌ها اجرا شود بلکه باید برای بانک‌های پرریسک که قابلیت اصلاح هم دارند اجرا شود و در این امر باید بانک مرکزی با اقتدار و سرعت پیش رود زیرا اصلاح نظام بانکی دشوار است و علاوه بر اقتدار بانک مرکزی به کمک سه قوه نیز نیاز دارد.

شقاقی شهری با باین اینکه بانک در اقتصاد شبیه قلب است و هرچه این قلب سالم باشد می‌تواند سپرده مردم را دریافت و خلق نقدینگی کند و این نقدینگی را بین بخش‌های تولیدی و اقتصادی توزیع کند و در نتیجه بحث ناترازی، انجماد منابع و دارایی‌های موهمی از بین می‌رود.

وی باین کرد: هم اکنون بانک‌ها منابع منجدی دارد و حتی در برخی موارد این انجماد منابع به ۶۰ درصد رسیده است علاوه بر این برخی بانک‎ها دارایی‌های موهومی و سمی همچون شعبات زیاد و دارایی بلااستفاده دارند که منابع آنها را منجمد کرده است که با سالم‌سازی ترازنامه بانک‌ها این انجماد منابع کاهش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا