کارشناس صنعت پتروشیمی: بی منطقی بر فضای نرخ گذاری خوراک پتروشیمی ها حاکم است

امیر رضایی

پایگاه خبری افق و اقتصاد – نجابت، کارشناس صنعت پتروشیمی، معتقد است که شرایط کنونی برای نرخ‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها به گونه ای است که نه تولیدکننده و نه دولت منطق را قبول ندارند، هیچ منطقی حاکم نیست. اگر روزی دو طرف به شرایط تعادل و منطق رسیدند آن زمان می توان با فرمول فنی و کارشناسی شده، موضوع نرخ خوراک را ساماندهی کرد.

منابع پرداخت یارانه نقدی دولت از طریق نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها و صنایع تامین می‌شود اما اکنون با نرخ هفت هزار تومانی خوراک پتروشیمی ها دولت با کسری بودجه سی هزار میلیاردی برای پرداخت یارانه ها مواجه است حال اگر قرار باشد هزار تومان هم از این نرخ ۷هزار تومانی کم شود، کسری منابع دولت برای پرداخت یارانه ۳۷ هزار میلیارد تومان می‌شود که این مناقشه همچنان میان دولت، مجلس، پتروشیمی ها و صنایع ادامه دارد .

غلامحسین نجابت، کارشناس صنعت پتروشیمی در این مورد در گفت و گو با افق و اقتصاد، گفت: باتوجه به اینکه نرخ فروش ارز را به بازار مبادله ای ارجاع داده اند اگر قیمت خوراک پتروشیمی ها ۷ هزار تومان باشد و قیمت سوخت ۴ هزار تومان  قیمت فروش اتانون ۲۳۰ الی ۲۴۰ دلار می شود و اگر نرخ ۷ هزار تومانی ثابت بماند با قیمت فروش اتانون ۳۰۰ دلاری پتروشیمی ها سود قابل توجه و خوبی برای پتروشیمی ها باقی می‌ماند.

نجابت در ادامه اظهار کرد: عصبانیت پتروشیمی‌ها و صنایع اگر در نگاه مقطعی یک ساله باشد کاملآ بی‌مورد و خارج از طرح است . پتروشیمی ها و صنایع نباید نگاه مقطعی به نرخ خوراک و سود حاصله از آن داشته باشند بلکه باید بتوانند افق دید خود را در این مسئله به بلند مدت باز و گسترش دهند .

وی بهترین راه حل برای اتمام این مناقشه را طراحی فرمولی برای قیمت گذاری خوراک پتروشیمی ها به صورت منطقی و کارشناسی شده دانست و گفت: در زمان آقای زنگنه چنین فرمولی را طراحی و اجرا کردند و مدتی همه چیز کارشناسی شده و منطقی پیش رفت اما در همان زمان هم بعد از مدتی فرمول قیمت گذاری خوراک پتروشیمی ها و صنایع به دست فراموشی سپرده شد و دوباره نگاه مقطعی به قیمت گذاری و فروش و سود حاصله خوراک پتروشیمی ها و صنایع جای نگاه سالانه و سود منطقی و کارشناسی شده را گرفت و دوباره مناقشه بین دولت و مجلس و پتروشیمی ها و صنایع پا گرفت که همچنان هر طرف این مناقشه به دنبال حل مشکل خود هستند.

این کارشناس صنعت پتروشیمی افزود:  اما در این میان اگر دولت و تولیدکنندگان با هم تبادل نظر کنند و نگاه مقطعی را کنار گذاشته و با یک راه حل منطقی و کارشناسی شده پیش بروند هیچ کدام در این مسئله متضرر نخواهند شد.

نجابت ادامه داد: باید فرمولی طراحی شود که قیمت محصولات پتروشیمی ( اتانون و اوره ) با قیمت خوراک با هم در ارتباط قرار گیرند تا هیچ یک از طرفین متضرر نشوند. یک فرمول کارشناسی با قیمت هشت ساله در نظر گرفته شود که قیمت پنج سال اول را ملاک قرار دهند نه اینکه با یک نگاه مقطعی با قیمت فروش پایین تولیدکنندگان متضرر شوند، تدوین فرمول یک بحث فنی و علمی است و از بحث مناقشه ای دور و جداست که می‌توانند با تعامل و کارشناسی به یک راه حل مناسب دوطرفه برسند .

وی بیان کرد: طرفین باید به مشکلات یکدیگر اهمیت داده و آن را در نظر بگیرند چون راه حل کاملآ مشخص است نه تولیدکننده و نه دولت نگاه منطقی ندارند، مگر به هم متصل باشند و با نگاهی منطقی و کارشناسی شده و در نظر گرفتن مشکلات یکدیگر بتوانند به این مناقشه پایان دهند .

وی گفت: بنا به نوسانات بازار، قیمت ها هم نوسان خواهد داشت پس قیمت محصول و قیمت گاز با هم ارتباط داشته و به نسبت تغییرات هم تغییر می کنند پس نهایتاً مجبور به طراحی این فرمول می شوند تا به این موضوع پایان دهند. هر چه زودتر بهتر .

این کارشناس صنعت پتروشیمی اظهار کرد: در شرایط کنونی همه چیز گل آلود است و در شرایط گل آلود هیچ کدام از طرفین منطق را قبول ندارند، هیچ منطقی حاکم نیست و اگر روزی به شرایط تعادل و منطق رسیدند می توان با فرمول فنی و کارشناسی این موضوع را به راه حل رساند و این در شرایطی است که از نظرات کارشناسان فنی و حرفه‌ای در شرایط منطقی استفاده کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا