تهرانی‌ها مواظب اشعه خطرناک ماورای بنفش خورشید باشند

پایگاه خبری افق و اقتصاد – تابستان سال جاری از گرمترین روزها و شب‌های یک دهه گذشته است و بنا بر اعلام متخصصان فردا(سه شنبه) میزان اشعه ماورای بنفش خورشید در تهران شدید است و مردم باید اقدامات حفاظتی را مورد توجه قرار دهند تا از خطرات و آسیب‌های این اشعه خطرناک در امان باشند.

شما هر روز به کمی نور طبیعی نیاز دارید تا در یک خواب راحت کمکتان کند چراکه سلول‌های حساس به نور در چشم، نقش مهمی در چرخه طبیعی بیداری و خواب بدن ما ایفا می‌کنند. این امر به ویژه با افزایش سن و مستعد شدن به بی خوابی بسیار مهم است. همچنین نور خورشید در تولید ویتامین دی نیز بسیار مهم و ضروری است. 

اگرچه استفاده از نور طبیعی خورشید، بسیار مهم و در عین حال مفید است، ولیکن تماس طولانی مدت با اشعه ماورای بنفش نور خورشید به همراه آسیب‌هایی برای بدن به خصوص پوست و چشم است. موضوعی که در این رابطه وجود دارد این است که شما می‌توانید نور خورشید را ببینید. می‌توانید گرمای خورشید را احساس کنید  اما   نمی‌توانید تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید را ببینید یا احساس کنید. اشعه ماوراء بنفش می‌تواند مستقیماً از طریق خورشید به شما برسد. همچنین می‌تواند در سطوح مختلف منعکس شده و توسط ذرات موجود در هوا پراکنده شود. 

* اشعه فرابنفش در تهران به بیشترین حد خود می‌رسد

جهانگیر پرهمت ، عضو هیات علمی پژوهشکده آبخیزداری  با اشاره به افزایش سطح اشعه فرابنفش، بیان کرد: بر اساس آمار سامانه‌های جهانی هواشناسی سطح اشعه فرابنفش در تهران سه شنبه هفته پیش رو به حد «شدید» می‌رسد و مردم و مسؤولان باید اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی را انجام دهند.

این توصیه‌ها را جدی بگیرید!

برای جلوگیری از تابش اشعه ماوراء بنفش از عینک مناسب و کلاه استفاده کنید.

برای محافظت کافی از چشم، عینک آفتابی باید: ۹۹ تا ۱۰۰ درصد اشعه UV-A و UV-B را مسدود کندو ۷۵  تا ۹۰ درصد از نور مرئی را نمایش دهد.

از نظر رنگ کاملاً هماهنگ و عاری از هرگونه نقص باشد، لنزهای مناسبی برای تشخیص درست رنگ داشته باشد. به یاد داشته باشید، حتی وقتی هوا ابری است، باید از عینک آفتابی استفاده کنید، زیرا اشعه ماوراء بنفش می‌تواند در ابرها نفوذ کند.

اگر زمان زیادی را در خارج از خانه در زیر نور شدید خورشید می‌گذرانید، عینک با قابهای درشت می‌تواند محافظت بیشتری در برابر اشعه مضر خورشید ایجاد کند.

اگر بیرون از خانه کار می‌کنید، لنزهای عینک آفتابی را که از پلی کربنات ساخته شده‌اند انتخاب کنید و قاب صورت شما را به طور کامل بپوشاند تا از آسیب در همه زوایا محافظت شود.حفاظت از کودکان و نوجوانان را فراموش نکنید، زیرا آنها معمولاً بیشتر از بزرگسالان در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند.

اشعه ماوراء بنفش تقریباً به همه ساختارهای چشمی از جمله پلک آسیب می رساند. به طور کلی، بهتر است از فعالیت در فضای باز بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر خودداری کنید. 

در کنار عینک آفتابی خود از کلاه استفاده کنید.کلاه‌های لبه پهن بهترین هستند.

بیشترین قدرت نور خورشید قبل از ظهر تا اوایل بعد از ظهر است

هرگز مستقیماً به خورشید نگاه نکنید. انجام این کار در هر زمان، از جمله در خورشید گرفتگی، می‌تواند به شبکیه چشم آسیب برساند و باعث آسیب جدی شود.

به هرحال، مردم تهران باید روز سه شنبه هفته جاری را جدی گرفته و تا حد امکان از منزل خارج نشوند تا از آسیب‌های چشمی و پوستی ناشی از شدت اشعه ماورای بنفش خورشید در امان باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا