ورود پوشاک چینی به بازار پوشاک قاچاق ایران

پایگاه خبری افق و اقتصاد – عضو هیئت مدیره اتحادیه پوشاک ایران با بیان اینکه در حال حاضر با بالاترین حجم پوشاک قاچاق در سطح عرضه مواجه هستیم، تصریح کرد: اخیرا علاوه بر پاکستان، ترکیه و بنگلادش، درهای چین هم باز شده و این کشور در حال جبران عقب افتادگی‌های خودش در دوران کرونا است و کالاهای استوک و تاناکورا به صورت کیلویی و با قیمت خیلی پایین وارد کشور می‌شود.

مجید افتخاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در هیچ کدام از لیست‌ها اسامی برندهای محرز پوشاک قاچاق، بازیگران اصلی قاچاق حضور ندارند، گفت: این بازیگران اصلی در سال‌های اخیر سهم بازار قابل توجهی را به خود اختصاص دادند.

وی با اشاره به ممنوعیت واردات پوشاک از سال ۱۳۹۷ گفت: در این شرایط این سوال مطرح است که چگونه این حجم برند خارجی در بازار فعال است.

افتخاری با بیان اینکه متولی برخورد با قاچاق پوشاک مشخص نیست، تصریح کرد: برای مثال گفته می‌شود جمع آوری تابلو برندهای خارجی، مربوط به وزارت ارشاد یا شهرداری است و متولی خاصی ندارد. اما متقاضیات فعالیت، نامی مشابه برندهای خارجی ثبت کردند و مشغول به فعالیت شدند. در اصل این افراد ثبت غیرواقع یا غیرقانونی کردند و همین مجوز را هم به ناظران نشان می‌دهند و این در حالی است که مجوز ثبت، مجوز فعالیت نیست. به همین ترتیب تابلوی برندهای خارجی به فعالیت ادامه می‌دهند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه مجوز شرکت‌های خارجی در ایران از سال  ۱۳۹۸ تمام شده، تصریح کرد: برخی از این برندها در ایران واحد تولیدی دارند، اما بخش کمی از محصولاتی که عرضه می‌کنند در داخل تولید و الباقی را وارد می‌کنند.

وی با بیان اینکه حتی وزارت صمت هم متولی بحث قاچاق نیست، تصریح کرد: ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز هم می‌گوید کار این نهاد ستادی است و ناجا باید پای کار بیاید. بنابراین می‌توان گفت هیچ کس قاچاق را گردن نمی‌گیرد.

افتخاری با بیان اینکه در حال حاضر با بالاترین حجم پوشاک قاچاق در سطح عرضه مواجه هستیم، تصریح کرد: تخمین زده می‌شود در حال حاضر ۳.۵ میلیارد دلار پوشاک قاچاق در سطح عرضه وجود دارد.

وی افزود: اخیرا درهای چین هم باز شده و این کشور در حال جبران عقب افتادگی‌های خودش در دوران کرونا است. پاکستان، ترکیه و بنگلادش هم همچنان در بازار قاچاق ایران حضور دارند و کالاهای استوک و تاناکورا به صورت کیلویی و با قیمت خیلی پایین وارد کشور می‌شود.

به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، در سال‌های گذشته سفر به چین انجام نمی‌شد و این کشور تبدیل به بازیگر سوم یا چهارم در بازار ایران شده بود، اما الآن درها باز شده و قاچاق پوشاک از این کشور در حجم بالایی صورت می‌گیرد. البته با توجه به اینکه افرادی در تابستان به چین سفر کردند که برای خرید کالای زمستانی دیر است، پیش بینی می‌شود پوشاک چینی برای بازار عید به کشور برسد و احتمالا چین با اختلاف تبدیل به بازیگر اول بازار شب عید ایران خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا